2017-04-07, 22:55
Medlem
666karuzzels avatar
Nån som vet vad FJANTEN som kapade bussen ville uppnå??????
Citera
2017-04-07, 22:56
Medlem
Intitiallt kommer Löven få bättre förtroendesiffror och S ökar, om han håller sig lugn och spelar statsman. Sedan om säg några veckor eller några månader kommer kritik mot krishanteringen, mot att löften bryts som han nu kommer hosta ur sig nu det närmaste
Citera
2017-04-07, 23:01
Medlem
KungensGrabbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KAMam
Vi kan ju hoppas på att SD mfl lämnar in en misstroendeförklaring mot regeringen tämligen omgående när det värsta har lagt sig. Hoppas på nyval direkt.
SD och M kommer bli största partierna.

Det här är helt och hållet på regeringens ansvar. Offrens blod är på deras händer.
De borde ta mig fan ställas inför rätta.

Ja detta är ju ett av resultaten, av den politiken dom för. Jag skyller inte allt på de klipska 87 procenten som röstade mot svenskarna, (de har ju trots allt blivit grundlurade och borde avlivas för att minska framtida lidande.) Men möt nu för fan konsekvenserna av ert handlande, ta till er av vad det ledde till och gör rätt nästa gång

Tyvärr, som svar på TS förfrågan, kommer de flesta svenskarna inte våga tycka någonting i framtiden heller och det politiska Sverige kommer att fortsätta med sitt värdegrundsarbete.
Citera
2017-04-07, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Hur kommer detta nu påverka det svenska samhället och den svenska politiken? Kommer de vanliga svensson som röstat Mp c fi S V att påverkas med deras synsätt? Hur kommer detta påverka Sverigedemokraterna samt svensk nationalism? Hur kan Löven hantera detta? Ja många saker att diskutera, men hur tror ni detta kommer påverka samhället och politiken?

Ingenting förändras allting kommer fortsätta gå enligt planerna.
Citera
2017-04-07, 23:20
Medlem
Blir intressant att följa hur rättsväsendet hanterar detta. Norge hade ju uppenbara problem efter Breivik att utdöma ett moraliskt riktigt straff. För Sverige är detta nytt och det blir ett prejudikat hur detta ska bedömas i existerande lag. Här kommer många ha synpunkter och jag tror att det kommer debatteras livligt att straffet blev fel. Argument kommer komma att det är för hårt från vänstern och att det är för milt från högern.

Jag tror att om tio år kommer Breivik vara mer symbolisk laddad än vad de som gjorde detta kommer vara. Skulle inte bli förvånad om de som gjorde detta glöms bort och blir betraktade framöver som vilka smågangstrar som helst. Jag tror att fler kommer känna igen namnen Jackie Arklöv och Tommy Zethreus från Struecompagniet än de som ligger bakom detta. Jag tror att Breivik kommer fortsätta sitta inspärrad men de som gjorde detta kan mycket väl vara ute på gatan igen inom kort. Jag tror att de som gjorde detta kommer ha hög status i fängelset.

Hur det påverkar samhället? Inrikes förmodligen inte så mycket. Utrikes kommer Sveriges bild i omvärlden att fortsätta ändras. Trump pratade om last Night in Sweden. Var han synsk? Turismen och utbyte med västvärlden kommer få sig en törn.
Citera
2017-04-07, 23:22
Medlem
Gontars avatar
Vi får det samhälle vi förtjänar. Om vår önskan är terror, tiggare, hedersmord och gängskjutningar så får vi det. Om vi inte ville det, varför tillåter vi det?
Klart att dåd som detta inte gynnar de partier som skapat myllan för skiten att växa i.
Citera
2017-04-07, 23:24
Medlem
Nu är det av yttersta vikt att lastbilskörkort bara gäller max 5år i taget!
Sen måste man kunna visa hur ofta man kört lastbil (minst 2ggr i månaden de senaste två åren borde vara ett rimligt krav på kompetens) för att över huvud taget få en möjlighet att förlänga sitt lastbilskörkort.
Lastbilar med halvautomatisk eller gud förbjude helautomatisk växellåda måste förbjudas då det gör det lättare för obehöriga att framföra fordonet.
En max tankvolym om 10liter borde införas så att lastbilen inte kan köras för långa sträckor åt gången (försvårar för illasinnade terrorister), samt att vid tankning måste körkort och medborgarskap redovisas för mackpersonalen.
När lastbilen parkeras skall det alltid göras i garage med garageportar av minst 10cm rostfrittstål och väggar av armerad betong.
Nyckeln skall alltid förvaras i säkerhetsskåp när lastbilen ej är i trafik.
Om någon av dessa regler åsidosätts skall behörigheten att framföra lastbil för all framtid ovillkorligen återkallas!

// Dan Kliasson - Peter Fhårsell

OBS!

Parodi på dagens vapenlagstiftning, som är en parodi på sig själv....

OBS!
Citera
2017-04-07, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Henrik Schyffert uppträdde ikväll i Sundsvall med den något för kvällen osmakliga namnet "var inte rädda". Tom en pk-fanatiker som han förstod att det var lite väl magstarkt att uppträda så därför frågade han publiken om han borde uppträda för att mötas av ett rungande JA.

Jag finner inte ord.
Citera
2017-04-07, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haringetliv
Det är intressant att hela mediedrevet är eniga: Det här dådet kommer inte oväntat.

Varför är detta intressant? Jo, för att det är precis som att ALLA helt plötsligt kan dra ett logiskt samband mellan massinvandring och risk för terrordåd.
Nja. Nu tror jag du drar för höga växlar baserat på medias uttalanden.
De verkar snarast mena att när resten av världen drabbas av terrordåd, är det bara en tidsfråga innan det smäller även här. Invandringen, har i deras ögon, inget med saken att göra. Eftersom de som regel är miljöpartister, eller vänsterfolk, så är de möjligen kapabla att göra en koppling till svensk trupp i utlandet och tycka att det i sig är att be om organiserade terrordåd, men som jag skrivit innan är jag inte övertygad om att det här är en helig krigare som rest hit för att begå terrordåd, utan snarare något förvirrat pucko som tror sig vara hämndens ängel, och som mest har blivit uppmuntrad av något, för att göra vad han i alla fall mer eller mindre bestämt sig för på egen hand...

Rent hypotetiskt. Bara för att det så småningom kryper fram att det är någon som haft kontakt med IS, eller rent av är en "återvändande terrorturist" så innebär ju inte det att det är en helig krigare utsänd av IS för att begå ett terrordåd i Sverige. Det troligare är i stället att det är någon som trodde att allt skulle bli guld och gröna skogar, Sverige var paradiset, och sålde sin syster, för att ta sig hit. Väl på plats, upptäckte man att det är inte fullt så bra som man fått för sig, och man är inte speciellt välkommen. (förhoppningsvis) bråkar samvetet nattetid, för den där systern man sålde...
Samhället brister, allvarligt, i sin förmåga att integrera individen i den allmänna strukturen, visst, det är samhällets fel. Men att därifrån gå till att bli terrorturist, kamma hem och sitta i en skrubb någonstans och älta propaganda, muttra om hur det är alla andras fel, uppmuntras av folk vars agendor man inte känner till, och slutligen begå ett sådant här terrordåd, är inte samhällets fel, det ligger helt på individen. (Och det är det här som gör att FRA, och SÄPO's avlyssning av gemene man är så meningslös. De får helt enkelt så mycket brus i lurarna att det inte går att förhindra sådant här.)
Privat, och helt meningslös hämnd.

Att jämföra med det lika hypotetiska scenariot där terroristen är en helig krigare som helt avsiktligt och planerat tagit sig till Sverige enkom för att köra ihjäl en flock människor på ett torg i Stockholm.
Det senare scenariot håller jag för helt osannolikt.
Citera
2017-04-07, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superkuf
För det första tycker jag mig känna att svenskarna passerat "Det är synd om muslimer" eller "Öppna era hjärtan"-resonemangen. ISIS-resenärer, terrordåden i Nice, Paris, Berlin med mera, GAL-TAN-skalans spridning - de rosenskimrande glasögonen bärs av allt färre.

För det andra - givet att terroristen är någon form av islamist kommer det ha stora effekter, men troligen främst inom partierna. SAPs högerflygel med ordning och reda, integration, arbete och skattebetalning kommer köra över vänsterfalangens "vi måste ta ansvar för flyktingkrisen" och "att säga så gynnar bara SD".

Schabblet kring arbetet mot våldsbejakande extremism kommer. givet att oppositionen har någon fingertoppskänsla, köras i repris. Tur för ABK att hennes KU-hearing inte är planerad tills på måndag, så att säga ...

SD kan vinna på terrordådet. Men lika gärna kan M och SAP återta sina roller som den restriktiva immigrationspolitikens väktare, utlova längre batonger och därmed vinna åter fd sympatisörer vilka tidigare bytt till SD i frustration över deras slappa politik.

Oddsen för FI att komma in i riksdagen tror jag dock blivit märkbart sämre.

Känns som den rimligaste analysen här. Tvivlar starkt på att SD kommer att explodera om det nu visar sig att det är ett islamistdåd, utan vi kommer snarare att se en mer realistisk linje från S och M. Förhoppningsvis kan det göra det svensk politiska klimatet mer normalt och tvinga ut de värsta mångkulturdårarna i periferin. Det är ju knappast längre särskilt kontroversiellt att ifrågasätta helt utebliven assimilering - till och med svensk medias älskling Mutti Merkel har ju faktiskt börjat tala om en "Leitkultur", där värdlandets kultur har klart företräde inom vissa områden.
Citera
2017-04-07, 23:30
Moderator
Meijis avatar
På kort sikt... hur tror Flashback, att dådet påverkar socialdemokraternas kongress, som börjar imorgon?

Om dådet är, eller misstänks vara, en konsekvens av svenska politikers ansvarslösa invandringspolitik, kommer det att kunna påverka/dämpa stridsviljan hos de kongressdeltagare, som vill ha en återgång till det tidigare regelverket?
Citera
2017-04-07, 23:34
Medlem
Leviathan99s avatar
Tror inte Svenska folkets naiva syn på terrorhot och den redan långt gångna söndringen av det svenska samhället kommer påverkas nämnvärt sett över tid, några veckor sen är detta bortglömt är min gissning.

De allra mest imbecilla är i skrivande stund i full färd med att lägga upp profilbilder med en löjlig liten blågul flagga för att delta i sociala mediers känslo-onani och därtill spy ut krystad emoji-sympati för något de själva varit med och skapat.
Men som sagt inom några veckor är det bortglömt och de har återgått till sin drönarlika tillvaro och kommer rösta på Stefan eller Annie 2018 och därmed ett fortsatt förfall av västvärlden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in