2016-12-21, 19:15
Medlem
Men varför?

Nu har jag läst mycket om Att. Att utan varför.

Att de uttalas "dom".
Att utvecklingen har varit så och så.

Men varför väljer man att uttala ordet så? Är det för att ljudet är rundare och mjukare om man säger "dom" istället för "di/de" ? Och att ett rundare och mjukare ljud associeras med enkelhet medan ett hårdare och skarpare ljud ("di/de(t)") förknippas med hård determinism?

Eller varför egentligen? Nu är jag kanske dum i huvudet, cp och får regler för hur jag får prata.
Citera
2017-03-16, 19:56
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Det föreslog jag tidigare i tråden:

Detta är vad Erik Wellander har att säga om saken i den tredje upplagan av sin språkriktighetsbok Riktig svenska:
»De, di, dem, dom

Subjektsformen av tredje personens skriftspråkliga pronomen d. motsvaras i talspråket av di eller dom, objektsformen dem av dom. Skriftspråkets De fingo dem heter alltså i talspråket Di fick dom eller särskilt i Stockholm, Dom fick dom.

Formen d e fick innebär egentligen ett stilbrott, då talspråkets predikatsform icke förbindes med skriftspråkets pronomen de. Vid återgivande av talspråket är di att föredraga framför de även av det skälet, att de alltför mycket liknar och i mångas uttal sammanfaller med det neutrala de(t).

Subjektsformen di anses mera vårdad än dom, som stöter mången, särskilt av den äldre generationen. Dom synes dock snabbt vinna mark, t. ex. i Skåne. Dem såsom subjektsform är rent dialektal.

Såsom artikel och såsom förenat determinativt pronomen har de även i objektskasus formen de: Hon fick se d e små gossarna. Hon hälsade på d e flickor, som stodo främst. I talspråket heter det ofta dom smågossarna, dom flickorna; i dylika fall får talspråkets dom alltså i skriftspråket icke återges med dem.

De som nyttja dom även som subjektskasus ha överhuvud svag känsla för den skillnad, skriftspråket gör mellan de och dem, och de bruka därför ej sällan dessa former oriktigt. De äro så att säga osäkra i transponeringen till skriftspråk av talspråkets dom, och de böra därför göra klart för sig, att skriftspråket gör lika bestämd skillnad mellan de och dem som mellan vi och oss. Fel härutinnan äro vanliga: Vi ha i vår klass mycket mera idrott än d e m (skriv de). Ett fyrfaldigt leve för våra pristagare, leve dem! Han kom utan papper — d e hade han måst lämna på lektionen (skriv dem) Se även Språk och Stil 9, 89; 11, 192, samt nedan s. 362 och 367.« – Wellander, Erik, Riktig svenska (3:e upplagan), LIBRIS-ID: 11171, s. 228-229
Erik Wellanders bok är väl snart 80 år gammal. Exemplen känns inte tidsenliga
Citera
2017-03-16, 22:32
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Erik Wellanders bok är väl snart 80 år gammal. Exemplen känns inte tidsenliga

Jag tror att de enda som idag säger di är äldre finlandssvenskar. Magnus Uggla uttalade det faktiskt så i några av sina äldre låtar också, men han är ju lite egen.
Citera
2017-03-17, 06:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag tror att de enda som idag säger di är äldre finlandssvenskar. Magnus Uggla uttalade det faktiskt så i några av sina äldre låtar också, men han är ju lite egen.

Lennart Hyland (från Tranås) använde »di«, men han är ju borta sedan snart 25 år sedan.
Citera
2017-04-09, 22:53
Medlem
Dofternas avatar
Världsrekord?
Citat:
Polisen har ett hopplöst arbete framför sig tack vare dem svenska politikerna. Jag tycker kritiken blir åt fel håll. Polisen gör det bästa dem kan med det lilla dem har att jobba med mot det STORA hot dem står inför tack vare just politikerna.
(FB) Svensk polis agerande i samband med terrorattentatet i Stockholm
Citera
2017-04-10, 07:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Världsrekord?

Du menar svenskt rekord?

Svaret är: nej. Det finns uppenbarligen några som tror att »dom« stavas »dem« för att bli lite finare. Då blir det så där. Har sett värre exempel. Flashback är inte känt för att låta grammatik och ortografi gå före åsikter.
Citera
2017-04-10, 09:48
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du menar svenskt rekord?

Svaret är: nej. Det finns uppenbarligen några som tror att »dom« stavas »dem« för att bli lite finare. Då blir det så där. Har sett värre exempel. Flashback är inte känt för att låta grammatik och ortografi gå före åsikter.

Jaha, kanske ett distriktsrekord då.
Citera
2017-04-10, 12:40
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du menar svenskt rekord?

Den stora ironin är dock att det ofta är "nationella" (och då menar jag inte invandringskritiker, för det är jag själv) som är så värdelösa på svenska. Det verkar vara så oavsett land. Jag såg en tysk på Youtube som ville att Polen skulle lämna tillbaka Posen tilll Tyskland - det var bara det att han stavade det med ß...
Citera
2017-05-16, 20:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Det kan vara bra att känna till hur varianten har uppkommit. Enligt traditionell grammatisk uppfattning är "de som"-varianten helt enkelt felaktig. I takt med skolans och civilizationens förfall, sedernas förflackande och den goda stilens utplånande har mindre vetande i allt större utsträckning tagit till att skriva på det inkorrekta sättet. Den s.k. språkvården har svarat med att uppfinna en grammatisk förklaring som skall göra det tidigare felaktiga tillåtet.

Nu förstår jag att detta redan behandlats utförligt i tråden, men jag vågar mig ändå på en förfrågan angående detta.

Jag frågade kort i en annan tråd om dem var korrekt använt i följande citat från SI (Svenska institutet):

Citat:
Vi har sett att näthatet främst drabbar kvinnor, personer som tillhör en minoritet och dem som uttrycker starka åsikter”, säger Jenny Ljung, chef för enheten för Sverigekommunikation på SI.

Grisbrottaren svarade:

Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Ja, det är korrekt.
Det är inte valfritt – för den stilistiskt förfarne – men båda "de som" och "dem som" accepteras i den här typen av formuleringar.

Efter att ha konsulterat lite SvD språkblogg och andra grejer har jag sedermera kommit fram till vad jag själv trodde, nämligen att det idag är valfritt.

Men vill man vara smart ska man alltså gå för dem som. Likt Horace Engdahl:

Citat:
Redan hos Rousseau finns tanken att om man skapar ett fullkomligt rättvist samhälle, måste man döda dem som försöker lämna det.

Eller:

Citat:
Nej, den frånstötande oordningen finns på annat håll, hos dem som lever över sina tillgångar, som "hamnar" på obestånd och som förr eller senare kommer att försöka lasta över sina penningbekymmer på andra.

Båda citaten från Den sista grisen (en hyllning till grisbrottaren )

Själv hade jag nog -- eller kanske -- föredragit de som i dessa fall. Men det är alltså mest för att jag är ännu ett offer för "civilizationens förfall, sedernas förflackande och den goda stilens utplånande"?!

Historiskt har det alltså alltid varit dem som; men på senare tid har detta förändrats, så att man nu accepterar båda formerna. Korrekt uppfattat?

Emellertid är väl de som/dem som ett realt grammatiskt dilemma, som man tex undviker helt i tyskan, som följande citat från Nietzsche visar:

Citat:
Ich beschwöre euch, meine Brüder, bleibt der Erde treu und glaubt Denen nicht, welche [ok, idag är die det korrekta alternativet, men det hör inte hit] euch von überirdischen Hoffnungen reden!

I engelskan kan en liknande förvirring mellan they/them undvikas med those:

Citat:
I appeal to you, my brothers, remain true to the earth, and do not believe those who speak to you of otherworldly hopes!

Wilhelm Peterson-Berger följer den "gamla" skolan:

Citat:
Jag besvär eder, mina bröder, förbliven jorden trogna och tron icke dem som tala till eder om överjordiska förhoppningar!

I franskan är det väl egentligen mest likt svenskan i detta avseende, även fast det där är helt glasklart vad som behövs:

Citat:
Je vous en conjure, ô mes frères, demeurez fidèles à la terre et ne croyez pas ceux qui vous parlent d’espérances supraterrestres.

Har jag fattat rätt?
Citera
2017-05-29, 22:28
Medlem
Reguluss avatar
Kulturministern vet inte heller hur man använder "dem" - dags för skrivreform?

I dagens SvD har kulturministern en debattartikel om det svenska kuturarvet. En bra artikel, men tyvärr med det alltmer utbredda dem-felet:

Vårt svenska kulturarv är en ovärderlig källa till kunskap, kultur och bildning. Genom att trä en tråd mellan i går, i dag och i morgon kan vi bygga upp förståelse kring och kunskap om hur vi blivit dem vi är. Kulturarvet är en oerhörd tillgång för alla människor som bor i vårt land.

http://www.svd.se/vi-behover-skydda-kulturarvssektorn-fran-klafingriga-politiker/om/museidebatten

Kanske är det dags att ge upp kampen och förpassa både "de" och "dem" till språkhistoriens skräphög? Om alla - såväl skolbarn som kulturministrar - tvingas skriva "dom" slipper ju vi som fortfarande bryr oss se det gräsliga dem-felet.
Citera
2017-05-30, 01:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Kulturministern vet inte heller hur man använder "dem" - dags för skrivreform?

I dagens SvD har kulturministern en debattartikel om det svenska kuturarvet. En bra artikel, men tyvärr med det alltmer utbredda dem-felet:

Vårt svenska kulturarv är en ovärderlig källa till kunskap, kultur och bildning. Genom att trä en tråd mellan i går, i dag och i morgon kan vi bygga upp förståelse kring och kunskap om hur vi blivit dem vi är. Kulturarvet är en oerhörd tillgång för alla människor som bor i vårt land.

http://www.svd.se/vi-behover-skydda-kulturarvssektorn-fran-klafingriga-politiker/om/museidebatten

Kanske är det dags att ge upp kampen och förpassa både "de" och "dem" till språkhistoriens skräphög? Om alla - såväl skolbarn som kulturministrar - tvingas skriva "dom" slipper ju vi som fortfarande bryr oss se det gräsliga dem-felet.

Grejen är väl att Svenska Akademien inte har för vana längre att diktera språkliga förändringar. I Tyskland dekreterade man relativt nyligen att "daß" nu skrivs "dass", och "Schiffahrt" skrivs "Schifffahrt" (alltså med tre f). Samma i Frankrike, då det nyligen implementerades att "nénuphar" ska skrivas "nénufar", bland annat. Och dessa förändringar har accepterats (åtminstone i Tyskland).

Men när var senaste liknande reformen i Sverige? Det var väl typ när pluralformerna på verben försvann? Eller när "fångarne" blev "fångarna", när nu det var. Så det finns väl knappast på horisonten att nån språkmyndighet i Sverige officiellt skulle dekretera att skillnaden mellan "var" och "vart" upphävs, och att "de" och "dem" numera är felaktiga, och ska ersättas med "dom".

Istället talas det om att denna förändring kommer spridas mer och mer; och språkforskare och språkhandböcker kanske blir mer och mer liberala med att säga att inget är "fel". Men så länge orden tillåts existera finns det knappast något som tyder på att intelligenta människor plötsligt skulle sluta bry sig, och sluta använda dessa ord korrekt.

Och om du då är en arbetsgivare, typ, och går igenom ett personligt brev för en post och du ser det packat med de/dem och var/vart-fel -- då kommer du säkerligen också få ett sämre intryck av den sökanden.

Så då skulle man kunna tänka sig ett läge där det sägs vara "accepterat", men där det ändå är rekommenderat för en högre, bättre stil att göra denna skillnad. Det är ju typ där vi är idag. Och i det läget är det fortfarande att föredra att man lär sig skilja på dessa ord.

(Om du hänger med vad jag menar.)

Och förresten, Bah-Kuhnke --
Citera
2017-06-12, 01:21
Medlem
Bodde på ön Negros i provinsen Negros Oriental. Andra halvan är Negros Occidental. Orden negro o negra används till vardag o har inga värderingar. Det är spanska, till de som inte vet.

Människan infogar värderingar i orden o uttryck. Bara i Orwels världs förbjuds ord. O i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in