2017-04-08, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Ditt fetade tror jag inte alls på, hade varit ett ganska fragant avikande från uppdraget, att skydda sitt objekt. Det aviker du aldrig ifrån.

I sitationen igår blir personskydds fokuset till 100% att sätta sitt objekt i säkerhet, inget annat.

Då vet du inte allt om personskydd.

Det finns dom som har uppdraget att föra skyddspersonen i säkerhet. Andra har till uppgift att avvärja attacker och ta upp strid med de som attackerar samt skydda de som har till uppgift föra skyddspersonen i säkerhet.

När en skyddsperson rör sig i offentlig miljö kan det krävas ett stort antal säkerhetssäkerhetstänkande, ibland flera tiotal för att effektivt säkra den väg en skyddsperson går.

I en sådan situation är det inte otroligt att personskyddet gripit gärningsman/män och för dem utomlands för att kunna lagföra dem där deras jurisdiktion tillåter det utan diplomatiska fnurror på tråden.
Senast redigerad av Utredaren 2017-04-08 kl. 12:25.
Citera
2017-04-08, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Vad du tycker ifrågan är irrelevant, det är korrekt framställt av medierna att det är misstänkt, att du hakar upp dig på mitt exempel på svartsjuka visar på dumhet i denna tråden!
Du verkar fixerad vid dumhet. Det låter löjligt att tala om "misstänkt" terrorbrott, kanske ska "terrorbrott" omdefinieras?
Citera
2017-04-08, 12:21
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeamJesus
dådet kommer troligtvis skyllas på Asad

Tror jag inte. Däremot kan man komma att påstå att den Uzbekiska terrorcellen var styrd av GRU. Med andra ord anklaga Putin och Ryssland för dådet. Det skulle väl vara ett logiskt steg i den riktning vi färdas, att se till att starta krig med Ryssland nu när det börjat hetta till i Syrien igen.

Mvh
Citera
2017-04-08, 12:27
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dullabo
Det är väl precis vad vi gör här. Medans du avfärdar alla alternativa teorier utan att vara källkritisk. Det är mycket som är skumt med händelsen, det går inte att avfärda hur mycket man än vill. Vi får se hur det utvecklar sig de kommande dagarna.

Instämmer. Visst, man ska inte hoppa till slutsatser för fort som tex media och politiker som minuter efter händelsen basunerar terrorattack. Det var tydligen nån polis som skrek "Terrorattack" när det hände igår. Nån som vet något mer om det?

Det kommer säkert mer "bevisning" längre fram som "fastställer" terrormisstankarna men det är mycket suspekt att man går ut med det i princip samtidigt som händelsen.

Min hypotes är en fejkad händelse med katastrofskådespelare, falska vittnen och fabricerade bilder. Alla tidigare händelser uppvisar det mönstret inklusive 9/11 där det tex bara existerar ett hundratal riktiga dödscertifikat från de 3000 som ska ha dött. I en sån här operation ingår också personer som bevakar forum som detta och som är oförskämda och nedlåtande mot de som spekulerar i den riktning jag gör nu.
Citera
2017-04-08, 12:40
Medlem
I-van-Toers avatar
Jag har följt den här händelsen sen i stort sett första minuterna och jag har några saker på hjärtat som jag anser är lite märkliga. Det är händelser i samband med dådet som är märkliga, inte själva dådet i sig.

1. I stort sett alla som intervjuades ute på gatan senare och som sa att de hade tagit skydd inne i en butik, restaurang, på ett kontor eller bostadsport säger att de blev inlåsta under en viss tid. Det verkar vara allt ifrån någon timme till några timmar beroende på vilken typ av utrymme det handlar om. Finns det något enormt centrallås inne inne i city som slår till och låser alla dörrar inom ett visst område via ett knapptryck?

2. Om man lyssnade på alla ögonvittnen på TV så fick nog alla intrycket att många fler än bara tre döda bevittnats av vittnena. Vissa som bara varit i en av de många korsningarna på Drottninggatan sa att de såg minst tre stycken döda bara där de själva varit. Hur kommer det sig att det bara var just tre döda sammanlagt under den tiden?

3. Är det inte lite märkligt att det nu skett två terrordåd på Drottninggatan de senaste ca 7 åren där två sprängladdningar inte utlösts fullt ut? Är det ren tur eller är det symptomatiskt att Sverige inte ens lyckas ta in smarta terrorister som kan bygga bomber? Givetvis tur att det är så i de här fallen men hur står det till med medelintelligensen bland "kulturberikarna"?

4. Varför övar samhällsskyddande instanser så ofta på terrordåd samma dag eller dagen innan ett terrordåd inträffar? Vad är liksom chansen att de är ute på övning för att sedan behöva vara med om "the real deal" nästan direkt efter? Så var det i New York 2001, London 2005 och jag tror även att det inträffade i Boston 2013. Är inte det inte lite märkligt?
Citera
2017-04-08, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
4. Varför övar samhällsskyddande instanser så ofta på terrordåd samma dag eller dagen innan ett terrordåd inträffar? Vad är liksom chansen att de är ute på övning för att sedan behöva vara med om "the real deal" nästan direkt efter? Så var det i New York 2001, London 2005 och jag tror även att det inträffade i Boston 2013. Är inte det inte lite märkligt?

Det där har jag också tänkt på, förefaller vara mer regel än undantag. Kan de mänskliga hjärnorna vara sammankopplade telepatiskt så att det bara blir för huvudrollsinnehavaren att kliva rakt in i manuset? Som man ropar i skogen får man svar.
Citera
2017-04-08, 13:07
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Det där har jag också tänkt på, förefaller vara mer regel än undantag. Kan de mänskliga hjärnorna vara sammankopplade telepatiskt så att det bara blir för huvudrollsinnehavaren att kliva rakt in i manuset? Som man ropar i skogen får man svar.

Det som närmast ligger till hands är termen "Manchurian Candidate", d v s hjärntvätt som sedan kan aktiveras via ett telefonsamtal, en TV-inslag, en text i en tidning m m. Sirhan Sirhan, mannen som officiellt ska ha skjut Robert F. Kennedy är väl det mest kända exemplet.
Citera
2017-04-08, 13:17
Medlem
Citat:
Jag har följt den här händelsen sen i stort sett första minuterna och jag har några saker på hjärtat som jag anser är lite märkliga. Det är händelser i samband med dådet som är märkliga, inte själva dådet i sig.

1. I stort sett alla som intervjuades ute på gatan senare och som sa att de hade tagit skydd inne i en butik, restaurang, på ett kontor eller bostadsport säger att de blev inlåsta under en viss tid. Det verkar vara allt ifrån någon timme till några timmar beroende på vilken typ av utrymme det handlar om. Finns det något enormt centrallås inne inne i city som slår till och låser alla dörrar inom ett visst område via ett knapptryck?

2. Om man lyssnade på alla ögonvittnen på TV så fick nog alla intrycket att många fler än bara tre döda bevittnats av vittnena. Vissa som bara varit i en av de många korsningarna på Drottninggatan sa att de såg minst tre stycken döda bara där de själva varit. Hur kommer det sig att det bara var just tre döda sammanlagt under den tiden?

3. Är det inte lite märkligt att det nu skett två terrordåd på Drottninggatan de senaste ca 7 åren där två sprängladdningar inte utlösts fullt ut? Är det ren tur eller är det symptomatiskt att Sverige inte ens lyckas ta in smarta terrorister som kan bygga bomber? Givetvis tur att det är så i de här fallen men hur står det till med medelintelligensen bland "kulturberikarna"?

Det verkar hur som helst konstigt att vara kvar i en butik, eftersom att man väl i en sådan situation skulle tänka på att det kan finnas en bomb i bilen som kommer att utlösas. Och då vore det mer naturligt att springa iväg i motsatt riktning. Att vara gömd i en butik skyddar en väl inte?!? Eller gör det det?
Citera
2017-04-08, 13:42
Medlem
TeamJesuss avatar
Citat:

Det är inte bara märkligt det är standard utförande.
Citera
2017-04-08, 13:46
Medlem
Ryssland ligger givetvis bakom detta...
Citera
2017-04-08, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScalyWriter
Polisen dementerar att det har förekommit skottlossning i samband med terrordådet.
Nej, dom har inte dementerat. Dom kan bara inte bekräfta det.

Sen om det beror på att de är förbjudna eller inte vill eller har hört på omvägar att det har pågått skottlossning och inte vill fastställa att det är så framgår inte av polisens svar.
Citera
2017-04-08, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man kan ju även tänka sig att de tidiga rapporterna om skjutningar på annat håll kan vara helt "vanliga" skjutningar som inte har med detta terrordåd att göra. Det skjuts ju rätt friskt hela tiden bland kriminella blattar, utan att det har någon direkt terrorkoppling.

Eller också att skjutningar relaterade till terror skylls på kriminella. Med benäget bistånd från Flashback kan terrorattacker mot oönskade personer omvandlas till något annat än vad det i själva
verket är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in