2017-04-08, 16:57
Medlem
Väktare körde framför, tutade och varnade människor.

http://www.expressen.se/nyheter/han-korde-fore-lastbilen--tutade-och-varnade/
Citera
2017-04-08, 16:58
Medlem
iamnotsures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wonderworker
Identifieringen av de döda är inte klar än vilket innebär att poliserna går på typ okulärbesiktning för att avgöra ungefärlig ålder. Den flicka som troligtvis dödats blev mycket illa tilltygad. Minst sagt utspridd. I brist på identitet är det inte osannolikt att polisen bedömt henne som en vuxen. En söndersliten kropp får liksom större och mer svårbedömd volym.
Lila byxor är inte vanligt. Jag tror tyvärr det är lille E.

Enl. DN pratade mamman och den nu försvunna 11-åriga flickan kl. 14.56 om att träffas i tunnelbanan , attentatet skedde 14.53.
DN skriver också att hon steg av bussen sekunder innan attentatet.
Stämmer det att tfn-samtalet skedde 14.56 så kan hon vara försvunnen av andra orsaker.
DN:s uppgift om att tfn-samtalet skedde 14.56 är troligtvis fel på några minuter.
http://www.dn.se/sthlm/11-arig-flicka-saknas-efter-terrordadet/
Senast redigerad av iamnotsure 2017-04-08 kl. 17:01.
Citera
Medlem
Det är inte bekräftat att det är Ebba som låg där delad för att någon på flashback säger det.
Jag vill se något form av bevis.

Citera
Medlem
Polisen verkar få mycket beröm över sin insats. Det är möjlig att dom gjort ett bta jobb men var det inte så att snubben tog arlanda express till arlanda, buss till märsta, gick in på en circle k och erkände brottet, gick därifrån och två personer följde efter honom och ringde polisen?
om så är fallet är väl den delen, själva hittandet och gripandet inte särskilt imponerande?
Bra att dom tog honom och bra att dom gick ut med bilden men risken är att alla nu anser att bara för att de lyckades gripa 1 person med hela polis-sveriges resurser, att folk får uppfattningen att vi har en fungerande polis?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Tror inte att det var organiserat av IS, al-Nusra eller någon annan terroristorganisation i förväg. Snarare ett spontant dåd av en ensam sympatisör.

De har väl identifierat tre gärningsmän?
Citera
2017-04-08, 16:59
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Flag
Bekräftat från familjen att Ebba är död. Kommer inte skriva mer.

Fy fan vad tragiskt!
Vila i frid lilla flicka
Citera
Medlem
christallqhulaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Uppenbarligen klarade ju sig personen och sprang därifrån, det är ingenting som msm hittat på.

Förstår inte vad du vill komma fram till?

att dom har fel...så länge jag inte sett nån film på att han stiger ut(det var nån som påstår att han har en film på det)så tror jag inte på det.föraren kan redan vara död eller så är lastbilen fjärrstyrd.kalla mej gärna foliehatt jag bryr mig inte.
Citera
Medlem
TsarenSvikerAldrigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Suck…

Hastigheten på en lätt bil sänks betydligt mer efter att ha träffat en människa än en tung lastbil.
Detta förklarades av Newton's tröghetsprincip.
Enkelt förklarat här

Just VARFÖR tror du att alla terrorister väljer de tyngsta lastbilarna de kan hitta?
Antyder du att alla grottmänniskor skulle vara lastbils-fetischister?
Suck...

De väljer en lastbil för att döda så många som möjligt såklart och jag har inte påstått något annat. Däremot är det svårare att hinna undan från en bil som kommer i 150-200 än en lastbil som kommer i 70-100.
Citera
2017-04-08, 17:00
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mufff
Jo, det är förmodligen han jag menar. Såg inte klippet själv, vilket är anledningen till att jag vill se det. Någon?

Det var en pojke (Nej inte Baaaaarn utan en pojke) som inte var arisk som löjlade sig bakom kameran. Att han var muslim vet jag inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av satana1
Det är inte bekräftat att det är Ebba som låg där delad för att någon på flashback säger det.
Jag vill se något form av bevis.

Hallå, det är 4 som har dött, var av en är Ebba. Hur stor är chansen att någon av de andra offrena hade blå jacka, lila byxor och en blå ryggsäck?
Citera
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Flag
Bekräftat från familjen att Ebba är död. Kommer inte skriva mer.

Källa?
Citera
2017-04-08, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fintuna
Är det inte fler än jag som är förvånad över att det inte blev fler döda än det blev? När man först hörde hur många som dött så tänkte jag direkt att han kan inte ha kommit upp i så hög hastighet pga betong klumpar och annat som stannat ner farten och så såg man filmen när han bara for förbi en butik, så tänkte jag direkt att det är helt otroligt att inte fler dog och han hade säkerligen räknat med att döda betydligt fler. Så ur terroristen synvinkel så var det ett totalt misslyckat resultat och tur för dem stackarna som hamnade mitt i det då det kunde ha varit mycket värre. Alla som varit på den gatan kring Jul vet hur packat det kan vara med folk och hade detta hänt en Fredag innan Jul så hade det blivit rena blodbadet

Förmodligen tack vare att Loomis föraren (gårdagens hjälte!) såg lastbilen svänga in på Drottninggatan och började tuta och varna folk. Lastbilen hade då inte heller fått upp så hög fart så första offren är närmare Korsningen Mäster Samuelsgatan. Loomis bilen har följt efter parallellet och tutat men stannar strax innan Clas Ohlson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in