2017-04-08, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
US State Department acting spokesman Mark Toner condemned "this brutal and senseless attack" and said the United States was ready to provide any assistance it could to investigate it.

"Attacks like this are intended to sow the seeds of fear, but in fact they only strengthen our shared resolve to combat terrorism around the world," Toner said in a statement.

http://www.sbs.com.au/news/article/2017/04/08/sympathy-sweden-after-stockholm-attack

FBI arbetar för fullt, var så säker. De gör de alltid när amerikanska intressen eller amerikanska medborgare drabbas. Det är bla därför polismyndigheten säger att identiteten hos alla (läs en av) offer inte har fastställts.
Citera
2017-04-08, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Insinuerar du att en av de dödade skulle vara amerikan?

En av de drabbade är ett bättre uttryck, förresten är det ingen insinuation att någon har amerikanskt medborgarskap.
Citera
2017-04-08, 14:32
Medlem
Citat:
Vad grundar du i så fall det på?

Jag är nära vän och anhörig.
Citera
2017-04-08, 14:38
Medlem
Citat:
Beklagar. Förstod jag dig rätt att du med drabbad menar en av de skadade? Hoppas i så fall att han eller hon klarar sig.

Tack, det är sällsynt att se ett reservationslöst beklagande här på Flashback tillsammans med en förhoppning om att det skall gå bra.

Det finns dom som uppskattar det men inte kommer att skriva här.
Citera
2017-04-08, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svippe
Du måste skoja? I princip alla har varit medvetna om att just den här sortens attack skulle kunna ske i Sverige i stort sett när som helst. Trump påstod att någon form av attack redan skett. Det gör honom inte till ett orakel, bara en snubbe med dålig koll som har svårt att sålla bland den information han får från Fox News.

USA president får information vid sin dagliga briefing och i det här fallet hade han med full säkerhet all tillgänglig information om offer, deras identitet och nationalitet samt om de hade varit utsatta för attentat tidigare samt betydelsen för amerikanska intressen innan han påstår något.
Senast redigerad av Utredaren 2017-04-08 kl. 15:00.
Citera
2017-04-08, 15:01
Medlem
crippledmfs avatar
Jag gillar verkligen konspirationsteorier, men någon måtta måste det väl ändå vara alltså..

Å ena sidan vill ni få det till att regeringen/MSM medvetet vill skrämma befolkningen och bli rädda för terrorister, samma människor som konstant talar om att vi INTE ska vara rädda och försöker förminska hotbilden. Och nu när det väl sker något så börjar man direkt tala om att vi inte ska vara rädda och låta oss påverkas, så nej jag får inte ihop det resonemanget.

Sen vill ni få det till att agendan är att få med svensken på krig, något som de redan lyckats med. Folk är redan hjärntvättade nog att helt plötsligt heja på Trump i kampen mot "diktatorn i Syrien". Om målet vore att öka opinionens hotbild gällande Assad så vore det mycket idiotiskt att oerhört snabbt benämna attacken som ett IS-dåd.

Den misstänkte sticker ut när det gäller den typiska terroristkaraktären, det är jag benägen att hålla med om. Då syftar jag på att genomförandet är ganska dåligt genomfört eftersom så få faktiskt dött. Personen verkade inte kunna bemästra en lastbil särskilt bra och han verkar inte ha planerat det särskilt väl, efter attacken rör han sig därifrån och beter sig udda och tar stora risker. Han bär inte heller vapen. Jag tycker hans beteende och handling talar för att han helt enkelt är en IS-sympatisör som saknar kontakter, han har inspirerats av liknande dåd och bestämmer sig för att göra ett försök utan att egentligen ha någon jättebra plan. Han tar på sig dådet för att han trots allt är stolt och vill ha äran för att ha gjort ett bra jobb i Islams namn.

Det enda som gnager mig är just skottlossningarna, det är väldigt många som bekräftat skottlossningar och en av dom är en nära bekant. Polisen själva bekräftade ju skottlossning vid hötorget igår, och nu har tydligen ingen skottlossning skett enligt polisen. Men enligt mig finns det två förklaringar, den ena är att folk inbillat sig och förstärker sin uppfattning när de sprider den vidare och i paniken/chocken så blir det helt enkelt väldigt trovärdigt. Det finns många tänkbara ljud som väldigt lätt kan uppfattas som skottlossning för någon som redan är i panik. Vittnen berättar för polisen och de bekräftar skottlossning men efter ett tag inser man att vittnena inte är trovärdiga och dementerar allting dagen efter. Sen kan det också vara så enkelt att polisen har skjutit men inte vill erkänna det av olika skäl, kan vara varningsskott eller skadeskjutning som man bara inte vill bekräfta i nuläget. Enligt vittnen påstods det också ha klivit ut tre beväpnade män ur en lastbil alternativt skåpbil, detta skulle lika gärna kunna röra sig om nån insatsstyrka, militärstyrka som i allmänhetens ögon uppfattas som något udda och misstänksamt. Skulle exempelvis kunna röra sig om militärer/poliser som har olika kläder/utrustning pga olika samarbeten eller att de helt enkelt inte hunnit utrusta sig så som planerat. Nova/Säpo/Särskilda skyddsstyrkan/Särskilda operationsgruppen/Särskilda inhämtningsgruppen/Civilpolis/Civilförsvar osv.

I slutändan så finns det enligt mig många anledningar till att det faktiskt är en attack, triviala saker såsom att många vittnen är invandrare kan förklaras av den gamla "kolla invandrare är snälla"-agendan. Att skadade inte lämnat offentliga vittnesmål är för mig inget konstigt, jag tror inte att det är deras första prioritering ett dygn efter händelsen.

För mig är det solklart att etablissemanget, MSM, regeringen med flera är de som förlorar på sådana här attentat. Det försvårar deras övriga agenda.
Citera
2017-04-08, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knez
Ryssland ligger givetvis bakom detta...
Svenska makthavare ligger bakom detta för att få större förståelse för utökad övervakning och större budget till säkerhetstjänst/polis.
Citera
2017-04-08, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Med ett terrordåd så måste man väl ha som mål att döda så många som det bara går? Att man då bara lyckas döda 4 st och samtidigt skada sig själv allvarligt på kuppen är så jävla uruselt så att det inte är sant.

Inte nödvändigtvis. Målet kan vara en enda person som är ett sk "High Value Target". Övervåldet med flera omkomna döljer den verkliga avsikten. Det finns många exempel Estonia, MS Scandinavian Star, flera attentat mot flygplan mm.
Citera
2017-04-08, 16:20
Medlem
FreedomDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag har följt den här händelsen sen i stort sett första minuterna och jag har några saker på hjärtat som jag anser är lite märkliga. Det är händelser i samband med dådet som är märkliga, inte själva dådet i sig.

4. Varför övar samhällsskyddande instanser så ofta på terrordåd samma dag eller dagen innan ett terrordåd inträffar? Vad är liksom chansen att de är ute på övning för att sedan behöva vara med om "the real deal" nästan direkt efter? Så var det i New York 2001, London 2005 och jag tror även att det inträffade i Boston 2013. Är inte det inte lite märkligt?

Samma sak hände även vad gäller dåden i Norge 22/7-2011.

http://www.aftenposten.no/norge/Trente-pa-Utoya-scenario-22-juli-179790b.html
Citera
2017-04-08, 16:31
Medlem
christallqhulaaas avatar
https://images.cdn.yle.fi/image/upload/fl_keep_iptc,f_auto,fl_progressive/q_88/w_3200/w_2890,h_1624,c_crop,x_155,y_0/w_1100/v1491631838/14-svyle-33461158e84a8badde4.jpg

skulle föraren ha överlevt detta???va fan han borde vara stendöd vid krashen.
Citera
2017-04-08, 16:39
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MariaMary
Det verkar hur som helst konstigt att vara kvar i en butik, eftersom att man väl i en sådan situation skulle tänka på att det kan finnas en bomb i bilen som kommer att utlösas. Och då vore det mer naturligt att springa iväg i motsatt riktning. Att vara gömd i en butik skyddar en väl inte?!? Eller gör det det?

Många tog ju skydd i byggnader för att undvika att vara på Drottninggatan. Sen när lastbilen hade åkt förbi så kom de inte ut. Många sprang säkert också in på smågatorna som korsar Drottninggatan. Dessa sprang säkert i motsatt riktning. På videon inne ifrån butiken så är det väl ganska förståeligt varför dessa personer sökte skydd innanför den dörren. Det var liksom sista chansen. Men varför dörrarna sen var låsta är märkligt.

Citat:
Ursprungligen postat av FreedomDeep
Samma sak hände även vad gäller dåden i Norge 22/7-2011.

http://www.aftenposten.no/norge/Trente-pa-Utoya-scenario-22-juli-179790b.html

Se där. Nu när du nämner det så minns jag att jag läst det på den tiden.
Senast redigerad av I-van-Toer 2017-04-08 kl. 16:45.
Citera
2017-04-08, 16:58
Medlem
Citat:
Varför skulle de vilja hemlighålla en eventuell skottlossning?

De vill inte hemlighålla skottlossningar i sig. Om attentatet är riktat mot en skyddsperson med skyddad identitet så är det hemligstämplat. Låt oss spekulera i en utländsk VIP på besök som utsätts för ett attentat så kommer alla åtgärder för att skydda denne vara hemligstämplade, även eventuella skottlossningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in