2017-04-08, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du är riktigt otäck. Din människosyn verkar snarare påminna om gärningsmannens än civiliserade människors människosyn. Att du, enbart, verkar känna empati för en hund och vara helt oförmögen att känna empati gentemot människor du inte vet vilka det är, tyder på det.

Själv så har jag avstått ifrån att se på gore bilderna och klippen, förutom då kvinnan med avsliten fot, vilket jag gissar är den minst otäcka av dem.

Fast, chilla lite. Det kanske är just han/hennes sätt att bearbeta händelsen.

Lite väl att jämföra med han som mosat folk med lastbil? Eller?
Citera
2017-04-08, 17:19
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemjung
Källa?

Källan är familjen.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Jag får inte videon och storyn att gå ihop. Folk vandrar runt och helt plötsligt blir det panik och tre sekunder senare kommer terroristbilen i en väldigt hög fart. Det ser inte ut som någon förvarning direkt. Men kanske väktaren i sin bil befann sig strax ur bild för övervakningskameran och bara hann tuta någon enstaka gång?

För att det hela skall gå ihop så måste väktarbilen befunnit sig långt fram på gatan. Kanske blev många i närheten av Åhléns varnade. Annas så hade ju terroristens lastbil en så hög fart att väktarbilen själv skulle behövt köras minst lika fort och därmed riskera att skada fotgängarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christella
Du tror inte en lastbil i över 100 knyck 2 meter från dörren får en byggnad att skaka lite?

Det ser väl mer ut som att någon filmat av en skärm med mobilen?
Citera
Medlem
TsarenSvikerAldrigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Men alla signalement överensstämmer? Det är bekräftat att två av de avlidna är killar, så det betyder alltså ett den andra kvinnan bland offrena ska ha precis samma kläder som Ebba?

Hur hemskt det än är så kan man inte förneka att det är Ebba på bilden.
Dock kom efterlysningen ut efter bilderna. Det finns sjuka människor som tycker det är "kul" att hålla på med sådana här upplysningar. Inte omöjligt att någon sett bilden och sen skapat 11-åriga Ebba.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Behöver inte vara en politiker. Uppmärksamheten avleder insikten till att det är riktat mot en enskild person.

I det här fallet verkar det inte vara en självmordskandidat som tex när den ryske ambassadören i Turkiet mördades inför rullande TV-kameror för att minuter senare skjutas ihjäl av säkerhetsmän.

Mer uppmärksamhet går inte att få samtidigt som alla utredningsåtgärder avseende gärningsmannen kommer till ett absolut stopp. Dead men don't talk.

Jo, men en lastbil är ett mycket trubbigt vapen. Om du är ute efter att mörda en viss person är det mer ändamålsenligt att använda ett skjutvapen.
Citera
2017-04-08, 17:20
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Ett av de omedelbara dödsoffren är en kvinna:
http://www.expressen.se/nyheter/veronica-sag-tva-traffas-av-lastbilen/

Hörde tidigare idag en intervju med ett vittne som berättade om en skadad man som folk försökte hjälpa, men där någon (som vittnet uppfattade som läkare) kom fram och konstaterade att det inte var någon mening för mannen på marken saknade bakhuvud.

Då har vi 1 man + 1 kvinna bland dödsoffren på gatan. Ytterligare 1 dödsoffer på gatan, samt en som dödförklarats på sjukhus saknas det uppgifter om vad gäller kön och ålder. Den på sjukhuset bör dock vara vuxen eftersom sjukhuset skulle ha sagt att det var ett barn annars.

Stämmer uppgiften att ett offer var en tiggare? Det är ju "romernas nationadag" idag, så det borde ha uppmärksammats i så fall, men verkar inte ha nämnts utanför Flashback.

I Mitti säger ett vittne

Citat:
Sen ser jag folk springa, jag ser en tiggare resa sig upp och börja springa. Jag vet inte om hon hann undan.

https://mitti.se/nyheter/just-lastbil-folkmassa/
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2017-04-08 kl. 17:23.
Citera
Medlem
Bodickers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akymo
Hur många 11 åringar finns det som har på sig just dem kläderna den dagen?

Det fanns postat bilder på 3 olika kvinnor som ligger i halva delar.

Det är samma kvinna, pucko
Citera
Medlem
NegroidMongoloids avatar
Citat:
Du tror inte en lastbil i över 100 knyck 2 meter från dörren får en byggnad att skaka lite?

fast den rör sig ju 5-10 sekunder innan den dundrar förbi också, inte så troligt.. ser ju att zooma lite hur som helst också, som att någon försöker fokusera på något. Det är ju inte skakningar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag har missat vin-sippar bilden. Vet du var i tråden den finns?

Det är ju helt omöjligt att hitta i det här träsket, men det var på någon av hans profiler, såg ut att vara från en restaurang av något slag. Hans FB är ju borta, men möjligen finns bilderna sparade någonstans.

Den från spekulationerna avförda passade ju bättre in på bilden av en islamist om man säger så. Men min fråga kvarstår, vad är det som pekar på att den gripne är islamist?
Citera
2017-04-08, 17:21
Medlem
Citat:

Mycket möjligt, men filmen skakar långt före lastbilen kommer fram, och skakar inte heller mer när den precis passerar vilket fäller det argumentet. Inte för detta är relevant i övrigt för tråden, men det är ändå underligt.
Citera
2017-04-08, 17:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibulavinter
Fast, chilla lite. Det kanske är just han/hennes sätt att bearbeta händelsen.

Lite väl att jämföra med han som mosat folk med lastbil? Eller?

För att, överhuvudtaget, vara kapabel att med flit mosa folk med lastbil så måste man ha en människosyn liknande den jag kritiserade. Om man sedan dehumaniserar människor i allmänhet beroende på islamofobi eller islamism går på ett ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in