2017-04-09, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Svammel. I de här två konkreta fallen hade regeringen kunnat skydd de döda. I övrigt inser jag också det är omöjligt att skapa ett 100% skydd.

Fast det blir ju lite falskt när du tolkar ett påstående i efterhand med egna premisser.
Påståendet i sig, som du själv håller med om, att det inte går att skydda sig mot den här typen av attacker, står ju inte i direkt relation till de specifika attackerna du tar upp.
Det kan finnas en stor mängd dåd och en stor mängd människor som lever på grund av att de förhindrats på olika sätt men eftersom de aldrig inträffat så blir det heller inget resonemang kring det utan det är först när man står inför fullbordat faktum som det går att göra.
Citera
2017-04-09, 16:26
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katten80
Terroristen valde att fly till skillnad ifrån en vanlig terrorist. Mest troligt hade varit om han gått ur lastbilen och fortsätt attackera med kniv eller annat vapen. Terrordådet är troligtvis en hämnd för att han inte fick uppehållstillstånd. Som många redan nämnt så finns det många likheter med IKEA-morden. Med skillnaden att Ikeamördaren inte hade Islamitiska eller andra politiska motiv vilket inte gjorde till ett terroristdåd.

Så har jag också tolkat situationen. Hela beteendet är atypiskt för en övertygad terrorist. Det är fullt möjligt att de islamistiska motiven varit mindre framträdande än vad han vill ge sken av. Han förefaller vara en kaosorienterad personlighet, precis som de flesta så kallade flyktingarna från hans del av världen. Han kunde inte hantera att han skulle bli utvisad och ville utföra en klassiskt babbehämnd genom att döda och förstöra planlöst.
Citera
Medlem
Zachariahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eruannon
Vem är denna någon? Jag har rapporterat till facebook för eventuell fake konto som sprider desinformation! Finns ingen Jessica Klos registrerad i Sverige. Verkar vara fake konto, nya bilder, tom ett konto som kommenterat på en av bilderna skapades förra månaden...

Finns endast en Teresa 19 år i Stockholm, hon har fb, men liknar inte alls det unga barnet på bilden. Offret ska vara 19 år men den sista bilden man har på henne är när hon var 12-15 år? Yeah right..

Allt pekar på att det är fake och om det är det ska jag sätta dit aset som skapa det.

Jessica Klos "Med lättat hjärta så kan jag nu meddela att dem identifierat fel. Kroppen tillhör inte Teresa och vi håller just nu på att ringa runt till folk som öppnat sitt hem💗"

Hon skrev först i en grupp att hennes kompis omkom för att sedan "rätta" sig och säga att den var felidentifierad. Skrevs för 20 timmar sen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TealSeamTix
Försöker få ihop lite tidslinje..

14:53 kommer första larmsamtalen in?
14:55 MGM fångas på kameror i tunnelbanan?
17:20-ish Polisen går ut med information om MGM, man "vill komma i kontakt med denne"
20:00-ish MGM grips i Märsta i en vit skåpbil?

Rätta mig om jag har fel, men det går inte ihop riktigt, vad har han gjort under tiden? Som fler har sagt, det saknas pusselbitar.

Skulle vara intressant att veta när samtalen om honom kom in till polisen, framförallt i Märsta.

Från tåget kom det första eller andra. Arlanda express ?
Cirkel K kom samtal in till polisen. Vittnet följde efter i bilen. Vittnet måste ha haft kontakt med polisen, som leder till grip.

Han var bara på fri fot i 6 timmar efter dådet.

Enligt AB kom flera samtal in till polisen som ledde till gripandet.
Citera
2017-04-09, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ederkoppmannen
Har inte orkat läsa igenom 530 sidor men runt kl 14.00 så snurrade en mörkgrön/svart black hawk helikopter på ganska låg höjd över Kungsholmen, samma helikopter som NI har till förfogande/lån från militären.
Visste polisen om att nåt skulle hända i Sthlm men inte exakt var? Eller var det bara en slump?
Ber om ursäkt om frågan redan avhandlats.

Extremt intressant! Oidentifierade mörkgröna/svarta helikoptrar förekommer ofta i black ops a'la CIA/MOSSAD/MI6 (kanske NATO?).
Citera
2017-04-09, 16:29
Medlem
Om han ville jobba för att skicka pengar till sin familj - kan detta vara ett "jobb" han fick med löfte om ekonomisk ersättning till hans familj? Som en hämd mot Sverige för att tvättfirmans finansiering av IS stoppades.
Citera
2017-04-09, 16:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Vi vet inte varför det tog två år innan han fick beslutet. Kanske hade han sökt asyl i Tyskland innan han kom till Sverige och skulle överföras dit till en början. Det lyckades han undvika genom att hålla sig undan tills tidsfristen för överföring passerats. Jag skriver detta eftersom det tidigare framkommit att han är känd av de tyska myndigheterna.

Visserligen pågår inget krig i Uzbekistan men landet är en hård diktatur. Det har varit svårt att utvisa asylsökande dit. Under året 2016 lades uzbekiska asylärenden på is för en tid, då utvisningsbeslut dit inte kunde verkställas. Även detta kan vara en omständighet som förklarar den långa tiden från ansökan till beslut.

Enligt gränspolischefen som intervjuades i SvD är det i det närmaste omöjligt att avvisa folk till Uzbekistan efter domen i EU-domstolen 2012. Man frågar sig om MGM inte visste om det? Förtvivlan över den förestående utvisningen framstår i så fall som ett mindre sannolikt motiv.
Citera
2017-04-09, 16:30
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Kan vara så.

Den 12-årige pojken på cykel lär vara det allvarligt skadade barnet kan man tro. Två-åringen i barnvagnen blev i så fall enbart lindrigt skadad.

Helt otroligt så lfå döda och skadade det blev. Nokas-bilen måste ha räddat många liv...

Jag vet att en treåring var bland de första som rapporterades behöva ambulans efter att lastbilen påbörjat sin färd nerför Drottninggatan. Jag hoppas att denne är okej för jag vet inte hur allvarligt det var.

Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Om det var chauffören som larmade om kapningen kl. 14.53, stämmer det tidsmässigt med att Ebba kan ha pratat i telefon med sin mor kl. 14.56, vilket denna uppgett.

Jag känner till Drottninggatan väl och vet också att det stämmer att första larmet inkom 14.53 och då hade den redan påbörjat färden nerför Drottninggatan. Lastbilen rapporterades under färden ner till Åhléns hålla "100 km/h", något vi nu vet egentligen innebar 60-80 km/h. Det borde då vara omöjligt att mamman pratade med Ebba 14.56 och inte uppfattade att något hände henne. Lastbilen borde ha kört på henne vid det laget. Men å andra sidan ska man aldrig lita på anhörigas uppgifter, med all rätt så är inte konsekventa rapporter deras störsra oro.
Citera
2017-04-09, 16:30
Medlem
Flor-Idas avatar
Är det bekräftat att det är föraren från Spendrups som är den andra anhållna? Är han också en uzbek?
Citera
2017-04-09, 16:31
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalfRunar
Om han ville jobba för att skicka pengar till sin familj - kan detta vara ett "jobb" han fick med löfte om ekonomisk ersättning till hans familj? Som en hämd mot Sverige för att tvättfirmans finansiering av IS stoppades.

Mycket möjligt. Fru Fatimah sitter med huckle och fyra småttingar hemma i Uslizstan och väntar på Western union överföringar. Med löfte från svettstinkande Imam om att hon skulle försörjas med dollarsedlar framöver kanske maken tog chansen.
Citera
2017-04-09, 16:31
Medlem
Helvete vad Expressen använder hans namn i sin artikel nu. Dom måste ha längtat riktigt för att kunna få hänga ut namnet.

http://www.expressen.se/nyheter/rakhmat-akilov-39-misstanks-for-attacken/
Citera
2017-04-09, 16:32
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Är det bekräftat att det är föraren från Spendrups som är den andra anhållna? Är han också en uzbek?

På vilka grunder är Spendrups chauffören anhållen? Är detta verkligen bekräftat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in