Citat:
Ursprungligen postat av
bobaf3tt
Precis, helt jävla otroligt hur mycket man får höra om hur alla öppnar sina hem & hjärtan. Är man människa så gör man väl det av ren mänsklighet?! Så jävla trött på allt gulligull med media så jag spyr. Även ruskigt trött på folk som inte öppnar sina ögon och inser varför detta har inträffat.
Det var skönt att se att det fanns medmänsklighet bland folk en sådan dag. Men tyvärr, som så många gånger förr i den tid vi lever under nu, så handlar det hela också väldigt mycket om att göra rätt för sig så man har något fint, solidariskt att lägga upp i sociala medier, sen stannar det av där någonstans. Folk tar en stor del av sitt fokus från verkligheten på marken och placerar detta i prayfor-hashtags och flaggfilter-bilder på facebook. Sen när det har blåst över går man tillbaka till vad man gjorde innan aktuell händelse, utan vidare eftertanke. Det måste varit så terrorattacken 2010 kunde flyta förbi utan att folk knappt ens kommer ihåg den idag.
Det behöver göras mer. Bara för att ingen (förutom självmordsbombaren) dog i terrorattacken 2010 kan vikten av den inte viftas undan med just det argumentet, att ingen dog, principen är densamma oavsett. Och bara för att folk slutit upp och varit snälla mot varandra dagarna efter terrorattacken 2017 kan vi inte låta det ta fokus från vad som verkligen hände. Det räcker inte att visa att vi tänker fortsätta som tidigare trots hot utifrån, vi måste även visa att vi inte accepterar såna händelser. PUNKT. Vi måste ställa betydligt högre krav på att de som vi betalar för att hålla vårt land, våra medborgare och våra gränser så säkra som möjligt - också gör just detta.
Jag vet inte om vi är mer hjälpsamma och mänskliga mot varandra idag än vad vi var tidigare, under tiden då inte halva grejen av det goda agerandet gick ut på att få tillbaka så mycket likes och kommentarer i form av hjärtan och styrkekramar som möjligt. Tvärtom tror jag vi var mer påkopplade, snarare än uppkopplade, under den tiden.