2017-04-10, 14:03
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Vad har en artikel från oktober 2016 att göra med det nuvarande? Den enda anledningen till att överhuvudtaget ta upp någon aspekt från Obama-administrationen är om samma administration styrt nu. Fast vänta, jag svarar mig själv. Det verkar vara samma "administration" som styr även nu, d v s "deep state". Så ja, i sådana fall är det väl matnyttigt.
Oj, kan du inte se varför ett hot för ett halv år sen är relevant? Gällde Rysslands hot och varningar mot USA:s intervention enbart för 2016?
Citera
2017-04-10, 14:08
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Åter en till som inte har en susning om vad islam är som religion och vad ett islamistiskt samhälle är.
Varför tror du att demokratiprobelemet i Mellanöstern är helt och hållet beroende av Islam? Förstod du inte min liknelse med Sverige?
Citera
2017-04-10, 14:12
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Oj, kan du inte se varför ett hot för ett halv år sen är relevant? Gällde Rysslands hot och varningar mot USA:s intervention enbart för 2016?

Som du kanske läste så svarade jag mig själv i och med att jag fastställde att det är samma "administration" som styrde då och som styr nu. Så ja, hotet är säkert relevant eftersom källan är densamma, d v s "deep state", "osynliga handen", kalla det vad du vill.

Angående Rysslands svar så är det ett svar på eskaleringen. Hela den ryska militära doktrinen som togs i bruk i december 2014 är en manual för hur man ska förhålla sig till en eskalering av hotet mot landet. Man kan väl säga att båda sidor har varit förutseende. Ryssland la till möjligheten att använda taktiska kärnvapen som en första förebyggande attack och USA har flyttat sina kärnvapen från Incirlikbasen eftersom det sannolikt är det första målet som kommer att träffas av ett rysk kärnvapen. Att ryssarna vet att USA kommer se till att turkarna gör något modell större i Syrien har således de ryska generalerna redan förutsett.
Citera
2017-04-10, 14:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Varför tror du att demokratiprobelemet i Mellanöstern är helt och hållet beroende av Islam? Förstod du inte min liknelse med Sverige?
Man lär ju inte få till någon demokrati i Syrien med de krafter som nu är i rörelse. Nu förstår jag ändå vad agendan är så du behöver inte förklara något:

A Clean Break: A New Strategy for Securing the Realm
Citera
2017-04-10, 14:15
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Statschefen i Sverige har ingen politisk makt.
Inte formellt. Men hans ämbete är ändå betydelsefullt och han skall ju så att säga representera oss alla, vilket ju inte alls är sant. Under lång tid har svenskarna varit emot monarkin, som den kvarleva den är, ändå sitter kungen kvar och är största enskilda bidragstagare.
Ingen kan påstå att detta är demokratiskt.

Citat:
Systemet i USA gynnar inte någon sittande president och inte heller bygger det på majoritetsval, som du verkar tro. USA har delstater, varför varje delstat blir tilldeldad viss antal elektorat.
Jag pekade på en brist i valsystemet i USA, som blev uppenbar i förra valet. Och det finns många fler.

Citat:
Assadfamiljen äger all media och ekonomin i Syrien. Oppositionella grips, torteras, och i många fall avrättas.
I Väst ägs media av folket? Vilka styr ekonomin? De rikaste.

Och med oppositionella menar du terroristerna i Nusra, IS och de andra jihadisterna. De som plågar befolkningen med hjälp av vapen från USA & co. Det är krig i Syrien på grund av terroristerna och Väst. Terroristerna dödas och det tycker jag att de förtjänar.

Assad är vald av folket och därmed legitim president. Det syriska parlamentet är också helt legitimt valt av folket.
Citera
2017-04-10, 14:17
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av squeaky
Du "glömde" att nämna att dessa valobservatörer var ryssar och iranier...
De kom från alla möjliga håll. En del var amerikaner.
Citera
2017-04-10, 14:31
Medlem
mystikernsmystiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Assad är vald av en stor majoritet av folket och valet genomfördes korrekt enligt valobservatörer.
Att USA förklarade valet ogiltigt betyder ingenting, det är nonsens.
De flesta har insett att det USA säger om Assad och Syrien är lögner, men tydligen inte du.

Helt korrekt observation och tanke. Nu när Assad äntligen har fått kontroll över Syrien och i princip vunnit över rebellerna, varför skulle han helt random börja gasa och döda civila igen?!, det låter ju helt onormalt och larvigt. Att terrorist organisationer och andra gör det med ett syfte låter mera troligt... Tänk med eran hjärna folk och ta inte CNN och FOXXNEWS och annan media på allvar, det endast manipulation och missledande information, tänk med hjärnan.

Sedan när denna gas attack väl hände så kontaktade Ryssland FN angående att vi måste göra ett omedelbart krismöte där man ska konstatera vad som har hänt och vem som har gjort vad. Men innan ens det har skett, så går USA bannanas och får tokdamp och attackerar Syriens millitärbas? Utan någon som helst konkret bevis?... Vadfan håller dem på med?

Sedan blir ju givetvis Ryssarna arga och måste markera samt Syrien, vilket har skapat sivationen att ett krigsfartyg är påväg från Ryssarna ner mot jänkarnas, och att de hade konkakt för en dag sedan och nu är vi tillbaka på ruta ett igen med Rysska och Amerikanska relationerna.

Samtidigt som USA förbereder en storskalig attack mot NordKorea??? Jag tycker att USA visar sitt sanna ansikte återigen.
Citera
2017-04-10, 14:33
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Se till att få åtminstone baskunskaper om det islamska civilsamhället till att börja med.

Vad, jag tyckte bara att det var roligt att du beskrev det som et flerdimensionelt resonemang och ursäktade för komplexiteten i det hela Säger inte att du har fel eller så. Fast skulle nog mena att Assad är diktator, oavsett hur ett samhälle under sann sharia skulle beskrivas.
Citera
2017-04-10, 14:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Vad, jag tyckte bara att det var roligt att du beskrev det som et flerdimensionelt resonemang och ursäktade för komplexiteten i det hela Säger inte att du har fel eller så. Fast skulle nog mena att Assad är diktator, oavsett hur ett samhälle under sann sharia skulle beskrivas.
Ber då respektfullt om ursäkt. I ett islamistiskt samhälle finns det bara en auktoritet: Allah.
Citera
2017-04-10, 14:43
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Inte formellt. Men hans ämbete är ändå betydelsefullt och han skall ju så att säga representera oss alla, vilket ju inte alls är sant. Under lång tid har svenskarna varit emot monarkin, som den kvarleva den är, ändå sitter kungen kvar och är största enskilda bidragstagare.
Ingen kan påstå att detta är demokratiskt.

Jag pekade på en brist i valsystemet i USA, som blev uppenbar i förra valet. Och det finns många fler.

I Väst ägs media av folket? Vilka styr ekonomin? De rikaste.

Och med oppositionella menar du terroristerna i Nusra, IS och de andra jihadisterna. De som plågar befolkningen med hjälp av vapen från USA & co. Det är krig i Syrien på grund av terroristerna och Väst. Terroristerna dödas och det tycker jag att de förtjänar.

Assad är vald av folket och därmed legitim president. Det syriska parlamentet är också helt legitimt valt av folket.
Det är fortfarande felaktigt att likställa vår statschef med Assad. Den ena har ingen makt, medans den andra är maktfullkomlig.

Nej, jag pratar om sekulära oppositionella innan ens kriget började.

https://en.wikipedia.org/wiki/Michel_Kilo
https://en.wikipedia.org/wiki/Gabriel_Moushe_Gawrieh
https://en.wikipedia.org/wiki/George_Sabra
Samtliga är kristna oppositionella.

Vi har annars det här partiet:

https://en.wikipedia.org/wiki/Syrian_Democratic_People%27s_Party

Partiets främsta företrädare greps av regimen.

Därutöver, glömde du bemöta mina kommenterar om Rysslands icke-förenliga handlingar med suveränitetsprincipen. Väldigt lägligt.
Citera
2017-04-10, 14:53
Medlem
Citat:
Statschefen i Sverige har ingen politisk makt.

Systemet i USA gynnar inte någon sittande president och inte heller bygger det på majoritetsval, som du verkar tro. USA har delstater, varför varje delstat blir tilldeldad viss antal elektorat.

Assadfamiljen äger all media och ekonomin i Syrien. Oppositionella grips, torteras, och i många fall avrättas.

Du saknar grunläggande kunskaper.
Tror du blandar ihop Assadfamiljen med juden och Syrien med världen
Citera
2017-04-10, 14:56
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen
Tror du blandar ihop Assadfamiljen med juden och Syrien med världen
Nej, jag pratar om att i och med den ekonomiska liberaliseringen köpte Rami Makhlouf och Assads släkt upp de största bolagen och företagen i Syrien. Telefonbolagen ägs av Rami Makhlouf, systerson till Assad.

Citat:
He is considered Syria's wealthiest man and one of the most powerful men in Syria; according to Syrian analysts he is part of al-Assad's inner circle and no foreign company can do business in Syria without his consent and partnership. Makhlouf owns Syriatel, the largest mobile phone network in Syria, along with other retail, banking and real estate companies.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rami_Makhlouf
Det är välkänt för de som är insatta hur det ligger till. Det är inte därför förvånande att varken du eller dina meningsfränder inte förstår vad jag pratar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in