2017-04-05, 15:06
Medlem
Någon som har erfarenheter kring denna utbildning?

Tycker strålningsfysik samt dess påverkan på biologiska system är oerhört intressant. Jag är dock orolig över att jobba i t.ex. sjukhus, vill inte arbeta med patienter utan helst utanför det (kanske kan vänja mig).

Borde jag plugga fysik eller sjukhusfysik? Är väldigt insatt i bägge men vill även få jobb inom relevant område (vilket lutar sig åt sjukhusfysik).

Kan man säga att sjukhusfysiker är strålningsfysiker?

Kommer inte in på teknisk fysik. Vore det ändå bättre? Känns brett än just strålningsfysik.
Senast redigerad av Mulz 2017-04-05 kl. 15:11.
Citera
2017-04-05, 18:13
Medlem
Ja sjukhusfysiker är synonymt med strålningsfysiker och utbildningen skulle väl lika gärna kunna heta så.

Även jag har under en längre period varit intresserad utav den utbildningen men har så svårt att bestämma mig om jag ska söka eller inte. Det som gör mig osäker är hur begränsad arbetsmarknaden är. Antingen får du jobba på sjukhus som fysiker eller på strålningsmyndigheten i Stockholm.

Men det sagt så verkar det som en bra utbildning.

Du kan läsa teknisk fysik i någon utav de mindre skolorna, t.ex. i Karlstad. Där har inte teknisk fysik högt intagningspoäng
Citera
2017-04-05, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaade
Ja sjukhusfysiker är synonymt med strålningsfysiker och utbildningen skulle väl lika gärna kunna heta så.

Även jag har under en längre period varit intresserad utav den utbildningen men har så svårt att bestämma mig om jag ska söka eller inte. Det som gör mig osäker är hur begränsad arbetsmarknaden är. Antingen får du jobba på sjukhus som fysiker eller på strålningsmyndigheten i Stockholm.

Men det sagt så verkar det som en bra utbildning.

Du kan läsa teknisk fysik i någon utav de mindre skolorna, t.ex. i Karlstad. Där har inte teknisk fysik högt intagningspoäng

Tvekar den utbildningen i så fall, vill nog inte alls arbeta i ett sjukhus med patienter, inriktar mig mer åt forskning. Är det god chans att få jobb som forskare inom radiofysik eller?
Citera
2017-04-05, 22:26
Medlem
Man blir behörig till forskningsstudier vid avslutad sjukhusfysiker utbildning. Huruvida det är lätt/svårt att få jobba med forskning däremot kan jag inte svara på.
Citera
2017-04-07, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulz
Tvekar den utbildningen i så fall, vill nog inte alls arbeta i ett sjukhus med patienter, inriktar mig mer åt forskning. Är det god chans att få jobb som forskare inom radiofysik eller?
Du jobbar inte med patienter utan är ansvarig för drift, funktion och metodutveckling av t.ex. MR och DT på sjukhus. Man samarbetar mycket mer sjukvårdspersonal däremot.
Citera
2017-04-07, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Du jobbar inte med patienter utan är ansvarig för drift, funktion och metodutveckling av t.ex. MR och DT på sjukhus. Man samarbetar mycket mer sjukvårdspersonal däremot.

Isf så tror jag jag satsar på det. Men brukar inte 80% av arbetet vara att skanna efter tumörer?
Citera
2017-04-07, 12:13
Medlem
De finns en hel drös av trådar på physicsforum.com där du kan läsa om hur det är att jobba som strålningsfysiker. Jag var själv inne på att söka till sjukhusfysiker för några år sedan men efter att ha läst mycket om yrket på internet, inklusive på physicsforum.com, så blev jag ganska avskräckt av yrket som man får efter avslutad utbildning.
Citera
2017-04-07, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
De finns en hel drös av trådar på physicsforum.com där du kan läsa om hur det är att jobba som strålningsfysiker. Jag var själv inne på att söka till sjukhusfysiker för några år sedan men efter att ha läst mycket om yrket på internet, inklusive på physicsforum.com, så blev jag ganska avskräckt av yrket som man får efter avslutad utbildning.

Vad var problemet med det?
Citera
2017-04-09, 21:06
Medlem
Citat:
Isf så tror jag jag satsar på det. Men brukar inte 80% av arbetet vara att skanna efter tumörer?
Nej, det är radiologer (röntgenläkare) som gör det.
Citera
2017-04-09, 21:24
Medlem
Citat:
Nej, det är radiologer (röntgenläkare) som gör det.
Vad brukar sjukhusfysiker göra annars? Vet att de kan arbeta i strålningsmyndigheten, men annat?
Citera
2017-04-09, 21:41
Medlem
Citat:
Vad brukar sjukhusfysiker göra annars? Vet att de kan arbeta i strålningsmyndigheten, men annat?
Förutom på sjukhus menar du? Som du säger så kan de ju jobba på olika myndigheter, men även på företag som utvecklar och säljer röntgenapparater och kringutrustning (t.ex. GE Healthcare och Philips är stora i Sverige inom det). Rimligtvis bör du kunna forska inom det på universitet också.
Citera
2017-04-09, 21:45
Medlem
Citat:
Förutom på sjukhus menar du? Som du säger så kan de ju jobba på olika myndigheter, men även på företag som utvecklar och säljer röntgenapparater och kringutrustning (t.ex. GE Healthcare och Philips är stora i Sverige inom det). Rimligtvis bör du kunna forska inom det på universitet också.

Inom sjukvården då, vad gör de?

Tack för svaren!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här