2017-04-09, 10:06
  #55165
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det stämmer helt med min bild. Väldigt många som röstar S är "sistagångsväljare".

Dessa gamlingar kan vara väldigt kritiska till S, men man är sosse, så är det bara. Att rösta på något annat är helt otänkbart.
Stämmer inte riktigt, ute i landet har många gamla arbetarsossar svängt och slutat rösta på S. De flesta har gått till SD.
2017-04-09, 10:13
  #55166
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AberNein
Är osäker på om detta redan har uppmärksammats av någon i tråden men SD är numera det parti som har flest likes/gilla-markeringar på facebook. Säger inte nödvändigtvis så mycket om opinionsläget men det är helt klart att många väljare inte längre är rädda för att associeras med SD.

Antal likes för mest gillade partier på facebook
SD - 140 761
F! - 140 180
S - 138 509
M - 83 439

Ska bli spännande att se om F! köper sig fler gillamarkeringar nu när dom blivit passerade?

Angående diskussionen om ålder på S-väljare här ovan så undrar jag om någon vet om påståendet att "nästa generation kommer vara den mest konservativa någonsin" stämmer? Det var en vältalig asiatisk ung man som sade detta i Shia le Boeufs (stavning?) livekamera för en tid sedan.
2017-04-09, 10:15
  #55167
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Stämmer inte riktigt, ute i landet har många gamla arbetarsossar svängt och slutat rösta på S. De flesta har gått till SD.
Så är det naturligtvis också. Det finns ju en anledning till att S inte längre har 40%.
Men den nämnda undersökningen & min egen erfarenhet av vissa gamlingar är att dom är sossar, oavsett vad som händer. Så efterhand som dessa lämnar in så lär S sjunka fortlöpande.

Jag tänker att det även inom M finns en kärna av östermalmskärringar med pärlhalsband som aldrig kommer att rösta på något annat parti. Även om det gamla högerpartiet nu har förvandlats till en kulturmarxistisk kamporganisation.
__________________
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2017-04-09 kl. 10:18.
2017-04-09, 10:21
  #55168
Medlem
Det ni säger om att många gamlingar röstar S är sant. Ett flertal 80-åringar skulle rösta S även om Löfven skulle säga "Nu är vi ett läge där personer över 75 år behöver avrättas för att rädda landers ekonomi".
2017-04-09, 10:30
  #55169
Bannlyst
Varje vecka brukar jag kolla oddsen hos spelbolaget unibet under fliken "Parti som får högst procent av rösterna"
Senaste veckorna har det legat ganska konstant med Socialdemokraterna som favorit till oddset 1.95
och SD som god 2,a med oddset 2.00 och Moderaterna 3,a med oddset 3.25
Efter terrorattentatet i Stockholm är nu SD skyhöga favoriter att bli Sveriges största parti i valet 2018 och oddset är sänkt till 1.50.
Socialdemokraterna ligger på 2.15 och Moderaterna ligger på 15.00 X pengarna.

Oddset på att SD skulle få egen majoritet efter valet 2018 är så lågt som 21.00.
2017-04-09, 10:42
  #55170
Medlem
AberNeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Ska bli spännande att se om F! köper sig fler gillamarkeringar nu när dom blivit passerade?

Angående diskussionen om ålder på S-väljare här ovan så undrar jag om någon vet om påståendet att "nästa generation kommer vara den mest konservativa någonsin" stämmer? Det var en vältalig asiatisk ung man som sade detta i Shia le Boeufs (stavning?) livekamera för en tid sedan.

Jag kan börja med att säga att det jag skriver om nedan berör Sverige och inte USA som jag antar att den unge mannen du refererar till ovan kommer från.

Jag tror att man får bena ut vad som menas med konservativ i det här fallet.

Jag tror inte att ungdomar är mer värdekonservativa än tidigare generationer. Det kanske kommer i takt med att cynismen växer och det blir uppenbart att vi har problem i samhället som vi inte har haft i samma utsträckning tidigare. Stölder, våldtäkter, skjutningar, lurendrejeri och annat som minskar tilliten till samhället och våra medmänniskor.

Dock tror jag att ungdomar om möjligt är och kommer att vara ännu mer ytliga och självcentrerade (vet att detta ältas om varje ny generation). De som jobbar hårt och lyckas kommer att ha ännu mindre lust än tidigare att via skattsedeln bidra till ett samhälle som saknar grund för gemenskap och där samhällskontraktet brutits. "Vilken nytta gör mina inbetalade skattepengar?" kommer man fråga sig.

Om välfärds- och pensionssystemet inte går att lita på får ju var och en se om sitt eget hus och det kommer att föda en vilja att kapa skatter och ge tillbaka kontrollen till individen så att man åtminstone kan rädda sig själv och sitt. På andra sidan av spektrumet kommer vi förstås ha människor som lyckas mindre bra och frågan där är ju vad som blir den framtida syndabocken: invandring, rasism, klasskillnader eller någonting annat.

En annan anledning till att konservatismen i samhället skulle kunna öka bland unga är ju förstås att vi har tagit emot ett större antal människor från samhällen som de facto är väldigt konservativa. Tydliga könsroller, begränsade fri- och rättigheter och större intolerans för människor som är olika, eller i vart fall mer aggressiva reaktioner på avvikande beteende, bara för att ta några exempel.
2017-04-09, 10:49
  #55171
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AberNein
Är osäker på om detta redan har uppmärksammats av någon i tråden men SD är numera det parti som har flest likes/gilla-markeringar på facebook. Säger inte nödvändigtvis så mycket om opinionsläget men det är helt klart att många väljare inte längre är rädda för att associeras med SD.

Antal likes för mest gillade partier på facebook
SD - 140 761
F! - 140 180
S - 138 509
M - 83 439

En viss del av stigmatiseringen är säkert borta, men se påF!, 140000 gillamarkeringar men bara några procent i väljaropinionen och i val. Man kanske kan säga att varenda en som röstat på F! har gillamarkerat deras sida.
2017-04-09, 11:12
  #55172
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
En viss del av stigmatiseringen är säkert borta, men se påF!, 140000 gillamarkeringar men bara några procent i väljaropinionen och i val. Man kanske kan säga att varenda en som röstat på F! har gillamarkerat deras sida.

Fast Fi köpte ju gillamarkeringar för nått år sen. Skrevs en del om det här, så ska nog inte jämföras med de alls.
2017-04-09, 11:35
  #55173
Medlem
Hoppas ni är beredda på att det inom snar framtid kommer blåsas upp en stor SD-skandal av svensk media för att byta fokus från terrordådet och stoppa SD:s ökning.
2017-04-09, 11:45
  #55174
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
Varje vecka brukar jag kolla oddsen hos spelbolaget unibet under fliken "Parti som får högst procent av rösterna"
Senaste veckorna har det legat ganska konstant med Socialdemokraterna som favorit till oddset 1.95
och SD som god 2,a med oddset 2.00 och Moderaterna 3,a med oddset 3.25
Efter terrorattentatet i Stockholm är nu SD skyhöga favoriter att bli Sveriges största parti i valet 2018 och oddset är sänkt till 1.50.
Socialdemokraterna ligger på 2.15 och Moderaterna ligger på 15.00 X pengarna.

Oddset på att SD skulle få egen majoritet efter valet 2018 är så lågt som 21.00.

Givetvis intressant, men värt att komma ihåg är att odds endast baserar sig på vad man tror att andra tror. Att SD på så vis skjuter i höjden är inget konstigt, men hur det blir i verkligheten är något helt annat även om man givetvis kan hoppas att folk slår näven i bordet.

Statistik efter Nice-dådet senast talar dock mot att SD ökar då de inte ökade särskilt mycket överhuvudtaget. Det har också ofta varit så historiskt att sittande regering ökar sitt stöd i opinionen vid kriser.

Men, nu ska jag inte vara sådan utan presenterar här istället data från opinionsundersökningar perioden 2016-jun till 2016-sep. Denna period är signifikant då detta rör perioden före och efter det förra större terrordådet (14 juli, Nice, Frankrike):

Kod:
+----------+----------+------+------+-----+-----+-----+------+------+-----+-----+--------+----------  ----------+--------------------+
|  Månad   |    OI    |  SD  |  M   | FP  |  C  | KD  |  S   |  V   | MP  | FI  | Osäkra | Datainsamling från | Datainsamling till |
+----------+----------+------+------+-----+-----+-----+------+------+-----+-----+--------+----------  ----------+--------------------+
| 2016-sep | Novus    | 17.7 | 24.6 | 4.7 | 7.5 | 3.3 | 26.8 |  7.6 | 4.9 | 2.1 | 6.4    | 2016-08-29         | 2016-09-25         |
| 2016-sep | Inizio   | 18.9 | 24.2 | 4.3 | 8.6 | 3.9 | 25.2 |  8.2 | 3.7 | 1.9 | 7.9    | 2016-09-12         | 2016-09-22         |
| 2016-sep | YouGov   | 25.2 | 23.0 | 4.9 | 6.2 | 2.9 | 23.2 |  7.1 | 3.9 | 2.6 | NA     | 2016-09-16         | 2016-09-19         |
| 2016-sep | Ipsos    |   19 |   24 |   6 |   7 |   4 |   26 |    7 |   4 |   2 | 13     | 2016-09-09         | 2016-09-19         |
| 2016-sep | Sifo     | 15.6 | 24.8 | 5.2 | 8.4 | 3.0 | 28.0 |  7.6 | 4.2 | 2.1 | 12.1   | 2016-09-05         | 2016-09-15         |
| 2016-sep | Sentio   | 24.5 | 21.0 | 4.9 | 6.8 | 2.8 | 21.5 |  8.6 | 4.8 | 2.8 | NA     | 2016-09-08         | 2016-09-13         |
| 2016-sep | Demoskop | 17.9 | 23.9 | 4.3 | 7.1 | 3.0 | 27.0 |  8.6 | 4.8 | 2.2 | NA     | 2016-08-30         | 2016-09-07         |
| 2016-aug | Novus    | 17.2 | 25.3 | 5.1 | 7.6 | 3.2 | 26.4 |  7.7 | 4.4 | 2.1 | 6.6    | 2016-08-01         | 2016-08-28         |
| 2016-aug | Sentio   | 23.5 | 21.6 | 4.2 | 6.2 | 3.5 | 22.8 | 10.9 | 3.5 | 2.6 | NA     | 2016-08-16         | 2016-08-21         |
| 2016-aug | Ipsos    |   18 |   25 |   5 |   8 |   3 |   26 |    7 |   4 |   3 | 13     | 2016-08-14         | 2016-08-22         |
| 2016-aug | Sifo     | 15.6 | 26.3 | 4.8 | 8.0 | 4.0 | 27.1 |  6.8 | 4.4 | 2.3 | 13.5   | 2016-08-08         | 2016-08-18         |
| 2016-aug | YouGov   | 24.8 | 23.6 | 4.0 | 6.5 | 3.1 | 22.9 |  8.0 | 2.8 | 3.3 | NA     | 2016-08-12         | 2016-08-16         |
| 2016-aug | YouGov   | 25.0 | 23.8 | 3.3 | 7.5 | 3.7 | 22.6 |  7.9 | 3.0 | 1.9 | NA     | 2016-07-01         | 2016-07-31         |
| 2016-aug | Inizio   | 17.9 | 24.6 | 4.5 | 8.3 | 3.8 | 26.1 |  9.4 | 3.2 | 1.7 | 8.0    | 2016-08-10         | 2016-08-18         |
| 2016-jul | Demoskop | 16.8 | 24.7 | 5.7 | 7.9 | 3.3 | 26.0 |  7.6 | 4.8 | 2.2 | NA     | 2016-06-28         | 2016-07-05         |
| 2016-jun | Novus    | 18.2 | 26.0 | 5.0 | 6.7 | 2.8 | 26.2 |  7.5 | 4.3 | 2.4 | 5.8    | 2016-05-30         | 2016-06-26         |
| 2016-jun | YouGov   | 23.3 | 24.4 | 3.3 | 7.4 | 4.0 | 22.7 |  7.4 | 3.2 | 3.1 | NA     | 2016-06-17         | 2016-06-21         |
| 2016-jun | Sifo     | 15.8 | 27.4 | 5.8 | 6.3 | 3.2 | 26.4 |  7.1 | 4.4 | 2.7 | 14.6   | 2016-06-07         | 2016-06-16         |
| 2016-jun | Inizio   | 19.5 | 23.7 | 4.2 | 7.9 | 4.8 | 25.4 |  8.0 | 3.6 | 1.5 | 8.6    | 2016-06-06         | 2016-06-15         |
| 2016-jun | Sentio   | 24.5 | 21.0 | 3.9 | 8.0 | 2.8 | 22.9 |  6.9 | 5.3 | 2.9 | NA     | 2016-06-02         | 2016-06-06         |
| 2016-jun | Demoskop | 17.4 | 24.7 | 5.1 | 6.9 | 3.5 | 26.4 |  6.9 | 5.3 | 2.3 | NA     | 2016-05-31         | 2016-06-08         |
+----------+----------+------+------+-----+-----+-----+------+------+-----+-----+--------+----------  ----------+--------------------+

Källa: https://github.com/MansMeg/SwedishPolls/blob/master/Data/Polls.csv
__________________
Senast redigerad av sinewave 2017-04-09 kl. 11:51.
2017-04-09, 11:48
  #55175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobbenomimmi
Hoppas ni är beredda på att det inom snar framtid kommer blåsas upp en stor SD-skandal av svensk media för att byta fokus från terrordådet och stoppa SD:s ökning.
Fast det kommer att framstå som lågt och futtigt jämfört med Ebba, 11 år, delad på mitten. Det här kriget kan 7K inte vinna, deras enda chans att hålla SD stången (om det nu är möjligt) är en ovillkorlig kapitulation. Det är ju det här med ansvar som kommer bli den heta frågan de närmaste åren..
2017-04-09, 11:57
  #55176
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Fast det kommer att framstå som lågt och futtigt jämfört med Ebba, 11 år, delad på mitten. Det här kriget kan 7K inte vinna, deras enda chans att hålla SD stången (om det nu är möjligt) är en ovillkorlig kapitulation. Det är ju det här med ansvar som kommer bli den heta frågan de närmaste åren..

Precis.

Jämförelse:
1. Kenth Ekeroth örfilade någon på fyllan på stan
2. Terrorist klyver 11-åring, mördar tre andra, lamslår hela innerstaden och sätter Sverige i krigsliknande tillstånd

...

Jag skulle rentav påstå att SD på sätt och vis kommer att vara immuna ett tag om det verkligen inte rör sig om något extremt grovt; alltså något i paritet med mord.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in