2017-04-06, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
Det tror jag inte på. Det finns inte så mkt utrymme för dessa och det som sker att man helt enkelt säljer lägenhet och flyttar till ett billigare boende för exempelvis ha råd med resor, bil etc som många värderar högre. Ett boende är trots allt bara ett boende, där man sover. Sen finns möjligheten att flytta till hyresrätt för att sänka sina boendekostnader och använda resterande disponibla inkomst för andra konsumtionsinköp.
Var ser du det hända?
Jag ser bara motsatsen. Eller att folk bor kvar. Länge.

Och det med resor mm brukar det mest vara ungdomar som är så intresserade av. Kan det möjligen vara så att du själv är ganska ung, och tror att folk är så även när dom blir äldre?
2017-04-06, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Vad tycker du då om mitt inlägg tidigare, om uppgång utan fundamenta?
Hur ser din beräkning ut för det?
2017-04-06, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
När bankerna lånar ut har dom krav på att låntagaren skall klara av en ränta på 7-8% och klara av utgifter för mat, kläder mm.

Detta leder till att man medger lån upp till ca 5 ggr bruttoinkomst.

För en med ca 28 KSEK/månad blir det ett lån på 1.7 MSEK.

Med 7% ränta blir det en utgift på ca 7 KSEK/månad.
Säg att det var en BR med en månadsavgift på 3 KSEK.

Denne person får ut ca 21.5/månad.
Efter boendeutgift är betald har denna person kvar ca 11.5 KSEK/månad. Jag ser inte riktigt problemet.

Hur såg din beräkning ut som visade att en ränta på 2.5% skulle vara ett problem?

(Sedan får man ha i minnet att en ränta på 7% innebär att lönerna stiger ca 7% också. Så skulden i relation till lön minskar ganska snabbt. Och den likviditetsmässiga belastningen minskar ganska snabbt för låntagaren).

Tror du alla har jobbet kvar vid 7-8% ränta? Vi kommer ha en helt annan ekonomi vid de räntenivåerna mht konsumtion.
Och att löneökningen följer räntan, okidoki...
2017-04-06, 20:11
Medlem
slemhogs avatar
Idag likade en bekant på min facebook en crowdfundring sida för fastigheter med lovord om hög avkastning. Denna person ger mig ett lågintelligent intryck och är arbetarklass, jobbar med låginkomsttagar jobb osv, totalt okunnig om det mesta. Tatuerad. Tror inte ens personen vet vad ett värdepapper eller inflation är.
Denna händelse säger mig väldigt tydligt att bostadskraschen är snart här nu.

Vad är det man säger, när taxichauffören börjar diskutera aktier och ska köpa så är kraschen nära.

Finansinspektionen varnade även att det är betydande risk för räntehöjningar och bostadskrasch idag också.
Senast redigerad av slemhog 2017-04-06 kl. 20:16.
2017-04-06, 20:53
Avslutad
Citat:
Hur ser din beräkning ut för det?

Du är visst besatt av beräkningar. Hint: nationalekonomi är inte mekanik eller matematik. Ämnet är inte naturvetenskapligt. Du verkar nästan tro det.

Tror du att människor agerar logiskt och rationellt kommer du aldrig förstå bubbeldynamiken.
2017-04-06, 21:36
Bannlyst
Citat:
När bankerna lånar ut har dom krav på att låntagaren skall klara av en ränta på 7-8% och klara av utgifter för mat, kläder mm.

Detta leder till att man medger lån upp till ca 5 ggr bruttoinkomst.

För en med ca 28 KSEK/månad blir det ett lån på 1.7 MSEK.

Med 7% ränta blir det en utgift på ca 7 KSEK/månad.
Säg att det var en BR med en månadsavgift på 3 KSEK.

Denne person får ut ca 21.5/månad.
Efter boendeutgift är betald har denna person kvar ca 11.5 KSEK/månad. Jag ser inte riktigt problemet.

Hur såg din beräkning ut som visade att en ränta på 2.5% skulle vara ett problem?

(Sedan får man ha i minnet att en ränta på 7% innebär att lönerna stiger ca 7% också. Så skulden i relation till lön minskar ganska snabbt. Och den likviditetsmässiga belastningen minskar ganska snabbt för låntagaren).

Nej precis. Alpha ser inte riktigt problemet, påstår han. Vad risk är fattar han inte, låtsas han. Med räntor på 7% är väl det det dubbla mot idag så lånet på 1,7 miljoner har gått till en kåk som tappat hälften av vad som stod på prislappen. Det är liksom ett enormt problem för bostadsmarknaden när folk utanför den skådar alla arma djävlar med nettoskulder på kanske miljonen eller mer.

Vi kan rimligt räkna med en stigande räntetrend och fallande priser. Vad vi haft dessförinnan är ju det motsatta som nu blivit historia. Inte särskilt mycket till fest längre så tror verkligen Alpha att han i sitt inlägg kan lugna någon??? Alpha försöker dessutom skönmåla med "löneökningar på 7%". Det är inte så enkelt när bomarknaden är i kris, när bankerna är i kris och statens skuldsättning tar fart samtidigt som arbetslösheten stiger pga att folkets bolånerus har övergått till panik. Jag får inte ihop vad Alpha skriver. Det är som att en svensk bolånebubbla är omöjlig. Vad som än inträffar är det ganska bra ändå hela tiden.
2017-04-06, 21:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Nej precis. Alpha ser inte riktigt problemet, påstår han. Vad risk är fattar han inte, låtsas han. Med räntor på 7% är väl det det dubbla mot idag så lånet på 1,7 miljoner har gått till en kåk som tappat hälften av vad som stod på prislappen. Det är liksom ett enormt problem för bostadsmarknaden när folk utanför den skådar alla arma djävlar med nettoskulder på kanske miljonen eller mer.

Vi kan rimligt räkna med en stigande räntetrend och fallande priser. Vad vi haft dessförinnan är ju det motsatta som nu blivit historia. Inte särskilt mycket till fest längre så tror verkligen Alpha att han i sitt inlägg kan lugna någon??? Alpha försöker dessutom skönmåla med "löneökningar på 7%". Det är inte så enkelt när bomarknaden är i kris, när bankerna är i kris och statens skuldsättning tar fart samtidigt som arbetslösheten stiger pga att folkets bolånerus har övergått till panik. Jag får inte ihop vad Alpha skriver. Det är som att en svensk bolånebubbla är omöjlig. Vad som än inträffar är det ganska bra ändå hela tiden.

Ja han förnekar allt. Oklart varför. Jag tog upp exemplet med den holländska tulpanmanin, att han (jag tror alpha är en han) åtminstone skulle erkänna att det var en bubbla. Men icke. Marknadsekonomi i aktion bara.
2017-04-06, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Ja han förnekar allt. Oklart varför. Jag tog upp exemplet med den holländska tulpanmanin, att han (jag tror alpha är en han) åtminstone skulle erkänna att det var en bubbla. Men icke. Marknadsekonomi i aktion bara.

Vi ska alltså ha löneökningar på 7% när hushåll gör konkurs, banker tas över av staten, arbetslösheten stiger brant när konsumtionen faller kraftigt. Är det rimligt att tro att det är vad det sargade näringslivet erbjuder då? Det är det ju inte.
2017-04-06, 22:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Vi ska alltså ha löneökningar på 7% när hushåll gör konkurs, banker tas över av staten, arbetslösheten stiger brant när konsumtionen faller kraftigt. Är det rimligt att tro att det är vad det sargade näringslivet erbjuder då? Det är det ju inte.

Skrattretande.
2017-04-07, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Tror du alla har jobbet kvar vid 7-8% ränta? Vi kommer ha en helt annan ekonomi vid de räntenivåerna mht konsumtion.
Och att löneökningen följer räntan, okidoki...
Ni har då ingen koll alls. Hur överlever ni?

1983->1984 ökade löner för arbetare 10%. Samtidigt ökade KPI ca 9%. Och räntan var hög.
Varför skulle folk förlora jobben för det.

Varför i all världen har ni fått för er att samhället skulle haverera för att nominell ränta, och KPI ändring är hög och nominella löneökningar är höga. Det var inga reallöneökningar då. Facken drev upp lönerna för högt. Så det är i sig ingen lyckat arrangemang. Men det är ju inte så att det är någon slags depression.

Facket verkar ha lärt sig lite så dom är inte lika samhällsdestruktiva nu. Och dom får inte lika mycket stöd av (S) i att hålla landet i stagnation. Så jag ser det väl inte så troligt att vi hamnar i hög inflation, höga nominella löneökningar och hög nominell ränta.
Men gör vi det så "amorteras" lånen ned snabbt.

------------------
Det är ju inte konstigt att ni hamnar i förvirrade vanföreställningar och har fel år efter år.
2017-04-07, 01:28
Medlem
Citat:
Men att vi skulle kunna ligga med effektivare produktion över tiden är inte realistiskt.
Jo det är så vi byggt upp vårt välstånd i världsklass. Inte så att vi har en guldgruva någonstans utan vi har haft effektiv organisation och produktion. Produktion där vi inte var effektiva har lagts ned.

Citat:
Nej, stagflation innebär att vi har hög inflation och inga löneökningar, typexemplet är England på 70-talet.
2017-04-07, 05:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Jo det är så vi byggt upp vårt välstånd i världsklass.

Du menar att vi har byggt upp ett skattetryck i världsklass, eller hur.
Det är inte direkt så att vi mår bättre för att vi plockar av folket deras pengar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in