2017-04-11, 15:19
Medlem
rekoTyps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Något i den stilen säkert. Personen måste lida enormt mycket om man utför något sånt här hemskt.

Oavsett hur dåligt man än mår så är det verkligen ingen förklaring/ursäkt till något så här fruktansvärt. Blir så irriterad på att läsa något sådant här. Det här är en terroristattack. Terrorister tänker inte som vanlig svensk, irak, syrier eller var man än kommer ifrån. Fyfan för dessa kräk!
Citera
2017-04-11, 15:21
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Läste du inte ordentligt vad jag skrev?

Jag kan tänka mig att domstolen, pga att vederbörande har restriktioner, inte är så pigga på att förordna annat än en advokat. För att förtydliga ännu mer, fastän det inte borde behövas för någon som är normalbegåvad - målet är så pass känsligt att vikten av tex restriktioner följs rigoröst innebär att domstolen helst ser en advokat som förordnad (dvs domstolen kommer krumbukta och försöka hitta varje möjlighet att avfärda den som inte är advokat).
Du får du, som uppfattar dig som normalbegåvad, läsa vad jag skrev, men jag tar det igen. Det är samma regler som gäller för en förordnad resp privat försvarare.
Restriktioner är mer regel än undantag så det saknar betydelse. Vill han ha en privat försvarare så ska rätten ge honom den som han föreslagit, givet att den är kompetent.
Citera
2017-04-11, 15:25
Medlem
Citat:
Läste du inte ordentligt vad jag skrev?

Jag kan tänka mig att domstolen, pga att vederbörande har restriktioner, inte är så pigga på att förordna annat än en advokat. För att förtydliga ännu mer, fastän det inte borde behövas för någon som är normalbegåvad - målet är så pass känsligt att vikten av tex restriktioner följs rigoröst innebär att domstolen helst ser en advokat som förordnad (dvs domstolen kommer krumbukta och försöka hitta varje möjlighet att avfärda den som inte är advokat).

Vad menar du? "Avfärda den som inte är advokat"? För att överhuvudtaget få ett försvar i svensk domstol i ett brottmål måste man vara medlem i advokatsamfundet. Rätta mig om jag har fel här.
Citera
2017-04-11, 15:26
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Han sitter anhållen med restriktioner och de är inte godtyckligt slag utan beslutade av åklagaren. Dessa restriktioner kommer med allt största djävla sannolikhet vara exakt samma som de som domstolen beslutar om när han häktas.

Endast om domstolen finner att den åtalade kan tillvarata sina rättigheter så kommer den tillåta att han får försvara sig själv. I det här fallet finns det inte en chans att de tillåter det.
Nu får du ge dig, det är alltid åklagaren som framställer yrkanden om restriktioner vid häktningsframställan, men det är rätten som tar beslutet. När du sitter gripen och anhållen får du inte ringa och ta kontakt med vem du vill, men det är inga restriktioner beslutade yrkade av åklagare.
Du verkar inte ha så bra koll.
Citera
2017-04-11, 15:26
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goelen
Hade jag haft något emot muslimer rent generellt hade jag svarat "islam". Det är islamister jag anser är sjuka och det är dem jag syftar till när jag skriver islamism.
Exakt,
muslim är religios tillhörighet, som tex kristen
islamister är extrema radikalister, som tex kristna fundamentalister
Citera
2017-04-11, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Det är ingen psykiskt sjukdom. Har vänner som är muslimer som är godhjärtade. Släpp de där hatet.

Islamism och muslim/islam är inte samma sak...
Citera
2017-04-11, 15:27
Medlem
Försökt komma ikapp i tråden så bra som möjligt, men känns som om det postas jävligt mycket off-topic här.

Därav kommer min fråga: Finns det några nya/ytterligare uppgifter kring den påstådda skottlossningen och det påstådda personskyddet?
Citera
2017-04-11, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thasweshis
Försökt komma ikapp i tråden så bra som möjligt, men känns som om det postas jävligt mycket off-topic här.

Därav kommer min fråga: Finns det några nya/ytterligare uppgifter kring den påstådda skottlossningen och det påstådda personskyddet?

Skottlossningar har enligt polisen aldrig förekommit. Det finns en sökfunktion också.
Citera
2017-04-11, 15:30
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vad menar du? "Avfärda den som inte är advokat"? För att överhuvudtaget få ett försvar i svensk domstol i ett brottmål måste man vara medlem i advokatsamfundet. Rätta mig om jag har fel här.
Du har jättefel. Man behöver inte ha advokattitel för att försvara i brottmål. Skillnaden är dock att en ickeadvokat inte kan bli förordnad och då få betalat av staten även om man förlorar målet.
Som privat försvarare, och det kan vara en advokat eller en jurist, får man betalt enbart om man vinner målet.
Citera
2017-04-11, 15:32
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Nu får du ge dig, det är alltid åklagaren som framställer yrkanden om restriktioner vid häktningsframställan, men det är rätten som tar beslutet. När du sitter gripen och anhållen får du inte ringa och ta kontakt med vem du vill, men det är inga restriktioner beslutade yrkade av åklagare.
Du verkar inte ha så bra koll.
Vad kallar du då de inskränkningar som görs vid anhållande?
Citera
2017-04-11, 15:32
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Då rättar jag dig.
Citera
2017-04-11, 15:36
Medlem
Citat:
Vad kallar du då de inskränkningar som görs vid anhållande?

Är det inte åklagaren som är förundersökningsledare och därmed även där beslutar om restriktioner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in