2017-04-08, 21:44
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Fast det är nationaliteten hos GM som nästan är det mest underliga av allt. Jag menar, antalet personer från Uzbekistan i Sverige måste gå att räkna på en hand. Oddsen för att en av dessa begår ett terrorbrott måste vara försvinnande liten. Det hade varit en helt annan visa om GM var arab från Mellanöstern eller Nordafrika. Jag tycker inte heller att killen heller ser ut som en äkta Uzbek och jag ser dom dagligen. Det kan dock ha helt andra orsaker...

Jag undrar även vad som hände med skottlossningarna? Först sades det att det var ett rykte men polisen ska ju alltså ha gått ut och bekräftat det (eller?). Det fanns ju även mängder med vittnesmål...

Mannen som sprängde sig i st petersburgs tunnelbana förra veckan var också från Uzbekistan. Det finns gott om is-krigare från just Uzbekistan.

Men som du skriver finns det inte många uzbeker i Sverige - strax under 4000 förra året.
Citera
2017-04-08, 21:44
Medlem
Linguass avatar
En till sak: hur kommer det sig att dom endast har intervjuer med invandrade samt endast rapporterar om offer som är invandrare? Det känns ju mer logiskt att man skriver om kvinnan i tre delar än om en Zigenare med överkörd fot... Visst, vi alla hur partiska svensk media är och hur dom hyllar mångkultur men det känns inte som en tillräcklig förklaring i detta fall.
Citera
2017-04-08, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken

Är det fortfarande ingen av er som ens undersökt om denna terrorövning ens skedde i närheten av Stockholm? Om de var utomhus? Om det var statister med? Om de övade praktiskt?

Eller var det en sambandsövning inomhus i Norrland???
Finns det någon som helst relevans?

Enligt SÄPO-chefen i presskonferensen vid femsnåret på fredagseftermiddagen (direktsänd i P1), så var man väl förberedda och hade haft en övning med ett liknande scenario samma vecka. Borde ha skett utomhus och inkluderat stockholmspolis, eftersom den tydligen bidrog till att man var så väl förberedda.
Citera
2017-04-08, 21:47
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dullabo
Jag behöver och tänker inte bevisa någonting, jag tycker bara det är underligt att det har pågått övningar innan attentat vid flertalet gånger, vart dessa övningar har skett har jag ingen aning om men det är i alla fall märkligt. Om det rör sig om en false flag så är givetvis inte alla anställda inom dessa myndigheter varse om sanningen.

Varför är det underligt att myndigheter och militär övar? Det ingår ju i deras uppdrag att förbereda sig för det okända så de övar kontinuerligt på liknande scenarion..
Citera
2017-04-08, 21:48
Medlem
Linguass avatar
Citat:
Mannen som sprängde sig i st petersburgs tunnelbana förra veckan var också från Uzbekistan. Det finns gott om is-krigare från just Uzbekistan.

Men som du skriver finns det inte många uzbekerna i Sverige - strax under 4000 förra året.

Jo exakt, men i Ryssland finns det många av dom. Det är ju en föredetta Sovjetrepublik. Om man utgår ifrån att det finns 4000 av dom i Sverige så är oddsen extremt små att någon av dessa skulle utföra ett attentat. Jag säger inte att det är omöjligt men det liksom "känns lite för bra för att vara sant."
Citera
2017-04-08, 21:49
Medlem
dullabos avatar
Citat:
Varför är det underligt att myndigheter och militär övar? Det ingår ju i deras uppdrag att förbereda sig för det okända så de övar kontinuerligt på liknande scenarion..

Nej det är inte underligt, att det sker dagen innan terrordåd är däremot underligt. Om du inte tycker det så behöver vi inte diskutera saken vidare.
Citera
2017-04-08, 21:51
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja
Enligt SÄPO-chefen i presskonferensen vid femsnåret på fredagseftermiddagen (direktsänd i P1), så var man väl förberedda och hade haft en övning med ett liknande scenario samma vecka. Borde ha skett utomhus och inkluderat stockholmspolis, eftersom den tydligen bidrog till att man var så väl förberedda.

Läser du på polisens hemsida (som även länkats här i tråden) beskrivs den övningen som en mindre samverkansövning som skett varje år sedan 2006 med såväl teoretiska som prövande inslag.
Citera
2017-04-08, 21:52
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nej det är inte underligt, att det sker dagen innan terrordåd är däremot underligt. Om du inte tycker det så behöver vi inte diskutera saken vidare.

Skedde det i närheten? Var någon enda person inblandad i både övningen och terrordådet?
Citera
2017-04-08, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fettarg
Någon som har källor utanför Svensk skitmedia, beblandar mig inte med sånt. Hur många dog? Ingen länk till SVT, eller annat skit medium. De spår både framtid, dåtid och nutid extremt dåligt.

Som anhörig har jag information att min "anhörige" ligger på intensiven efter operation. Skottlossning har förekommit.
Citera
2017-04-08, 21:55
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Jo exakt, men i Ryssland finns det många av dom. Det är ju en föredetta Sovjetrepublik. Om man utgår ifrån att det finns 4000 av dom i Sverige så är oddsen extremt små att någon av dessa skulle utföra ett attentat. Jag säger inte att det är omöjligt men det liksom "känns lite för bra för att vara sant."

Oddsen torde vara extremt höga vilken folkgrupp man än tar, men om det stämmer som står på Wikipedia att många uzbeker är is-sympatisörer och is-krigare så sänks väl oddsen en hel del..
Citera
2017-04-08, 21:56
Medlem
Citat:

Snaskepitten är otroligt tjatig - det är väl det han har betalt för att vara. Hade han tittat lite djupare så skulle han se att lagen om militär samverkan med polismyndighet och Säpo gick igenom 2006. Det visar sig att de inte ens 2013 hade fått till en ordentlig övning så som det var tänkt. Så mycket för den infon från Säpo.
Citera
2017-04-08, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Som anhörig har jag information att min "anhörige" ligger på intensiven efter operation. Skottlossning har förekommit.

Var har skottlossningen skett?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in