Citat:
Ursprungligen postat av
haringetliv
Det är intressant att hela mediedrevet är eniga: Det här dådet kommer inte oväntat.
Varför är detta intressant? Jo, för att det är precis som att ALLA helt plötsligt kan dra ett logiskt samband mellan massinvandring och risk för terrordåd.
Nja. Nu tror jag du drar för höga växlar baserat på medias uttalanden.
De verkar snarast mena att när resten av världen drabbas av terrordåd, är det bara en tidsfråga innan det smäller även här. Invandringen, har i deras ögon, inget med saken att göra. Eftersom de som regel är miljöpartister, eller vänsterfolk, så är de möjligen kapabla att göra en koppling till svensk trupp i utlandet och tycka att det i sig är att be om organiserade terrordåd, men som jag skrivit innan är jag inte övertygad om att det här är en helig krigare som rest hit för att begå terrordåd, utan snarare något förvirrat pucko som tror sig vara hämndens ängel, och som mest har blivit uppmuntrad av något, för att göra vad han i alla fall mer eller mindre bestämt sig för på egen hand...
Rent hypotetiskt. Bara för att det så småningom kryper fram att det är någon som haft kontakt med IS, eller rent av är en "återvändande terrorturist" så innebär ju inte det att det är en helig krigare utsänd av IS för att begå ett terrordåd i Sverige. Det troligare är i stället att det är någon som trodde att allt skulle bli guld och gröna skogar, Sverige var paradiset, och sålde sin syster, för att ta sig hit. Väl på plats, upptäckte man att det är inte fullt så bra som man fått för sig, och man är inte speciellt välkommen. (förhoppningsvis) bråkar samvetet nattetid, för den där systern man sålde...
Samhället brister, allvarligt, i sin förmåga att integrera individen i den allmänna strukturen, visst, det är samhällets fel. Men att därifrån gå till att bli terrorturist, kamma hem och sitta i en skrubb någonstans och älta propaganda, muttra om hur det är alla andras fel, uppmuntras av folk vars agendor man inte känner till, och slutligen begå ett sådant här terrordåd, är inte samhällets fel, det ligger helt på individen. (Och det är det här som gör att FRA, och SÄPO's avlyssning av gemene man är så meningslös. De får helt enkelt så mycket brus i lurarna att det inte går att förhindra sådant här.)
Privat, och helt meningslös hämnd.
Att jämföra med det lika hypotetiska scenariot där terroristen är en helig krigare som helt avsiktligt och planerat tagit sig till Sverige enkom för att köra ihjäl en flock människor på ett torg i Stockholm.
Det senare scenariot håller jag för helt osannolikt.