2017-04-08, 22:42
Medlem
DigiFlaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Eftersom tråden om den 11-åriga flickan har stängts så får det väl diskuteras här. Jag är främst intresserad av polisens förfarande. Redan tidigt i går kväll kopplades efterlysningen ihop med bilderna på den söndertrasade kroppen. Det kan inte ha varit okänt för polisen. Jag undrar, med vilken rätt låter polisen de anhöriga sväva i ovisshet? Vad är standardförfarande? Borde det inte vara polisens skyldighet att snarast möjligt låta anhöriga identifiera ett offer? Kör svenska polisen alltid med förhalningsteknik? Nu blev de anhöriga förmodligen upplysta genom andra kanaler än polisen? Vad fan sysslar polisen med?

Lite märkligt faktiskt. Spekulationerna om att det skulle vara 11-åringen som gått av i tre delar drog igång innan midnatt igår.
(FB) Lastbil har kört in i folkmassa på Drottninggatan i Stockholm (2017-04-07)

Märkligt att det då tog 12 timmar för polisen innan de kunde bekräfta det för anhöriga.
Citera
2017-04-08, 22:42
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
-DNA prov togs av polisen från ena eller båda föräldrarna igår för att matchas. Idag kom resultatet. Barn identifieras via DNA.
Föräldrar kan identifiera sina barn med blotta ögat. Min fråga är då. Nekas föräldrar detta? Bestämmer polisen att identifiering sker endast med dna/blodprov. Är det tågordningen?
Citera
2017-04-08, 22:43
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Eftersom tråden om den 11-åriga flickan har stängts så får det väl diskuteras här. Jag är främst intresserad av polisens förfarande. Redan tidigt i går kväll kopplades efterlysningen ihop med bilderna på den söndertrasade kroppen. Det kan inte ha varit okänt för polisen. Jag undrar, med vilken rätt låter polisen de anhöriga sväva i ovisshet? Vad är standardförfarande? Borde det inte vara polisens skyldighet att snarast möjligt låta anhöriga identifiera ett offer? Kör svenska polisen alltid med förhalningsteknik? Nu blev de anhöriga förmodligen upplysta genom andra kanaler än polisen? Vad fan sysslar polisen med?

Jag är säkert väldigt dåligt uppdaterad, men jag undrar: Varifrån vet du att de anhöriga hölls i ovisshet?
Citera
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulaLejonet
hinner man inte göra detta på 24 timmar menar du? ansikitet finns ju kvar så det krävs ju bara identifiering av anhörig.
tänk efter innan du postar

Jag tycker du ska tänka efter själv, nu var frågeställning om de inte kunde pussla ihop 1 och 1. Inte fan funkar det så!? Återigen, begriper du inte det? Gör dig inte dummare än vad du redan gjort.
Citera
Medlem
Citat:

Frågan är vad fan de "andra kanalerna" sysslar med som inte kan låta anhöriga vara och låta de som är proffs sköta det. Ja polisen är proffs, de ger dödsbesked och identifierar kroppar sargade till oigenkännlighet varje dag.
Ni som skickade länkar och information till familjen är inte friska i skallen. Nån typ mass-psykos pga av det som hänt. Visa lite respekt och inse att det är ni som gör detta för er egen bearbetning, inte av er härliga medmänsklighet.
Senast redigerad av Fibulavinter 2017-04-08 kl. 22:46.
Citera
2017-04-08, 22:44
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Jag är säkert väldigt dåligt uppdaterad, men jag undrar: Varifrån vet du att de anhöriga hölls i ovisshet?
Artikel i expressen säger att de blev informerade mitt på dagen, idag. lördag.
Citera
2017-04-08, 22:45
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 49450
Hur kan en offentlig försvarer plötsligt bli Johan Eriksson?!

Är han den billigaste advokat vi kan hitta?!

Hur fan kan han föreslås??!!!

Det är ju som att erbjuda terrorist svinet Hotel ist för häktescell.

Missförstå mig rätt nu men borde inte den billigaste enklaste advokat föreslås?!

Citat:
Ursprungligen postat av Calvary
Ta lite valium. Timtaxan är samma för alla offentliga försvarare.

Utav ren nyfikenhet, vad är timtaxan på då ?

Antar att det tillslut kommer att bli "några tusen" timmar, som skattebetalarna skall hosta upp för terroristen..

(tingsrätt, överklaganden och "Gud vet vad" !)
Citera
2017-04-08, 22:47
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibulavinter
Frågan är vad fan de "andra kanalerna" sysslar med som inte kan låta anhöriga vara och låta de som är proffs sköta det. Ja polisen är proffs, de ger dödsbesked och identifierar kroppar sargade till oigenkännlighet varje dag.
Ni som skickade länkar och information till familjen är inte friska i skallen. Nån typ mass-psykos pga av det som hänt. Visa lite respekt och inse att det är ni som gör detta för er egen bearbetning, inte av er härliga medmänsklighet.
Jag tar inte åt mig av detta. Vad jag säger är att polisen inte är bättre om de inte låter identifiering ske snarast möjligt. De hade den möjligheten oberoende av vad "vi" gjorde.
Citera
2017-04-08, 22:47
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bondbrud
Riktigt brs information, en liten fundering bara. Av bilderna att döma så ligger unden utanför River Island, som ligger i hörnet Drottninggatan / Gamla Brogatan.

Tack, fixat nu (Ver. 5.1) LÄNK

Den verkar vara uppskattad 15.000 visningar.

/Provokatör
Citera
2017-04-08, 22:48
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Artikel i expressen säger att de blev informerade mitt på dagen, idag. lördag.
EXAKT -Framgår i samma artikel att polisen IGÅR TOG DNA på föräldrarna för att undersöka om det var Ebba. Svaret kom idag.Således levde föräldrarna på hoppet och hade tyvärr en aning om att hon kan vara avliden.
Citera
Medlem
Frågan är vad motivet kan ha varit. Jag känner att svenskarnas reaktion kan variera beroende på vad motivet kan ha varit.
Citera
Medlem
Vårberg där tillslaget var...kan MGM ha bott där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in