• 1
  • 2
2017-04-05, 15:06
Medlem
Ngon som har erfarenheter kring denna utbildning?

Tycker strlningsfysik samt dess pverkan p biologiska system r oerhrt intressant. Jag r dock orolig ver att jobba i t.ex. sjukhus, vill inte arbeta med patienter utan helst utanfr det (kanske kan vnja mig).

Borde jag plugga fysik eller sjukhusfysik? r vldigt insatt i bgge men vill ven f jobb inom relevant omrde (vilket lutar sig t sjukhusfysik).

Kan man sga att sjukhusfysiker r strlningsfysiker?

Kommer inte in p teknisk fysik. Vore det nd bttre? Knns brett n just strlningsfysik.
Senast redigerad av Mulz 2017-04-05 kl. 15:11.
Citera
2017-04-05, 18:13
Medlem
Ja sjukhusfysiker r synonymt med strlningsfysiker och utbildningen skulle vl lika grna kunna heta s.

ven jag har under en lngre period varit intresserad utav den utbildningen men har s svrt att bestmma mig om jag ska ska eller inte. Det som gr mig osker r hur begrnsad arbetsmarknaden r. Antingen fr du jobba p sjukhus som fysiker eller p strlningsmyndigheten i Stockholm.

Men det sagt s verkar det som en bra utbildning.

Du kan lsa teknisk fysik i ngon utav de mindre skolorna, t.ex. i Karlstad. Dr har inte teknisk fysik hgt intagningspong
Citera
2017-04-05, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaade
Ja sjukhusfysiker r synonymt med strlningsfysiker och utbildningen skulle vl lika grna kunna heta s.

ven jag har under en lngre period varit intresserad utav den utbildningen men har s svrt att bestmma mig om jag ska ska eller inte. Det som gr mig osker r hur begrnsad arbetsmarknaden r. Antingen fr du jobba p sjukhus som fysiker eller p strlningsmyndigheten i Stockholm.

Men det sagt s verkar det som en bra utbildning.

Du kan lsa teknisk fysik i ngon utav de mindre skolorna, t.ex. i Karlstad. Dr har inte teknisk fysik hgt intagningspong

Tvekar den utbildningen i s fall, vill nog inte alls arbeta i ett sjukhus med patienter, inriktar mig mer t forskning. r det god chans att f jobb som forskare inom radiofysik eller?
Citera
2017-04-05, 22:26
Medlem
Man blir behrig till forskningsstudier vid avslutad sjukhusfysiker utbildning. Huruvida det r ltt/svrt att f jobba med forskning dremot kan jag inte svara p.
Citera
2017-04-07, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulz
Tvekar den utbildningen i s fall, vill nog inte alls arbeta i ett sjukhus med patienter, inriktar mig mer t forskning. r det god chans att f jobb som forskare inom radiofysik eller?
Du jobbar inte med patienter utan r ansvarig fr drift, funktion och metodutveckling av t.ex. MR och DT p sjukhus. Man samarbetar mycket mer sjukvrdspersonal dremot.
Citera
2017-04-07, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Du jobbar inte med patienter utan r ansvarig fr drift, funktion och metodutveckling av t.ex. MR och DT p sjukhus. Man samarbetar mycket mer sjukvrdspersonal dremot.

Isf s tror jag jag satsar p det. Men brukar inte 80% av arbetet vara att skanna efter tumrer?
Citera
2017-04-07, 12:13
Medlem
De finns en hel drs av trdar p physicsforum.com dr du kan lsa om hur det r att jobba som strlningsfysiker. Jag var sjlv inne p att ska till sjukhusfysiker fr ngra r sedan men efter att ha lst mycket om yrket p internet, inklusive p physicsforum.com, s blev jag ganska avskrckt av yrket som man fr efter avslutad utbildning.
Citera
2017-04-07, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
De finns en hel drs av trdar p physicsforum.com dr du kan lsa om hur det r att jobba som strlningsfysiker. Jag var sjlv inne p att ska till sjukhusfysiker fr ngra r sedan men efter att ha lst mycket om yrket p internet, inklusive p physicsforum.com, s blev jag ganska avskrckt av yrket som man fr efter avslutad utbildning.

Vad var problemet med det?
Citera
2017-04-09, 21:06
Medlem
Citat:
Isf s tror jag jag satsar p det. Men brukar inte 80% av arbetet vara att skanna efter tumrer?
Nej, det r radiologer (rntgenlkare) som gr det.
Citera
2017-04-09, 21:24
Medlem
Citat:
Nej, det r radiologer (rntgenlkare) som gr det.
Vad brukar sjukhusfysiker gra annars? Vet att de kan arbeta i strlningsmyndigheten, men annat?
Citera
2017-04-09, 21:41
Medlem
Citat:
Vad brukar sjukhusfysiker gra annars? Vet att de kan arbeta i strlningsmyndigheten, men annat?
Frutom p sjukhus menar du? Som du sger s kan de ju jobba p olika myndigheter, men ven p fretag som utvecklar och sljer rntgenapparater och kringutrustning (t.ex. GE Healthcare och Philips r stora i Sverige inom det). Rimligtvis br du kunna forska inom det p universitet ocks.
Citera
2017-04-09, 21:45
Medlem
Citat:
Frutom p sjukhus menar du? Som du sger s kan de ju jobba p olika myndigheter, men ven p fretag som utvecklar och sljer rntgenapparater och kringutrustning (t.ex. GE Healthcare och Philips r stora i Sverige inom det). Rimligtvis br du kunna forska inom det p universitet ocks.

Inom sjukvrden d, vad gr de?

Tack fr svaren!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här