2017-04-10, 18:23
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Hela dådet har ju förövrigt mer karaktären av en individ som tröttnat på allt än att det skulle vara ett verk av en ideologisk fanatiker. Om detta är terrorism så är ju också fänrik Flink från Falun en terrorist.
Det ena utesluter inte det andra. Om han hade någon form av explosiv anordning med sig tyder det ju på ett visst mått av planering. Flink fick väl någon typ av alkoholinducerad psykos?
Citera
2017-04-10, 18:24
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
Det ena utesluter inte det andra. Om han hade någon form av explosiv anordning med sig tyder det ju på ett visst mått av planering. Flink fick väl någon typ av alkoholinducerad psykos?

Var ju snack om någon gasflaska, kemikalie och spikar. Så något har ju musslan snickrat ihop innan attentatet
Citera
2017-04-10, 18:25
Medlem
Vilka är de mest framstående sunnitiska advokaterna i Sverige?
Citera
2017-04-10, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Då såg hon alltså när lastbilen kom till restaurangen på Adolf Fredriks Kyrkogata med orginalchauffören. Då måste den blivit stulen förhållandevis snabbt?

Hon såg den innan den blev kapad, ja.
Citera
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Inte första gången som en migrationsarbetare råkar ut för invandrarnas framfart. Något jag stör mig på är nummer 56, 57 och 61. Invandrare som skrattar och plojar efter denna otäcka händelse. Vad är det som är så roligt, fy fan ingen respekt alls jävla snorungar. Bra att dom bilderna togs med, finns fler har jag sett också. Dom representerar många av invandrarnas syn på det inträffade.

Men snälla nån, gå och lägg dig tror du att en bild säger nåt om vad det handlar om eller vad man ev. plojar om?

Exempelvis kan du se sekvensen i bild 57 vid ca 40 minuter i denna video: https://www.svtplay.se/video/13199867/svt-nyheter-extrasandningar/handelser-i-centrala-stockholm

Jag tycker knappast att man plojar, glädjs, eller liknande över terrordådet. Det är samlingar av folk över allt vid platsen. Ett sätt att hantera och bearbeta jobbiga situationer kan ju vara att slänga iväg ett leende istället för att se bajsnödig ut hela tiden.
Citera
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Skott i tinningen på en del idioter, vafan vet ni om vad dessa stackare har röstat på??? Ett jävla antagande ifrån er och inget annat! Oavsett vilket, hade ett skinnhuvud varit ett av offren så hade jag inte suttit och varit skadeglad även om jag inte gillar deras åsikter, äckligt att höra!

Kanske är Ebbas föräldrar miljöpartister eller sossar, så Ebba 11 år får också "skylla sig själv", risken är ju överhängande att hon hade tagit efter sina föräldrars värderingar!

Jävla IDIOTER!!!

Men.... jag uttrycker en åsikt....
Och du svarar med att önska livet ur en (eller två) som inte delar din åsikt om saker och ting?

Dom 4 som är döda är redan döda... om du vet vad det innebär.... (det går inte att ändra på).
Men det är ju trevligare att dödsoffer av en terrorist är just terroristkramare än tex hon som är 11 år som inte har gjort sitt val än...
En del vill ha terrorister på hemmaplan med svepskälet att dom inte är terrorister, andra vill inte ha dom här alls....

Men det är ingen idé att jag förklarar, du kommer ändå inte fatta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbersky
Han körde ngn sorts uppvärmningsrunda runt ett par kvarter innan han svängde in på Drottningatan och gav järnet.
Ärligt talat så tror jag att han har ett fruktansvärt dåligt lokalsinne och inte kan läsa karta heller. Det säger jag inte för att vara ironisk utan för att jag tror att han är så ofattbart korkad. Han må ha rekat hur gatorna går, men inte fattat hur trafiken går, inte kunnat tänka ut var och när han skulle bryta mot trafikreglerna osv. Han trodde kanske till och med att lejonen var plastdekorationer, vad vet jag? Han planerade dådet, blev påhejad av andra imbeciller i annat land och klarade inte av vad han ursprungligen tänkt, misstänker jag. Resultatet är ju förfärligt nog, och han tycks ju vara nöjd med det lilla - åh, jag är så arg!
Sunnimuslimsk advokat vill han ha för han förstår inte att vi trots religiös frihet har ett sekulärt juridiskt system, vars lagar alla är lika inför.
Som om någon advokat i Sverige skulle förklara hans regelverk och göra det till en förmildrande omständighet!??... (nu blir jag ännu argare ....)
Citera
2017-04-10, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men herrejesus ( ); det är ju just precis det som det betyder, genom Eurodacsökning görs en sökning/jämförelse per automatik med alla andra avtryck som har upptagits i systemet. Det är på så vis som man kan få fram att den asylsökande tidigare har sökt asyl i ett annat land tex.

Hur man trots detta kan ha fler identiteter i systemet? Ja här krävs det lite abstraktionsförmåga, ge det ett försök.
Exempel: Ali söker asyl, lämnar avtryck. Ali härjar på stan, grips av polis. Uppger sig vara Ahmed som precis kommit till landet och vill söka asyl. Lämnar avtryck igen. Systemet markerar då en träff och det har uppstått en situation där en person har två identiteter i systemet. Hängde du med.

Om det nu var så att GM i detta fall först hade arb-tillstånd så har han inte behövt lämna avtryck. Han kan alltså vid ett senare tillfälle (av ngn anledning) uppgett en annan id utan att det då framkommit att han sedan tidigare fanns i systemet.

Edit: att någon har flera id:n i systemet behöver alltså inte vara detsamma som att man har lyckats 'lura' systemet; det är som en förteckning över hur många olika id:n den sökande har uppgett vid olika tillfällen.
Det som du skriver stämmer men gäller bara asylsökande och personer som ansökt om visning. Om man beviljas uppehållstillstånd genom anhöriginvandring, arbetskraftsinvandring eller som gästtuderande kan man mycket väl byta identitet och söka asyl när man kommit till Sverige, tyvärr.
Citera
2017-04-10, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är väl ett löst begrepp därför att det inte finns några klara gränslinjer. De personhistorier jag via media tagit del av om ensamma GM i IS-dåd senaste åren har alla innehållit en betydande, personlig problematik med separationer från familjen, svårigheter att behålla jobb etc. Precis som hos skolskyttarna (inkl Anton med sitt svärd i fjol i Trollhättan) så verkar det ha funnits en stor ilska och frustration över de egna misslyckandena och svårigheterna som till slut riktats utåt mot helt oskyldiga människor.

Föga förvånande om det t ex visar sig stämma att misstänkt GM på något vis blivit utslängd ur hemmet av sin familj/den familj han bodde med.

Föga förvånad att GM verkar varit efterlyst, har fru och barn? Blir ganska trött på PK-spekulationer om motivbilder då bilden kring honom och det faktum att han säkert haft medhjälpare och planerat detta terrordåd.

Det var skönt att få lägga ner en blomma på platsen i lördags och jag slogs av folks respekt för offren, folks miner gick inte att miste på. Sorg och vrede. Snart kommer det visa sig vad Ryssland försökt varna Sverige om en tid. Illa om Sverige inte vill samarbeta i terrorfrågan med våra närmaste länder.
Citera
2017-04-10, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Du fortsätter att bestämt hävda att han var asylsökande. Är din bästa källa fortfarande att dom har sagt det på radion?
Har själv hört flera ggr på radion hur de har betonat att det inte (pga sekretess) är känt vilken sorts uppehållstillståndsärende som han hade hos MIG.

Det återstår väl alltså att se hur det förhåller sig med detta, det lär förr el senare framkomma.
Han är asylsökande, tro mig. DN har skrivit om detta idag.
Citera
2017-04-10, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Mattias Ek på Expressen

Försvarsadvokaten Johan Eriksson vill dra sig ur uppdraget att försvara Rakhmat Akilov, som under måndagen har begärts häktad på sannolika skäl misstänkt för terroristbrott genom mord.
– Som grund för min begäran åberopas att NN uttryckligen önskar att han försvaras av en advokat som är sunnimuslim. Enligt NN kan bara en advokat med den bakgrunden tillvarata hans intressen på bästa sätt, säger han i en handling inlämnad till Stockholms tingsrätt.

Varför konverterar inte Eriksson, allt för klienten eller?

Får man ens ställa såna krav?
Citera
2017-04-10, 18:33
Medlem
Juristakutens avatar
Sammanfattning

Tidslinjen

ca 12:45-13:00 Akilov lämmnar lägenhet i Vårberg. 1)
14:51 Akilov kapar en lastbil tillhörande Spendrups vid Caliente i korsningen Adolf Fredriks kyrkogata och Drottninggatan: 2)
14:53 Lastbilen svänger in på Drottninggatan och kör till en början på höger sida. Sannolikt tas kurvan i 35-40 km/h. 3)
14:53 Maïly Dereymaeker, 31 år, från Belgien lemlästas i korsningen Olof Palmes Gata/Drottninggatan (lastbilen på höger sida) 3) 4)
14:53 Ytterligare minst en person avlider invid korsningen Kungsgatan/Drottninggatan (lastbilen har nu bytt till vänster sida) 5)
14:53 Första larmet inkommer till 112 6)
14:53 Lastbilen smäller in i Åhlens. Den har då återigen kört på höger sida för att därefter kränga över något på vänster sida igen. 3)
14:54 Akilov lyckas ta sig ur lastbilen och fly ner i tunnelbanan vid nedgången Klarabergsgatan/Drottninggatan. 7) 8)
14:55 Akilov fångas på bild i T-banan (bilden med något blått i handen) när han åker ner i T-banan. 6)
14:55 Första polispatrull anländer till platsen. 9)
14:56 Polisen tar beslut om att det rör sig om en särskild händelse (d v s terrorattack) 9)
14:57 Akilov fångas på bild igen när han åker upp från T-banen vid Klara kyrka. Han åker dock inte upp till markplan utan fortsätter genom tunnlarna till uppgången vid Vasagatan. 6)
14:57 Ett tiotal polispatruller larmade och på väg mot skadeplatsen. 9)
14:58 Akilov springer Vasagatan norrut 7) 8)
15:00 Piketen på plats på Drottninggatan. 9)
15:00 Akilov viker av på Kungsgatan 7) 8)
15:05 Arlanda Express avgår med destination Arlanda 8) 10)
15:10 Internationella insatsstyrkan på plats vid Drottninggatan. 9)
ca 15:10 All T-banetrafik och tågtrafik från och till Stockholm är avstängd. 6)
15:25 Akilov anländer till Arlanda och tar en buss till märsta. 10)
ca 17:45 Polisen går ut med två bilder tagna 14:55 och 14:57 i tunnlarna under Klarabergs gatan 6)
ca 19:00-20:00 Polisen griper Akilov i Märsta. 6)
ca 23:30 Polisen griper en 39-årig Uzbekisk kvinna och hennes 17-årige son som är folkbokförda på den adress där Akilov tidigare varit skriven 11)
01:15 Polisen anhåller Akilov 12)

Rakhmat Raimovich Akilov 13)

Född den 14 februari 1978 i Samarkand, Uzebikstan. 13)
Gift och fyra barn, som inte bor i Sverige. 14)
Han sympatiserar med radikal islamism och IS. 14)
Summering av utlänningsärendet 6)
2014-11-10 – Ansökan om uppehållstillstånd
2016-06-15 – Migrationsverket avslår ansökan om uppehållstillstånd och fattar beslut om utvisning
2016-06-29 – Hemlandspass omhändertagit av Migrationsverket, giltigt till och med 2023-02-13
2016-09-20 – Migrationsdomstolen lämnar överklagan av Migrationsverkets beslut utan bifall
2016-12-15 – Migrationsöverdomstolen meddelar inte prövningstillstånd
2016-12-15 – Tidsfrist för att lämna landet frivilligt inom fyra veckor meddelas av Migrationsverket
2017-02-13 – Utvisningsbeslut lämnas till Polismyndigheten för verkställighet eftersom personen avvikit
2017-02-23 – Ärendet inkommer till Polismyndigheten
2017-02-24 – Ärendet registreras i Polisens ärendesystem
2017-02-27 – Polisen efterlyser aktuell person mot bakgrund av att han är avviken och för att en verkställighet av det från Migrationsverket överlämnande utvisningsärenden ska genomföras

Källor:

1) http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JdKl6/rakhmat-akilov-39-misstanks-for-attacken-pa-drottninggatan
2) Tidpunkten bygger på uppskattning av den tid det tagit innan Akilov kört in på Drottninggatan. Uppgiften att lastbilen skulle stulits så tidigt som 14:30 faller på sin egen orimlighet.
3) Tidsanalys med tanke på avstånd 570 meter och genomsnittlig hastighet uppskattad till 50 km/h. Då lastbilen passerar en butik med övervakningskamera sannolikt i närheten av Kungsgatan eftersom lastbilen då kör på vänster sida är hastigheten ca 65 km/h (enligt analyser i den här tråden av videon). Hela färden på Drottninggatan kan alltså beräknas till ca 30 sekunder (under alla omständigheter inte mer än 40 sekunder).
4) http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/moGpv/belgiska-mailys-31-blev-terrorns-forsta-offer
5) http://www.expressen.se/nyheter/570-meter-av-terror--de-drabbades-av-lastbilens-framfart/
6) Polisen
7) Tidsanalys
8) http://www.expressen.se/nyheter/bilderna-visar-har-ar-terroristens-flyktvag/
9) Intervju med en kommenderingschef inom Polisen som ger en tidslinje utifrån Polisens perspektiv
10) Koll tidtabell Arlanda Express: Enda möjliga tåg avgår 15:05 framme Arlanda 15:25. (övriga tåg 14:50, omöjligt och nästa 15:20 redan avstängt).
11) http://www.expressen.se/nyheter/stockholm/lastbil-har-kort-in-i-folkmassa-i-stockholm/
12) http://www.expressen.se/nyheter/misstankte-rakhmat-akilov-begars-haktad/
13) Enligt Akilovs ryska Facebook https://vk.com/id167138986
14) http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/E83OA/vad-vi-vet-om-den-misstankte-rakhmat-akilov-39
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in