2017-04-08, 16:50
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Har själv polare som är där nu och allt är som vanligt förutom att en del av avstängd.
Terroristjävlar ska inte skrämma svensken till att sitta inne och tjura.

Varför är inte du ute då kan man undra? Det är inte som vanligt, folk är såklart rädda.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det beror väl på vad var för slags anordning. Fanns också ett rykte om att MGM hade brännskador, vilket skulle kunna ha samband med det. Eller med eldsvådan som utbröt efter kraschen.

Eller en misslyckad bomb som bara orsakade eldsvåda, eller, kanske, en brandbomb för att försöka utplåna t.ex. DNA spår i förarhytten. Men det är nog en smula långsökt om gärningsmannen inte, ifrån början, planerat att krascha in i Åhléns och klara sig efteråt. Lite väl chansartat. Så jag gissar på en misslyckad bomb.
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-man
Det är ett jädra blandande av äpplen och päron. Vad jag förstår är den anhållne mannen snubben som sitter och sippar rödvin på någon bild, men många av kommentarerna verkar gälla mannen med tydliga kopplingar till olika typer islamistiska företeelser.

Finns det några konkreta kopplingar mellan islamism och den anhållne, eller är det bara förvirrat spekulerande? Finns det en risk att det är en snubbe som hellre ruttnar i svenskt fängelse än får åka hem till Uzbekistan? Att det "bara" är en IKEA 2.0 vi sett?

Avpixlats påstående att han fått avslag på en asylansökan har inte bekräftats av någon trovärdig källa än.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrahs
Kan inte riktigt släppa att jag tycker det ser ut som 2 olika personer på bilderna som polisen lagt upp att de söker (https://polisen.se/Kontakta-oss/Tipsa-polisen/Hjalp-polisen/Stockholm/Polisen-vill-komma-i-kontakt-med-personen-pa-bilden-/) .

https://ibb.co/d8LuJ5

Vad tycker ni? Upplever jag det hela helt konstigt eller?
håller med. Den ena ser ut som en mellanösternarab men den andra mer som någon från längre österut. Typ Afghanistan.

Dock har det nog med vinkel o skugga att göra. Är ju samma person.
Citera
2017-04-08, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Visst. Men han tog själv upp detta som ett exempel på felaktiga rykten. Så det är förmodligen något som han diskuterat med polisen, inte bara något han hört i förbifarten.

Ja, i så fall vill han verkligen övertyga allmänheten om att ingen skottlossning ägt rum. De som hört skottlossning kanske inte är lika övertygade. Hade jag hört skottlossning så hade jag vetat det med tanke på att jag varit skytteofficer. Vare sig Ygeman eller någon polis hade kunnat kollra bort mig på det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwinyouloose
Tyder kanske på att fler är inblandade? Då är frågan vilken roll dom andra hade som inte körde lastbilen.

Tyder på att ena bilden har skuggor som ser ut som mustach och skägg.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-man
Det är ett jädra blandande av äpplen och päron. Vad jag förstår är den anhållne mannen snubben som sitter och sippar rödvin på någon bild, men många av kommentarerna verkar gälla mannen med tydliga kopplingar till olika typer islamistiska företeelser.

Finns det några konkreta kopplingar mellan islamism och den anhållne, eller är det bara förvirrat spekulerande? Finns det en risk att det är en snubbe som hellre ruttnar i svenskt fängelse än får åka hem till Uzbekistan? Att det "bara" är en IKEA 2.0 vi sett?

Jag har missat vin-sippar bilden. Vet du var i tråden den finns?
Citera
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Kartan är nu uppdaterad (Ver. 2) med senaste informationen, en interaktiv karta med bilder och filmer från det senaste dygnets händelser, uppdateras löpande.

Hemska bilder har varningar, så även den som inte vill se dessa kan ta sig igenom. Den löpande storyn är uteslutande hämtad här på Flashback.

Fungerar både på desktop som på mobil LÄNK

Ca 3.000 visningar hittills.

/Provokatör
Suveränt!

Lägga till platsen där lastbilen blev stulen/kapad?
Restaurang Caliente - Adolf Fredriks kyrkogata 12.
Citera
Medlem
Bodickers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fintuna
Är det inte fler än jag som är förvånad över att det inte blev fler döda än det blev? När man först hörde hur många som dött så tänkte jag direkt att han kan inte ha kommit upp i så hög hastighet pga betong klumpar och annat som stannat ner farten och så såg man filmen när han bara for förbi en butik, så tänkte jag direkt att det är helt otroligt att inte fler dog och han hade säkerligen räknat med att döda betydligt fler. Så ur terroristen synvinkel så var det ett totalt misslyckat resultat och tur för dem stackarna som hamnade mitt i det då det kunde ha varit mycket värre. Alla som varit på den gatan kring Jul vet hur packat det kan vara med folk och hade detta hänt en Fredag innan Jul så hade det blivit rena blodbadet

Jo. Med respekt för de drabbade så får vi vara väldigt tacksamma att det inte blev värre... tänk likt Nice. En varm sommarkväll med fylle, mingel och liv på stan, inte samma awareness från folk. Fyfan
Citera
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fintuna
Är det inte fler än jag som är förvånad över att det inte blev fler döda än det blev? När man först hörde hur många som dött så tänkte jag direkt att han kan inte ha kommit upp i så hög hastighet pga betong klumpar och annat som stannat ner farten och så såg man filmen när han bara for förbi en butik, så tänkte jag direkt att det är helt otroligt att inte fler dog och han hade säkerligen räknat med att döda betydligt fler. Så ur terroristen synvinkel så var det ett totalt misslyckat resultat och tur för dem stackarna som hamnade mitt i det då det kunde ha varit mycket värre. Alla som varit på den gatan kring Jul vet hur packat det kan vara med folk och hade detta hänt en Fredag innan Jul så hade det blivit rena blodbadet

Det är en klen, men ändock tröst, att det rör sig om människor med låg IQ, dålig planeringsförmåga och inte backas upp av någon organisation. Typiskt egentligen för tredje världen. Därav de relativt få antalet döda. Hade detta planerats av västerlänningar eller resurstarkare individer hade vi sett mer än 100 döda.
Citera
2017-04-08, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu ska det dock sägas att det vittne jag pratade med var en tonåring så jag har en viss skepsis till om den personen uppfattade det rätt. Flera skott på en gång säger hon men det var svårt att höra för allt oväsen. Jag lutar nog åt att det var en missuppfattning.
Kan så vara. Jag var inte där eller har talat med något vittne.
Citera
2017-04-08, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mufff
Finns det klipp på mannen som skrattade och gjorde oklara gester med händerna i bakgrunden under SVT:s livesändning från igår?

Det är inte muslim-barnet du tänker på? Såg någon unge som stod och garvade och gjorde grimascher bakom en reporter igår. Ville bara vrida nacken av ungen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in