2017-04-08, 15:54
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CAKARIM
Jag menar att aftonbladet har en agenda och vi vet på vilken sida dom står på i konflikten. Nu har dom själva gjort en krönika av det vilket jag blev överraskad. Givetvis ska man snacka om både fel och rätt. Därför jag tog upp det. Och för en gångs skull gjorde aftonbladet något vättigt.
Aftonbladet skriver om det som händer. Om det är till nackdel för regimen, rebellerna USA eller någon annan spelar det föga roll. De har länge haft en anti-amerikansk hållning, både vad gäller deras ständiga kritik av drönare i Afghanistan, kriget i Irak och de civila offren som USA skördat i samband med attacker mot IS.

Det är en felaktig tolkning av vissa som tror att all media är koordinerad. Det är en för simpel förklaring. Men samtidigt är vissa personer böjda för simpla förklaringar.
Citera
2017-04-08, 15:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Du tror att Tyskland, Turkiet, Israel, Frankrike och Storbritannien tillsammans med USA:s underrättelsetjänst inte kommer längre än "osäker information". Är det den uppfattning du verkligen har om USA:s underrättelsekapabilitet?

Med all respekt för dig, tycker jag du borde tänka om kring den biten.
May I remind you: Irak & WMD en gång i tiden. Är det din uppfattning att det låg till på det viset?
Citera
2017-04-08, 15:59
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jag har aldrig stött vare sig al-Nusra eller IS, men däremot har jag ansett att USA borde ha försett al-Nusra med vapen av taktiska skäl.
Vilket är precis vad jag skrev ovan, Nusra skall sponsras. Trots att de mördar civila, utför gasattacker och plågar den syriska befolkningen dagligen.
Citat:
Om du har stöd för att jag i annat fall uttryckt sympati eller stöd på annat sätt får du lägga fram det.
Det har jag inte påstått.
Citera
2017-04-08, 16:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag tror att Kina gör en hel del, i bakgrunden, de har goda relationer med Syrien.

USA:s statsskuld är över 100 % av BNP, egentligen är de bankrutt, men det låtsas man inte om. Trump inbillar folk att han skall göra America GREAT again.
Hela 20 % av skulden är lån från Kina. Det är ett beroende som det inte pratas så mycket om, men naturligtvis är det väldigt betydelsefullt, det ger Kina stort inflytande. Vilket Väst förstås inte heller vill medge. Siffrorna är från 2014.

Vi är inne på 6e året i kriget och jag har inte sett något positivt Kina gjort, skulle det vara något vi inte ser i bakgrunden så borde det ändå ha kommit fram på något sätt. Tror inte Kina gör något alls, det är min uppfattning.

USA:s statskuld växer dagligen med miljarder men jag tror inte det är något problem för dom ändå. Dom har satt det i ett system som kommer fortsätta så. Tänk vilka som sitter ovanför Trump som drar i trådarna, jag pekar ut dom där bankirerna och du vet nog vilka jag syftar på. Dom skulle aldrig låta USA kollapsa, kollapsar USA så är det ute med dom också senare och då är det även Israels kollaps också. Man ska ge Israel drygt 400 miljarder i bistånd bara till försvar. Pengar finns till krig hos USA.
Så mycket att dom skulle kunna kriga mot flera länder samtidigt.

Ryssland sitter på några hundra miljarder dollar om jag inte har fel? kina sitter också på en jävla dollar, bara dumpa det men så lätt är det nog inte, skulle skada dom mer än vad USA skulle ta skada.

Men jag hoppas en dag USA:s fall.
Citera
2017-04-08, 16:10
Avslutad
Citat:
Aftonbladet skriver om det som händer. Om det är till nackdel för regimen, rebellerna USA eller någon annan spelar det föga roll. De har länge haft en anti-amerikansk hållning, både vad gäller deras ständiga kritik av drönare i Afghanistan, kriget i Irak och de civila offren som USA skördat i samband med attacker mot IS.

Det är en felaktig tolkning av vissa som tror att all media är koordinerad. Det är en för simpel förklaring. Men samtidigt är vissa personer böjda för simpla förklaringar.

Vi alla ser olika på hur medier hanterar konflikter, jag är övertygad om att media i Sverige är absolut vinklat för USA:s fördel.

Ungefär såhär: Fråga någon i Afrika hur dom ser på USA och fråga någon i Europa hur dom ser på USA. En liten förklaring från min sida.
Citera
2017-04-08, 16:11
Avslutad
Boris Jonson skulle resa till Moska imorgon men ställde in dt och visar kritik mot Ryssland.
Vad menas med det?
Citera
2017-04-08, 16:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Visa för massmedia att man inte är rädd att eskalera. Ungefär som att dra iväg 59 Tomahawk-missiler som gör otroligt lite skada för att vara just 59 Tomahawk.

Det står och väger nu i Syrien - antingen kan freden komma snabbare än det var tänkt, eller så kan läget spåra ur fullständigt, eftersom att lägga sig inte finns på kartan i något av lägren.

Vad kan Ryssland ta för steg framåt? Man kan i ett första steg uppgradera luftvärnet både i Syrien och vid behov även i Iran. Detta har de inte gjort hittills, enbart för att de haft så bra relation med Israel.

Vad kan Ryssland ta för steg tillbaka? Man kan offra Assad, då man ändå aldrig riktigt har gillat honom. Det man inte kan offra är sitt inflytande i Syrien, det skulle vara katastrofalt och därför kommer man vid behov att låta det här eskalera obegränsat. Detta vet säkert Washington och det är därför man slog till med "mycket yta, lite innehåll".

Att dumpa Assad och låta ryssarna/kristna/alawiter ha inflytande åtminstone över syriska kusten tror jag är en väg fram, men just nu är det mycket som kan gå snett.

En intressant fråga är om t.ex. en uppblossande konflikt i Nordkorea rentav skulle vara nyttig för Syrien-konflikten i nuläget, jag tror det. Konflikten behöver hur som helst input från någon tredje utomstående part just nu.

Som jag skrev för någon dag sen, det bästa är att Ryssland helt enkelt skiter i Syrien och bara återvänder hem med all sitt vapen. USA kommer aldrig att lägga sig i det här kriget, dom har all jävla resurser som Ryssland inte kan jämföras med.

En konflikt med NK skulle vara nödvändigt men inte troligt, NK är inget hot och deras kärnvapenspets är inget att jubla över än, vi har sett hur den slår ner 2 meter framför dom.
Citera
2017-04-08, 16:24
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Vi fick se hur deras föråldrade teknik inte när något att hänga i julgranen precis.

Du som läser det här inlägget och har kunskap om Rysslands krigsmateriel, kan du rabbla upp lite snabbt vad för bra vapen Ryssland har?

Vad är deras motsvarihet till missilerna som avfyrades mot Syrien?

Det närmaste är Kalibr, kallad 3M-54 Klub av NATO.
https://en.wikipedia.org/wiki/3M-54_Klub

Det var de som avlossades från fregatter mot terrorister från Kaspiska Havet.
https://www.youtube.com/watch?v=8-4IPnsu2Yc
Citera
2017-04-08, 16:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det närmaste är Kalibr, kallad 3M-54 Klub av NATO.
https://en.wikipedia.org/wiki/3M-54_Klub

Det var de som avlossades från fregatter mot terrorister från Kaspiska Havet.
https://www.youtube.com/watch?v=8-4IPnsu2Yc

Där ser man. Hur många såna fregatter har dom då?
Citera
2017-04-08, 16:36
Avslutad
Hur är det med IS nu, är dom inte rätt försvagade nu?
Citera
2017-04-08, 16:52
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Där ser man. Hur många såna fregatter har dom då?

Enbart den Kaspiska havsflottan har två fregatter. Den ena heter Dagestan och den andra Tatarstan. Det var Dagestan som avlossade de flesta robotarna. Man har även den kapaciteten på vissa korvetter, åtta till antalet. Jag vet dock inte vilka av dem som kan avfyra Kalibr.

https://en.wikipedia.org/wiki/Caspian_Flotilla
http://nationalinterest.org/blog/the-buzz/why-russias-enemies-fear-the-kalibr-cruise-missile-19129
Citera
2017-04-08, 16:54
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Vilket är precis vad jag skrev ovan, Nusra skall sponsras. Trots att de mördar civila, utför gasattacker och plågar den syriska befolkningen dagligen.

Det har jag inte påstått.
Har du bevis för att Nusra har utfört gasattacker? Jag har inte sett vare sig FN eller någon anna oberoende organisation kommit fram till den slutsatsen.

Du skrev att jag också stödjer IS. Kan du utveckla det är du snäll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in