Polisen bekräftar nu att han har ansökt om uppehållstillstånd men fått avslag. December 2016 får han uppmaning att frivilligt lämna landet. Februari lämnas det över till polis och han efterlyses.
Här tror jag vi har huvudsakliga motivet.
Och vi har ytterligare 10 000 män som springer runt i Sverige som fått avslag.
Hur många våldsdåd tror ni vi får se närmsta åren? För att inte tala om alla våldtäkter.
De passar på att plocka in personer runtomkring honom, som kanske inte heller har uppehållstillstånd och utvisar dem. Nu när de har resurserna och chansen.
Uppfattade jag detta rätt; Polisen säger att det är 10.000 ärenden om utvisade asylsökanden som väntas bekräftas av polisen? Om det stämmer, så kan det tekniskt sett gå runt 10.000 invandrare i Sverige som är utvisade men som man fortfarande inte kan bekräfta har lämnat landet?
Med tanke på utvisningsbeslutet känns det rätt givet att detta är ett enmansverk. Mer likheter till IKEA-morden än terror. GM har säkert tagit inspiration från lastbilssttacker i andra länder och det kommer fortsatt dömas som terror med all rätt men min känsla är att GM har haft hat mot avvisningsbeslutet och hämnats på detta sätt.
Alla hyllar polisen men polisen gjorde tydligen inte sitt jobb som skulle avvisa mannen när det kom in till polisen i februari enligt presskonferensen live just nu!
Ja men han hade ju avvikit från MIG-verket först; han hade gått under jorden, okänd adress.. Vad skulle de göra?
Han fick utvisningsbesked i januari 2016 och det tog nästan 1 år (!) tills december 2016 innan någon reagerade att han fortfarande befann sig i Sverige. NU måste det blir ändring och för Eliasson är det game over.
Hur naiv är du då? Det finns tiotusentals sådana här fall i Sverige, om inte hundratusentals till och med. Polisen hinner inte med att verkställa alla utvisningar. Sverige införde gränskontroller ca 25 år för sent.
Har inte orkat läsa igenom 530 sidor men runt kl 14.00 så snurrade en mörkgrön/svart black hawk helikopter på ganska låg höjd över Kungsholmen, samma helikopter som NI har till förfogande/lån från militären.
Visste polisen om att nåt skulle hända i Sthlm men inte exakt var? Eller var det bara en slump?
Ber om ursäkt om frågan redan avhandlats.