Citat:
Ursprungligen postat av
trazke
Ska bli spännande att se om F! köper sig fler gillamarkeringar nu när dom blivit passerade?
Angående diskussionen om ålder på S-väljare här ovan så undrar jag om någon vet om påståendet att "nästa generation kommer vara den mest konservativa någonsin" stämmer? Det var en vältalig asiatisk ung man som sade detta i Shia le Boeufs (stavning?) livekamera för en tid sedan.
Jag kan börja med att säga att det jag skriver om nedan berör Sverige och inte USA som jag antar att den unge mannen du refererar till ovan kommer från.
Jag tror att man får bena ut vad som menas med konservativ i det här fallet.
Jag tror inte att ungdomar är mer värdekonservativa än tidigare generationer. Det kanske kommer i takt med att cynismen växer och det blir uppenbart att vi har problem i samhället som vi inte har haft i samma utsträckning tidigare. Stölder, våldtäkter, skjutningar, lurendrejeri och annat som minskar tilliten till samhället och våra medmänniskor.
Dock tror jag att ungdomar om möjligt är och kommer att vara ännu mer ytliga och självcentrerade (vet att detta ältas om varje ny generation). De som jobbar hårt och lyckas kommer att ha ännu mindre lust än tidigare att via skattsedeln bidra till ett samhälle som saknar grund för gemenskap och där samhällskontraktet brutits. "Vilken nytta gör mina inbetalade skattepengar?" kommer man fråga sig.
Om välfärds- och pensionssystemet inte går att lita på får ju var och en se om sitt eget hus och det kommer att föda en vilja att kapa skatter och ge tillbaka kontrollen till individen så att man åtminstone kan rädda sig själv och sitt. På andra sidan av spektrumet kommer vi förstås ha människor som lyckas mindre bra och frågan där är ju vad som blir den framtida syndabocken: invandring, rasism, klasskillnader eller någonting annat.
En annan anledning till att konservatismen i samhället skulle kunna öka bland unga är ju förstås att vi har tagit emot ett större antal människor från samhällen som de facto är väldigt konservativa. Tydliga könsroller, begränsade fri- och rättigheter och större intolerans för människor som är olika, eller i vart fall mer aggressiva reaktioner på avvikande beteende, bara för att ta några exempel.