2017-04-09, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Hmmm...

"oss diskutera en sak som tyvärr inte skrivits så ofta här;

Skicket på gärningsmannen.
Hur kan en man som kört en lastbil i drygt 100 knyck (enligt minst ett vittne som intervjuats av DN) frontalkrocka RÄTT in i Åhlens, lyckas ta sig ut ur lastbilen och därefter åka kommunalt ända bort till Märsta? Hade herrn tagit på sig bältet efter kapningen och kört "safe" ifall ifall? Folk har dött vid frontalkrockar på 30km/h om man inte bältar sig. Killen dunkar in med ett tungt fordon rätt in i väggen (alt. glasvägg) men lyckas alltså ta sig ut ur den fullständigt mosade kupén och sedan ta en liten tripp till Märsta via TC utan att någon reagerar?"

Det snackas om skottlossningar, olika klädda personer av vittnen mm. Vilks närvaro har också kommit upp på tal.

Hatar att medge det men något är lurt här.

Tänk om han varit psykiskt sjuk - strax efter händelsen kör man på terrorism - statsministern sa det själv ganska omgående - är inte det lite väl snabbt antagande?

Lastbil i 100 knyck? De går i max 90km/h och det tror jag inte han körde i eftersom han körde på ett gäng personer samt saker innan.
Citera
2017-04-09, 00:17
Medlem
And64luns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Måste hålla med. Detta verkar konstigt. Föräldrarna hade ju redan beskrivit sitt barn med färger på kläder och texter. Ett porträttfoto lär ju även polisen kunnat få rätt fort. Ansiktet såg onekligen ut att vara i stort sett helt på den suddiga avståndsbild jag sett.

Jag har aldrig varit med om att vid tex en arbetsplatsolycka eller motsvarande så har man väntat i ett dygn på DNA-prov. I de fall som hänt i min närhet så har polisen sökt upp och underrättat anhöriga omgående.

Jag ser ingen stor skillnad här. Det är ju ingen tsunami med 100-tals offer som jäst upp vi pratar om här. Man visste att flickan var i området vid den tiden. Man visste att just hon saknades. Men kunde se färger, texter, hårlängd, etc. Hittade man inte SIM-kortet? Även utan SIM-kortet borde polisen kunna se sista 3G-antenn telefonen som hennes telefon var uppkopplad mot?

Vad skulle det kunna vara för tänkbara felkällor överhuvudtaget här?

Barn kan lånbyta kläder med varandra. Men låg det inga böcker i väskan med namn på? Dom lånbyter man väl inte på samma sätt? Någon enstaka bok kanske? Skriver man inte namn i böcker nu för tiden? Bankkort? Busskort? Hade hon inget sånt på sig, med namn på?

Jag funderade på om mobilen skulle ha kunnat bli stulen i tumultet, och att man kunde se att den vandrade iväg. Det skulle så klart vara en orsak för polisen att tveka. Men det känns väl inte så sannolikt va? Spräck skärm troligen. Vad är värdet i en spräckt telefon?

Den teorin som jag känner mest trolig är att man sket i det, tills man kunde ta in personal som gick på en lägre övertidsersättning, och istället prioriterade att leta terrorkopplingar med de resurser man hade, för att hindra nya attacker. Det kan jag respektera. Men i så fall tycker jag polisen ska säga det, och be om ursäkt till de anhöriga med den förklaringen.

Klart Döda blir inte prioriterade. Där finns liv att rädda och många i chock. Med tanke på den skadan tar det en stund att samla in allt. Man får nog vara lite speciell om man skall klara en sådan sak är min tanke. Dvs inte vem som helst. Kan tänka mig att det då tagit extra tid. Där efter skall det jämföras med saknade personer. Kan anta att det vi tillfället var ganska många. Tex ett hundratal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Desertwalker
Haha, jag vet inte exakt. Allt är så förvirrande. Har inte hängt med utvecklingen helt under dagen. Men bara å kika på metros hemsida.

Japp. Expr och AB hade ju typ skrivit från deras förmodade GMs fb rakt av och så var det fel.
Men de tar ju sina uppgifter härifrån och det var fel här.
Citera
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Full identifiering var inte klar och föräldrarna hoppades att det inte skulle vara flickan, polisen hade ju gett dem väskan så resten var för föräldrarna att räkna ut...
ok.tack. Då satt inte polisen och höll inne med information.
Citera
2017-04-09, 00:18
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Jo, det var ju det Nordfront skrev om. Har etablerad media uttalat sig ännu om det?
Fast det har ju inget med detta dådet att göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
Han lär ju ha dygnetrunt-bevakning just för att se till att det inte händer

Ja men det har väl hänt ändå? Folk hänger väl inte med honom in på muggen exempelvis?
Citera
Medlem
Citat:
Det var Avpixlat som råkat sätta fel namn på fel bild, enligt Metro. Informationen däremot stämmer i Nordfronts artikel.

Kollade hastigt de ryska artiklarna, men ser inte att den nu gripne MGM finns nämnd.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Hmmm...

"oss diskutera en sak som tyvärr inte skrivits så ofta här;

Skicket på gärningsmannen.
Hur kan en man som kört en lastbil i drygt 100 knyck (enligt minst ett vittne som intervjuats av DN) frontalkrocka RÄTT in i Åhlens, lyckas ta sig ut ur lastbilen och därefter åka kommunalt ända bort till Märsta? Hade herrn tagit på sig bältet efter kapningen och kört "safe" ifall ifall? Folk har dött vid frontalkrockar på 30km/h om man inte bältar sig. Killen dunkar in med ett tungt fordon rätt in i väggen (alt. glasvägg) men lyckas alltså ta sig ut ur den fullständigt mosade kupén och sedan ta en liten tripp till Märsta via TC utan att någon reagerar?"

Det snackas om skottlossningar, olika klädda personer av vittnen mm. Vilks närvaro har också kommit upp på tal.

Hatar att medge det men något är lurt här.

Tänk om han varit psykiskt sjuk - strax efter händelsen kör man på terrorism - statsministern sa det själv ganska omgående - är inte det lite väl snabbt antagande?

Grundpremissen för dina spekulationer är fel. Han frontalkrockade inte med Åhlens utan sladdade in i kåken från sidan, förmodligen för att han tappade kontrollen över styrningen.
Citera
Medlem
Desertwalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedballen
Lastbil i 100 knyck? De går i max 90km/h och det tror jag inte han körde i eftersom han körde på ett gäng personer samt saker innan.
Kanske var en hastighet på 40-50 km/h inne i gågatan. Det är ett stort objekt på ett litet utrymme, det får det att se ut som det går jättefort. Det är väldigt vanligt att folk missbedömmer hastigheter på lastbilar.
Citera
2017-04-09, 00:20
Medlem
Desertwalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Kollade hastigt de ryska artiklarna, men ser inte att den nu gripne MGM finns nämnd.
Artiklarna gällande att han är terrordömd i ryssland är från 2014 och 26 december 2016
Citera
2017-04-09, 00:20
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta

Nej, och framför allt står det inget om att Ryssland skulle ha begärt någon MGM utlämnad tidigare. Jag har svårt att tro att de inte skulle slå upp det stort om det stämmer.
Citera
2017-04-09, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shannonselin
Akilov Rahmat heter han.

Det finns totalt tre bilder nu: https://www.gangrapesweden.com/stockholmterrorattack.php

Nummer 12, 51 och 58.

liv.

Dessa 3 bilder stämmer mycket bättre in på övervakningsbilden är de 2 förslagen från igår.
Nån FB hittar jag inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in