2017-04-10, 19:00
Medlem
Sillberskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jo, jag vet att han har gillat bilder på terror på nätet. Att det räcker för att klassas som terrorist är en uppfattning som skiljer sig från den jag har.

Nej han klassas som terrorist för att han begått ett terrordåd och dessutom hyllar IS.
Citera
2017-04-10, 19:01
Medlem
Hur många is soldater kan finnas i sverige?

5000?10000?
Citera
2017-04-10, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
- Hans muntliga redogörelse har förändrats allt eftersom förhören fortlöpt. Det spretar i detaljerna om hur det gått till när han häktats efter att ha deltagit i en demonstration i hemlandet, om tortyren i uzbekiskt fängelse, om hur han lyckats fly till Sverige och om kontakterna med familjen.

Flera identiteter
Akilov har använt minst två identiteter under sin tid i Sverige. Två identiteter förekommer också hos Migrationsverket, vilket bidragit till avslag på asylansökan. Han har varit skriven på en adress i Spånga, väster om Stockholm, men ska också ha bott söder om staden i Vårberg.

I Sverige har han arbetat inom bygg och -rivningsbranschen. 2015 uppgick hans beskattningsbara inkomst till i runda slängar 128.000 kronor, 2016 till 378.000 kronor, erfar SVT Nyheter.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-har-ar-39-aringen

Var får SVT info om vad som sagts i förhören ifrån? Jag förstår inte det... Läcker polisen verkligen som ett såll även vid yppandeförbud?
Citera
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nej, ni tillhör en lite extrem minoritet.
Vilken grupp syftar "ni" på? För hur du än drar dina gränser mellan folk som tycker olika så är ju trenden ganska tydligt, allt fler svenskar befinner sig i någon form av uppvaknande. Det är troligtvis du som befinner dig i en sovande minoritet.

Citat:
Något "raskrig" eller "civilisationernas krig" kommer inte att ske i Sverige, oavsett hur mycket ni törstar efter det, (eller för all del varnar för). Däremot så kommer det att bli ökad kontroll och mer ordning och reda vad gäller invandringen.
Suck. Det kriget är redan i full gång sedan länge. Att du inte kan se det betyder inte att det inte är där.
Citera
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jo, det kan de - de kan bedöma det finns skäl att neka.
Okej, jag har läst på lite. De kan exempelvis neka en viss försvarare om det föreligger intressekonflikter. Att de skulle neka någon en försvarare utifrån försvararens religiösa uppfattning har jag dock svårt att se. Eller?

Att han dock nu inte får byta är väl okej. Någon ordning måste det ju vara. Detta med sin advokats religionstillhörighet skulle han tänkt på från början i så fall.
Citera
2017-04-10, 19:03
Medlem
Swedenhielmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Det kommer vara mycket svårt att hitta någon som vill företräda honom, det fanns andra som blev tillfrågade innan Johan Eriksson, men som valde att avstå från uppdraget. Att Johan Eriksson tog sig an denna klient betraktades av vissa advokatkollegor som mindre genomtänkt.

Att i detta läge hitta en advokat som är sunnimuslim och villig att företräda honom kommer vara nästintill omöjligt, förmodligen helt omöjligt.

/Provokatör

Har du källa på detta?
Citera
2017-04-10, 19:04
Medlem
Citat:
Jag förstår inte hur du lyckats missuppfatta mig så totalt. Försöker du bara få mig att slösa bort min tid?

Terroristen är sunnimuslim
Terroristen är också, naturligtvis, för hard core sharia eftersom han är en extremist.
En advokat kan vara bekännande muslim
En advokat som är bekännande muslim behöver inte vara för sharia. I det fallet så räcker det med att hen försöker följa islams fem pelare, (vilket inte inkluderar sharia).
Att någon sunnimuslim, eller för all del shiamuslim, som är för sharia skulle utbilda sig till advokat i vårt rättssystem är absurt och talar emot sig självt.
Jag håller med dig, i stort sett. Men det finns faktiskt en som kanske skulle passa MGM. Hon var med i ett program som hette Halal -TV, det var ganska länge sedan. Hon var därefter biträdande jurist på en advokatbyrå. För några år sedan fick hon lämna ett uppdrag då klienten inte ville företrädas av henne. Det var ett migrationsmål, klienten var kristen och avgörandet om biträdesbyte fattades av Migrationsöverdomstolen. Jag vet inte om hon är advokat idag och jag vet inte heller om hon fortfarande är lika "hard core" muslim som hon var när programmet Halal- TV var aktuellt.
Senast redigerad av nantale 2017-04-10 kl. 19:07.
Citera
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Var får SVT info om vad som sagts i förhören ifrån? Jag förstår inte det... Läcker polisen verkligen som ett såll även vid yppandeförbud?
Läs artikeln, editerade mitt inlägg så det blir tydligt. Det avser men vad han säger i förhör ang asyl 2016- 2015 Alltså inte förhör ang brottet 7 april 2017.
Senast redigerad av Pandalina4 2017-04-10 kl. 19:10.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IHAVENOLIFE
Hur många is soldater kan finnas i sverige?

5000?10000?

Man räknar så vitt jag vet med att det finns runt 140 återvändande IS-krigare i Sverige i dagens läge.
En bättre fråga är: Hur många sympatiserar med IS?
Svaret lär vara betydligt fler än de 140 i alla fall.
Citera
2017-04-10, 19:05
Medlem
rimpoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rimpoa
Kollar du på kartan och jämför med bilden nedan så ser du att han varit en sväng på Wallingatan 1-5 som ligger ett kvarter ovanför Adolf Fredriks kyrkogata(Caliente ligger längs med denna gata).
http://www.nydailynews.com/news/truck-plows-pedestrians-stockholm-gallery-1.3029491?pmSlide=1.3030089

Om det var Terroristen eller chauffören som körde ner för Drottninggatan i det här fallet är oklart men jag tror det var Terroristen baserat på informationen ovan.
Om inte Graaf har fel i tidsaspekten, men då stämmer inte vittnesuppgifterna om att chauffören skulle behövt parkera långt ifrån Caliente. Tur att Terroristen gjorde denna manöver och inte laddade för fullt ner i backen.

Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Det är väl här någonstans som GM kapar lastbilen från Spendrups, utanför Caliente.Sen körde han runt lite ett varv någonstans, sen attacken mot Drottninggatan, så vitt jag förstår.

https://www.google.se/maps/@59.3369508,18.0589784,3a,75y,270h,88.5t,1.64r/data=!3m6!1e1!3m4!1soc2hUkZmgmPTI4ZAb71-Fw!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1

Citat:
"Vi såg bilen komma ner för toppen av Drottninggatan. Sakta. Vi stannade av någon märklig anledning upp och tittade på den. ”Den var som för stor” Jag fick en klump i magen. Tristan frågade mig om det kunde vara farlig. Så där som i Frankrike. Jag svarade honom, att ”det vet man ju aldrig nu för tiden”

Vi väntade ut den, och jag blev lättad när den svängde in till vänster på Adolf Fredriks Kyrkogatan. -Det är ok, No worries killar!! Inga knäppa självmordbombare i dag! Vi måste skynda för vi är sena till bion.

Hade jag inte haft mitt ”katastroftänk”‘så hade vi varit döda nu. Plötslig hör vi bara ett fruktansvärt ljud. En smäll. Lastbilen måste ha backat tillbaks och tagit fart. Allt går så fort, och jag lyckas slita pojkarna åt sidan. Hade vi inte uppmärksammat bilen tidigare, och berört katastroftankar, så hade jag aldrig reagerat"
http://magdalenagraaf.se/
Tur att den svängde till vänster först?
Citera
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbersky
Nej han klassas som terrorist för att han begått ett terrordåd och dessutom hyllar IS.
Ja, och vad som klassas som terrordåd och icke är det som jag anser vara helt urvattnat.
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Det kommer vara mycket svårt att hitta någon som vill företräda honom, det fanns andra som blev tillfrågade innan Johan Eriksson, men som valde att avstå från uppdraget. Att Johan Eriksson tog sig an denna klient betraktades av vissa advokatkollegor som mindre genomtänkt.

Att i detta läge hitta en advokat som är sunnimuslim och villig att företräda honom kommer vara nästintill omöjligt, förmodligen helt omöjligt.

/Provokatör
Är det, rent lagligt sett, tvunget att det är en advokat som försvarar i svensk domstol?
Annars kanske någon Imam kan rycka in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in