2017-04-09, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterWhite
Sagt på presskonferens "Alla avlidna är identidierade, alla anhöriga är underrättade, men identiteten går dom inte ut med av hänsyn till dom anhöriga."

Vad är det som är konstigt, vem är inte identifierad?

Eller vem är identifierad men så viktig att man inte vill offentliggöra vem det är?!
Citera
2017-04-09, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katten80
Terrordådet är troligtvis en hämnd för att han inte fick uppehållstillstånd.

Du har helt rätt där men jag tror inte det är hela sanningen...
Jag är också inne på den linjen, men det saknas flera pusselbitar.
Citera
2017-04-09, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Om det var chauffören som larmade om kapningen kl. 14.53, stämmer det tidsmässigt med att Ebba kan ha pratat i telefon med sin mor kl. 14.56, vilket denna uppgett.
Enligt min samtalshistorik pratade jag i telefon 14:54 då brann lastbilen och brandlarmet tjöt från Åhléns
Citera
2017-04-09, 16:15
Medlem
TealSeamTixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
Eller vem är identifierad men så viktig att man inte vill offentliggöra vem det är?!

Av respekt till anhöriga skulle jag anta. Skulle du vilja att din anhörig hängdes ut i riksmedia lagom som du själv fått veta det?
Citera
2017-04-09, 16:16
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katten80
Terroristen valde att fly till skillnad ifrån en vanlig terrorist. Mest troligt hade varit om han gått ur lastbilen och fortsätt attackera med kniv eller annat vapen. Terrordådet är troligtvis en hämnd för att han inte fick uppehållstillstånd. Som många redan nämnt så finns det många likheter med IKEA-morden. Med skillnaden att Ikeamördaren inte hade Islamitiska eller andra politiska motiv vilket inte gjorde till ett terroristdåd.

Jag tror det är för tidigt att dra några slutsatser om motiv baserat på att han flydde. Sannolikt var kraschen mot sidan på Åhlens inte planerad, utan berodde på att han tappade kontroll över styrningen. Det är fullt möjligt att han hade planerat ett helt annat förlopp.
Citera
2017-04-09, 16:16
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elpirro
Den andre snubben som blivit uthängd har alltså ingenting med dådet att göra?

Så vitt vi kan se, nej... Men att han fick en tur i Flashbacks berg-å-dalbana kan möjligen förklaras med att han tydligen visat tecken på att sympatisera med IS. Den felaktigt utpekade gjorde heller inget försök på att uttrycka sympati för offren men skrek sig närmast hes då han ansåg/anser sig kränkt.

Skadestånd på kontot, autogiro till valfri bank i Raqqa...
Citera
2017-04-09, 16:17
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nygard
Den andre snubben är ISIS-kramare även han, så det är inte mer än rätt att han blir uthängd kan jag tycka.

Det är aldrig rätt att en oskyldig blir uthängd för mord.
Citera
2017-04-09, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScalyWriter
Förstår hur du menar. Men polisen var också tydliga med att det inte kom fram mer information (ökad hotbild m.m.) om ärendet när den kom till deras bord. Därmed är det också förståeligt att man lade ärendet på samma hög som de andra ärenden.

Det känns överlag som att vi behöver ha ännu mer koll på vilka som vi släpper in samt en ännu mer noggrann koll på personer som de facto får avslag på sin ansökan. Även om det kan vara mycket på både Migrationsverket och polisens bord så tycker jag nog att det är orimligt att:

1) Det tar två år innan man får beslut på sitt ärende
2) 2-3 månader efter att GM ombeds lämna landet tills polismyndigheten efterlyser personen
3) Att personen fortfarande är kvar i landet 1 ½ månad efter efterlysningen

Bodde personen kvar i samma adress under den här tiden? Har han flyttat runt?
Han har tydligen bytt arbetsgivare. Vem var hans arbetsgivare? Är man medveten om att han vistades illegalt i landet?

Vi vet inte varför det tog två år innan han fick beslutet. Kanske hade han sökt asyl i Tyskland innan han kom till Sverige och skulle överföras dit till en början. Det lyckades han undvika genom att hålla sig undan tills tidsfristen för överföring passerats. Jag skriver detta eftersom det tidigare framkommit att han är känd av de tyska myndigheterna.

Visserligen pågår inget krig i Uzbekistan men landet är en hård diktatur. Det har varit svårt att utvisa asylsökande dit. Under året 2016 lades uzbekiska asylärenden på is för en tid, då utvisningsbeslut dit inte kunde verkställas. Även detta kan vara en omständighet som förklarar den långa tiden från ansökan till beslut.

Eftersom det framkommit att mannen hade pass så fick han enligt reglerna ett tillstånd att arbeta under tiden som hans ansökan prövades. Hans tillstånd att arbeta upphörde när hans utvisningsbeslut vann laga kraft. Så visst, några månader har han kanske arbetat illegalt.
Citera
2017-04-09, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nygard
Den andre snubben är ISIS-kramare även han, så det är inte mer än rätt att han blir uthängd kan jag tycka.

det är något konstigt med Vårberg, dem hyrde i andra hand, han stod för kontraktet hade burit ut alla möbler, dem ( 5-7 st ) sov på golvet och polisen bar ut flera datorer.
Den här snubben du skriver om, var han bosatt i vårberg ?
Citera
2017-04-09, 16:20
Medlem
TealSeamTixs avatar
Försöker få ihop lite tidslinje..

14:53 kommer första larmsamtalen in?
14:55 MGM fångas på kameror i tunnelbanan?
17:20-ish Polisen går ut med information om MGM, man "vill komma i kontakt med denne"
20:00-ish MGM grips i Märsta i en vit skåpbil?

Rätta mig om jag har fel, men det går inte ihop riktigt, vad har han gjort under tiden? Som fler har sagt, det saknas pusselbitar.

Skulle vara intressant att veta när samtalen om honom kom in till polisen, framförallt i Märsta.
Citera
2017-04-09, 16:22
Medlem
nygards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det är aldrig rätt att en oskyldig blir uthängd för mord.

Nej, okej, inte att han blir uthängd för mord men att han får uppmärksamhet riktad på sig. Att folk får vetskap om att han har de här idéerna och stöttar organisationer som IS och dessutom Hizb-ut Tahrir.

Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
det är något konstigt med Vårberg, dem hyrde i andra hand, han stod för kontraktet hade burit ut alla möbler, dem ( 5-7 st ) sov på golvet och polisen bar ut flera datorer.
Den här snubben du skriver om, var han bosatt i vårberg ?

Jag vet inte. Men den jag skrev om nu var den förste som namngavs i tråden och enligt hans profil på VKontakte ska han vara bosatt i Södertälje. Jag kan inte Stockholm så bra, men jag antar att Vårberg och Södertälje ligger en bit ifrån varann?
Citera
2017-04-09, 16:23
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
det är något konstigt med Vårberg, dem hyrde i andra hand, han stod för kontraktet hade burit ut alla möbler, dem ( 5-7 st ) sov på golvet och polisen bar ut flera datorer. Den här snubben du skriver om, var han bosatt i vårberg ?

Det är fullt normalt att folk som vill hålla sig undan bor i andra hand, 5-7 personer i ett rum. Vi håller på att få en ny sorts social misär som en konsekvens av vårt dysfunktionella system för avvisningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in