2017-04-10, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Läs artikeln, ska editerade mitt inlägg så det blir tydligt men avser men vad han säger i förhör ang asyl 2016- 2015 Alltså inte förhör ang brottet 7 april 2017.

Ah ok, ber om ursäkt då!
Bara rätt så skeptisk då Expressen och Aftonbladet skriver saker som omöjligt kan ha kommit fram om polisen håller hårt på yppandeförbudet.

T.ex
Citat:
Rakhmat Akilov ska ha sagt i förhör att han är muslim och tillhör terrorsekten IS. Enligt 39-åringen ska ”ordern” om attentatet på Drottninggatan ha kommit från direkt från terrorgruppen i Syrien:
”Bombningarna i Syrien måste upphöra”, säger 39-åringen enligt Aftonbladets uppgifter.

Jag undrar verkligen vem som läcker detta? Om det finns källor så borde de vara rätt så högt uppsatta, tror inte vem som helst förhör honom. Kanske en eventuell tolk isf.

edit: källa: https://unvis.it/aftonbladet.se/nyheter/a/JdKl6/rakhmat-akilov-39-misstanks-for-attacken-pa-drottninggatan
Citera
2017-04-10, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Sammanfattning

Tidslinjen

ca 12:45-13:00 Akilov lämmnar lägenhet i Vårberg. 1)
14:51 Akilov kapar en lastbil tillhörande Spendrups vid Caliente i korsningen Adolf Fredriks kyrkogata och Drottninggatan: 2)
14:53 Lastbilen svänger in på Drottninggatan och kör till en början på höger sida. Sannolikt tas kurvan i 35-40 km/h. 3)
14:53 Maïly Dereymaeker, 31 år, från Belgien lemlästas i korsningen Olof Palmes Gata/Drottninggatan (lastbilen på höger sida) 3) 4)
14:53 Ytterligare minst en person avlider invid korsningen Kungsgatan/Drottninggatan (lastbilen har nu bytt till vänster sida) 5)
14:53 Första larmet inkommer till 112 6)
14:53 Lastbilen smäller in i Åhlens. Den har då återigen kört på höger sida för att därefter kränga över något på vänster sida igen. 3)

[B

Hur kan lastbilen 14:53 svänga in på Drottninggatan och samma minut 14:53 krascha in i Åhléns 500 meter längre fram?

Ett ögonvittne säger enligt DN följande

Ögonvittne: Han viftade med en pistol

Citat:
Benny var på väg till Hötorget för att handla tulpaner och var precis på väg upp från tunnelbanan vid Åhléns.

– När jag kom upp såg jag hur det brann och en man som stod och viftade med en pistol.

Klockan var någon minut före 15 när Benny kom upp från tunnelbanan och skulle gå ut på Drottninggatan för att fortsätta mot Hötorget. Någon minut tidigare hade en maskerad man kört in i Åhléns där lastbilen tagit eld.

Vittnets tidsangivelse ger en färd på 500 meter på cirka 7 minuter med en snitthastighet på omkring 33 km/tim om jag har räknat rätt. Alla tidsuppgifter mycket ungefärliga.

Men det är lovvärt att du sätter upp en tidslinje.
Senast redigerad av Utredaren 2017-04-10 kl. 19:26.
Citera
2017-04-10, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Är det, rent lagligt sett, tvunget att det är en advokat som försvarar i svensk domstol?
Annars kanske någon Imam kan rycka in?

Nej, tror inte att medlemskap i Adv-samfundet är ett absolut krav.

Kanske Matzi Fritzen kommer att anmäla sitt intresse, hon trivs ju i rampljuset..?
Citera
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fb.sthlm
Är du säker på att det fanns andra som blev tillfrågade innan Johan Eriksson? Är inte detta ett mål som advokaterna hade gjort allt för att få? Johan Eriksson är trots allt Sveriges mest väl ansedda brottsmålsadvokat, varför skulle man vända sig till någon annan innan man tillfrågar honom?

En domare ringde Eriksson med förfrågan han tog på sig att försvara terroristen.
Att andra advokatkollegor skulle kritisera detta har jag svårt att tänka mig även om många inte skulle kunna tänka sig att försvara honom, så ingår det i en rättsstat att han har ett försvar. Det är så det fungerar och det finns inget mer att orda om den saken. Det här är ingen diktatur utan en modern rättsstat.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Skitsnack. Du vet att "bättre skolor" och "lugnare områden" inte är anledningen till att man belånar sig upp över öronen för flera generationer framåt. Folk flyttar även längre bort från jobb och skola om det innebär att du slipper mångkulturen. Till barnen väljer man ibland skolor som ligger längre bort än den närmsta just med bortförklaringen att det skulle bara en bättre skola med "mindre stök och bättre studiero"
Att skötsamma invandrare gör ibland detsamma är av samma anledning, de vet att "svenska områden" är lugnare och flyttar således efter.

Jo, det är det. Och jag kan, nästan lova dig att Sverige, i WVS undersökningsvåg, som publiceras någon gång nästa år eller kanske i början av 2019, kommer, fortfarande, att vara världens mest postmoderna land och världens näst modernaste land när det kommer till invånarnas attityder och värderingar. Jag kan alltså inte garantera detta, men är ändå väldigt säker på det.

Och när ni islamofober, främlingsfientliga och rasister läser om den nya undersökningen så kommer ni att, som vanligt säga: "Men i nästa undersökningsvåg så kommer det att ske förändringar i främlingsfientlig riktning, inte minst p.g.a. terrorattentatet 2017". (Mest troligt är att invånare i Sverige utfrågats 2016, sist så var det 2011).

http://www.worldvaluessurvey.org/WVSContents.jsp

Och när det kommer resultatet ifrån en åttonde undersökningsvåg någon gång i början av 2020-talet så kommer ni, än en gång, att skriva: "Det kommer att bli förändringar i den nionde undersökningsvågen".
Citera
2017-04-10, 19:19
Medlem
Citat:
Är det, rent lagligt sett, tvunget att det är en advokat som försvarar i svensk domstol?
Annars kanske någon Imam kan rycka in?

Det kommer troligen vara en av de mest uppmärksamnade rättegångarna de närmaste åren, jag misstänker att domstolen vill ha någon som kan förfarandet. Ingen imam som inte vill utmåla sin församling som terrornäste lär ta uppdraget ändå.
Möjligen om imamen inför domstolen ville insistera på att lämpligt straff är avhuggande av hand och fot, göra tertoristen blind, för att sedan sända ut denne i ödemarken, exempelvis Gotska sandön, där denne får dö av törst.
Citera
2017-04-10, 19:20
Medlem
Sillberskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Ja, och vad som klassas som terrordåd och icke är det som jag anser vara helt urvattnat.

Här står lite om terrorism:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Terrorism
Citera
2017-04-10, 19:21
Medlem
Citat:
Sen finns det, enligt tidigare uppgifter, minst 80.000 som kommer att få avslag. Undrar hur många av dom som väljer att "försvinna"?
En del kommer att acceptera och åka till hemlandet, särskilt barnfamiljerna. En del ensamstående män och kvinnor kommer att "försvinna". En del av dem som "försvinner" lämnar faktiskt Sverige och åker till andra EU -länder. Hur kommer att stanna i Sverige illegalt är omöjligt att säga.
Citera
2017-04-10, 19:21
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Undrar hur många fler som hade strykit med om han hade tagit gammalstan, då hade det inte funnits möjligheter att hoppa undan då det är väldigt tajt.

Ja eller hur en hemsk tanke, eller på Ströget i Köpenhamn, eller den 17 Maj på Karl Johan i Oslo på paradgatan.Vi får väl hoppas att det inte blir så i framtiden.
Citera
2017-04-10, 19:23
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbersky
Här står lite om terrorism:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Terrorism
Jo, jag vet vad terrorism är men jag anser inte att denne karl kan räknas som terrorist. Vi har olika definitioner av vad det är.
Citera
2017-04-10, 19:23
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Men planering och terrorism är väl inte samma sak? Jag tycker begreppet terrorism blir urvattnat.

Självklart finns det ett antal personlighetsstörda individer bland den muslimska populationen som är beredda att begå sådana här gärningar. Skulle det inte vara en sådan hype i media och i samhället kring muslimsk terrorism så skulle han ju aldrig gjort det på det viset han gjorde. Då kanske det skulle ha blivit något annat vansinnesdåd som skulle ha räknats som som vanligt knäppskalledåd. Om han som knivade folk på Ikea hade lagt till några videos på sin Facebook med IS innan gärningen och sedan sagt efteråt att de mördade var otrogna så skulle ju även han rent formellt uppfylla dessa lösa kriterier för terrorism.
Planering tyder på att han inte var psykotisk när han begick gärningen. Psykfall kan förvisso ha grandiosa planer, men tenderar att väldigt lätt bli distraherade av andra hjärnspöken. "Först tänkte jag mörda kungen men sen började pantmaskinen på ICA övervaka mig så nu sitter jag hemma och viker origami av salami för att mota bort satan."

Frågan här är ju om han hade någon form av agenda med attacken, annat än personlig desperation eller liknande som i fallet med IKEA-mördaren. Alltså om han ville påverka oss i en samhällelig mening åt ett håll eller annat. Om han sen inte är lika tätt knuten till extremistkretsar, som Taimour Abdulwahab var, så spelar det väl mindre roll. Det går alldeles utmärkt att radikalisera sig själv genom att ta del av IS tankegods via nätet.

Av vad som kommit fram hittills tycker jag att han verkar ha mer gemensamt med Breivik än med Flink eller Abdulwahab.
Citera
2017-04-10, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrian11
han vill ha sunni muslimskt advokat och sedan sharia lagarna och vi skall konvertera oss till islam
länk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in