2017-04-10, 19:06
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE
Hur många is soldater kan finnas i sverige?

5000?10000?

De finns i alla fall 12500 "avvikare" I svrige, dvs folk som fått avslag på asylanskan som polisen inte vet var de befinner sig.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Vad för skäl?
De anges inte uppstolpade - utan anges som "särskilda skäl"

Lydelsen
"om inte särskilda skäl talar emot det" - innebär att avslag kan ges om det finns särskilda skäl.
Citera
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Tror ni att Rakhmat Akilov kommer att få en egen avdelning i fängelset som Breivik?

Han ska definitivt inte sitta med andra som han kan radikalisera eller liknande. Det är många som blir det i fängelsemiljön, och det får man helt enkelt se över så inte det sker. Sedan har vi det med säkerheten, och det blir nog knepigt att placera honom.
Han är nöjd med det han gjort säger han, och han lever vilket är bra för oss.
Kanske kan han berätta en del han verkar ju nästan ha erkänt direkt. Jag undrar också om han hade droger i kroppen. Men att åka utan sin bomb är också lite hastigt för jag tror inte det var meningen att han skulle överleva det här.
Citera
2017-04-10, 19:07
Medlem
Kattafankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Är det, rent lagligt sett, tvunget att det är en advokat som försvarar i svensk domstol?
Annars kanske någon Imam kan rycka in?

Tingsrätten har avslagit hans begäran om advokatbyte så det blir inget i alla fall.
Citera
2017-04-10, 19:07
Medlem
dwgs avatar
Undrar hur många fler som hade strykit med om han hade tagit gammalstan, då hade det inte funnits möjligheter att hoppa undan då det är väldigt tajt.
Citera
2017-04-10, 19:08
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattafanken
De finns i alla fall 12500 "avvikare" I svrige, dvs folk som fått avslag på asylanskan som polisen inte vet var de befinner sig.
Sen finns det, enligt tidigare uppgifter, minst 80.000 som kommer att få avslag. Undrar hur många av dom som väljer att "försvinna"?
Citera
2017-04-10, 19:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Okej, jag har läst på lite. De kan exempelvis neka en viss försvarare om det föreligger intressekonflikter. Att de skulle neka någon en försvarare utifrån försvararens religiösa uppfattning har jag dock svårt att se. Eller?
Det vet jag faktiskt inte - men sannolikt inte.

Jag tycker dock det är lite absurt om man får välja offentlig försvarare med religion, kön, hudfärg osv som grund/motivering.

Citat:
Att han dock nu inte får byta är väl okej. Någon ordning måste det ju vara. Detta med sin advokats religionstillhörighet skulle han tänkt på från början i så fall.
Helt korrekt.
Citera
2017-04-10, 19:09
Medlem
olja på turbon?
Citera
2017-04-10, 19:10
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
[b][/
[U]Flera identiteter[/u]
Akilov har använt minst två identiteter under sin tid i Sverige. Två identiteter förekommer också hos Migrationsverket, vilket bidragit till avslag på asylansökan. Han har varit skriven på en adress i Spånga, väster om Stockholm, men ska också ha bott söder om staden i Vårberg.

B]- Hans muntliga redogörelse har förändrats allt eftersom förhören fortlöpt. Det spretar i detaljerna om hur det gått till när han häktats efter att ha deltagit i en demonstration i hemlandet, om tortyren i uzbekiskt fängelse, om hur han lyckats fly till Sverige och om kontakterna med familjen.

2015 uppgick hans beskattningsbara inkomst till i runda slängar 128.000 kronor, 2016 till 378.000 kronor, erfar SVT Nyheter.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-har-ar-39-aringen

378.000 2016. Det var betydligt mer än jag förväntade mig från den här figuren.
Citera
2017-04-10, 19:11
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Är det, rent lagligt sett, tvunget att det är en advokat som försvarar i svensk domstol?
Annars kanske någon Imam kan rycka in?
För att förordnas som offentlig försvarare krävs det att man är advokat.
Citera
2017-04-10, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Men.... jag uttrycker en åsikt....
Och du svarar med att önska livet ur en (eller två) som inte delar din åsikt om saker och ting?

Dom 4 som är döda är redan döda... om du vet vad det innebär.... (det går inte att ändra på).
Men det är ju trevligare att dödsoffer av en terrorist är just terroristkramare än tex hon som är 11 år som inte har gjort sitt val än...
En del vill ha terrorister på hemmaplan med svepskälet att dom inte är terrorister, andra vill inte ha dom här alls....

Men det är ingen idé att jag förklarar, du kommer ändå inte fatta.

Förlåt, jag blev jävligt arg, nej jag önskar inte livet ur någon, på riktigt, men jag vidhåller att skadeglädje eller att det skulle vara "trevligare" att någon med liberalare värderingar, tror inte en sekund på att en normalt funtad människa är "terroristkramare", det är man inte bara för att man kanske har en liberalare syn på flyktingar.
Citera
2017-04-10, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Det kommer vara mycket svårt att hitta någon som vill företräda honom, det fanns andra som blev tillfrågade innan Johan Eriksson, men som valde att avstå från uppdraget. Att Johan Eriksson tog sig an denna klient betraktades av vissa advokatkollegor som mindre genomtänkt.

Att i detta läge hitta en advokat som är sunnimuslim och villig att företräda honom kommer vara nästintill omöjligt, förmodligen helt omöjligt.

/Provokatör

Är du säker på att det fanns andra som blev tillfrågade innan Johan Eriksson? Är inte detta ett mål som advokaterna hade gjort allt för att få? Johan Eriksson är trots allt Sveriges mest väl ansedda brottsmålsadvokat, varför skulle man vända sig till någon annan innan man tillfrågar honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in