2017-04-06, 12:57
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Att bara ha ett öppet sinne för ena sidans argument är både farligt och lågintelligent, något som jag utgår från att du inte sysslar med?

När man läser tråden och sorterar bort skräpet som far mellan de mest inbitna i båda lägren finns där två fraktioner som trots allt står relativt nära varann i åsikt, människor som använder sunt förnuft när dom tar till sig och processar information, som viktar in och kan känna av hur samhället ser ut och hur vindarna blåser.

Jag tror att det finns anledning att vara orolig, jag tror att nästa lågkonjunktur kommer bli mycket djup, detta av flera anledningar och inte bara rent ekonomiska utan även av andra samhällsstrukturella skäl, att då ha byggt en väldigt stor kreditmassa som fått upp rejält med fart när det stannar upp kan aldrig vara bättre än om man inte hade byggt till sig så mycket på skuldsidan. En skuld är ju faktisk och ett tillgångsvärde är dynamiskt.

Sedan tror jag att under tiden kommer folk fortsätta bo, samhället kommer fortsätta fungera, livet tuffar på för de flesta med vad det nu må innebära.

När eller vad som markerar starten för den nedåtgående trenden? Ja inte vet jag, hur långt är ett snöre? Ingen vet. Det kan lika gärna rulla på i 20 år till.

Men om man har fått för sig att ett samhälle kan ha högkonjunktur i all evighet kan det bli en dyrköpt läxa.
Notera att jag inte utesluter möjligheten att bostadsbubblarna kommer med ett bra argument. Jag kan bara inte påminna mig om att jag sett något i tråden.
2017-04-06, 13:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Notera att jag inte utesluter möjligheten att bostadsbubblarna kommer med ett bra argument. Jag kan bara inte påminna mig om att jag sett något i tråden.

Vad tycker du då om mitt inlägg tidigare, om uppgång utan fundamenta?
2017-04-06, 14:51
Medlem
Bara jag som känner att budgivningarna i Göteborg blir allt svalare under den senaste månaden? Flera av objekten jag kikat på har knappt gått upp 100-200 tusen och börjar se att det blir lite vanligare att bjuda lite under utgångspris utan någon vidare motbjudning.
2017-04-06, 15:22
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Vad tycker du då om mitt inlägg tidigare, om uppgång utan fundamenta?
Jag vet inte riktigt vilket inlägg du menar.
Hävdar du att det inte funnits fundament för en prisökning? Eller menar du att fundament för en fortsat prisökning saknas?
2017-04-06, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lejonhead
I tråden verkar överväldigande åsikt vara Sverige har en gigantisk bostadsbubbla. Under tiden småhus pris ökat igen första kvartal. Är det inte lite plågsam för er som skriker år ut och år in, men har konstant fel? Även ni har rätt efter 10 år, vad spelar det för roll, huspriser har tredubblat under tiden.

Vi har kostant rätt och du låter lite dum eftersom det du beskriver är ett tecken och just en del av problemet. En bubbla växer ju till sig till dess den spricker (eller pyser, vilket kanske vore bättre).
2017-04-06, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokingdog
Jag länkade till den artikeln häromdagen. Passar på att fylla på med denna länken också,
https://unvis.it/di.se/nyheter/fis-rapport-sa-slar-amorteringskravet

"Amorteringskravet har haft en dämpande effekt, men Finansinspektionen ser fortfarande risker med hushållens stora skulder. Många har fortsatt höga skulder i förhållande till inkomst eller bostadens värde."

Min tolkning är den att folk lever i bubblor eftersom dem sätter sig i höga skulder i förhållande till inkomst eller bostadens värde, vilket i sin tur skapar en bostadsbubbla.
Simpel, enkel matematik, inte hållbart i längden.

Om tittar på diagram i rapporten från Finansinspektionen länkad på sidan

http://www.fi.se/sv/publicerat/rapporter/bolanerapporter/den-svenska-bolanemarknaden-2017/

så ser man att deras "det är bättre" egentligen betyder "det är lite lite mindre dåligt".

Se diagrammet "ANDEL HUSHÅLL MED UNDERSKOTT VID 7 PROCENTS RÄNTA ELLER 10 PROCENTS ÖKAD ARBETSLÖSHET, NYA LÅN". Den visar att 4 % inte har råd med sitt boende vid de nivåerna.

Men den visar inte vad som händer vid kombinationen av räntehöjning och ökad arbetslöshet, hur många som tvingas sälja. Rimligtvis så i vissa familjer så blir den ena arbetslös och då minskar förmågan att hantera en räntehöjning.

Och så säger diagrammet inget om vad som händer med bostadspriserna om 4-10 % tvingas sälja, om det blir en "bostadsbubbla" som spricker eller inte.

I de två diagrammen innan så ser man också att arbetslösheten ger en linjär ökning av andelen hushåll som inte har råd med sina lån medans ökade räntor har ett exponentiell ökning av andelen hushåll som inte har råd med sina lån. Dvs om går över en ökning på 5 % som visas så går kurvan i taket.

Nu tror jag inte staten kommer att tillåta att räntorna går över 7 %. Om det håller på att hända så kommer de stödja bankerna med skattemedel, dvs dina och mina pengar. Men faktum kvarstår att svenskarna lånar för mycket.
2017-04-06, 16:03
Avslutad
Citat:
Jag vet inte riktigt vilket inlägg du menar.
Hävdar du att det inte funnits fundament för en prisökning? Eller menar du att fundament för en fortsat prisökning saknas?

Ja både ock. Det enda som möjliggjort prisstegringarna är en enorm kreditexpansion. Det enda som krävs för en kollaps nu är att ökningen av kreditgivningen minskar. En klassisk kreditbubbla helt enkelt, global i sin utbredning.
2017-04-06, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomen2000
Jag sa försiktigt att det finns anledning att vara kritisk och jag anser att länkarna bevisar det. I Aktiespararna reflekterar dom över metoden i KPI. Mer specifikt vad som händer när priset stiger på en vara. Hittar du någon annan länk som bevisar motsatsen får du gärna länka.
Du skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomen2000
Fotnot: Det finns anledning att vara skeptisk mot KPI-måttet. Kritiker menar att de varor som finns i KPI inte representerar vår konsumtion och är därmed ett dåligt mått på inflationen. Finns alternativa varukorgar som ska ge andra siffror.
Då är det du som skall skaka fram dessa alternativa varukorgar. Och den metodbeskrivningar för dessa som visar att de täcker hushållens utgifter mer heltäckande än KPI.

Eller så får du väl backa och säga att du påstod utan att ha täckning för det.
2017-04-06, 19:34
Medlem
Citat:
Varför skulle exporten sjunka om dugliga personer söker sig till exportindustrin?
Nu läser du fel. Jag skriver: söker sig ifrån exportindustrin.

Lönerna i den internationellt konkurrensutsatta exportindustrin kan inte stiga mer än BNP/Capita eller vad konkurrensen medger. Annars krymper den.

Citat:
Eller så bekostas löneökningarna genom effektivare produktion och större försäljning. Då uteblir inflationen av den anledningen. Alternativt så faller kronan och kompenserar när svenska löner stiger.
Större försäljning innebär att man har utvecklat bättre produkter än konkurrenterna. Vad krävs för att man ska lyckas med det?
Antag att konkurrenterna har fri lönesättning och på så sätt får optimal bemanning i företagen. Hur skall du kunna konkurrera framgångsrikt med det?

Effektivare produktion kan svenska företag få genom innovationer/processförbättringar eller genom att importera sådana från konkurrenterna. Men att vi skulle kunna ligga med effektivare produktion över tiden är inte realistiskt.

Citat:
Men frågan var egentligen vad som skulle kunna öka inflationen? Ökande inkomster är definitivt en komponent som är inflations drivande. Jag skulle även påstå att det är nästan omöjligt att få en hög inflation utan att lönerna dras upp också.
Stigande BNP/Capita möjliggör stigande reallöner. Men stigande löner utan tillväxt kommer bara att leda till arbetslöshet.

Det företag som åker på ökande lönekostnad kan välja mellan att säga upp folk och anpassa kostnaderna till inkomster. Alternativt höja priserna och prissätta sig ur marknaden, varvid man går i kk och alla blir arbetslösa.

Istället för att jaga denna gäckande inflation skulle vi kanske överväga att anpassa oss till i snitt 0% inflation. Ser inget som helst problem med att ha det så.
Största hindret är att politiker vill skyffla på centralbankerna att rätta till politikernas misstag. Med 0-inflation behöver politikerna själva rätta till misstagen.

För ca 15 år sedan försökte dåvarande RB-direktören föra fram den iden. Göran Persson fick då ett koleriskt utbrott. Och sagde RB-direktören fick dra sig hem med svansen mellan benen och sitta och sänka räntan tills han blev utbytt.
2017-04-06, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lejonhead
I tråden verkar överväldigande åsikt vara Sverige har en gigantisk bostadsbubbla. Under tiden småhus pris ökat igen första kvartal.
Är det inte lite plågsam för er som skriker år ut och år in, men har konstant fel? Även ni har rätt efter 10 år, vad spelar det för roll, huspriser har tredubblat under tiden.
Det sker en viss anrikning i tråden.
Folk som har emotionellt baserade föreställningar om en bubbla, dyker upp här. De som har förmåga att omorientera sig när de får lite mer fakta, lämnar tråden.
Medan de som saknar den förmågan och i stället har någon mental låsning blir kvar.
2017-04-06, 19:41
Medlem
Citat:
Jag länkade till den artikeln häromdagen. Passar på att fylla på med denna länken också,
https://unvis.it/di.se/nyheter/fis-rapport-sa-slar-amorteringskravet

"Amorteringskravet har haft en dämpande effekt, men Finansinspektionen ser fortfarande risker med hushållens stora skulder. Många har fortsatt höga skulder i förhållande till inkomst eller bostadens värde."

Min tolkning är den att folk lever i bubblor eftersom dem sätter sig i höga skulder i förhållande till inkomst eller bostadens värde, vilket i sin tur skapar en bostadsbubbla.
Simpel, enkel matematik, inte hållbart i längden.
Hushållens skuld i relation till tillgångar minskar genom åren.
2017-04-06, 19:53
Medlem
Citat:
Klarar du en räntehöjning på 1%?
När bankerna lånar ut har dom krav på att låntagaren skall klara av en ränta på 7-8% och klara av utgifter för mat, kläder mm.

Detta leder till att man medger lån upp till ca 5 ggr bruttoinkomst.

För en med ca 28 KSEK/månad blir det ett lån på 1.7 MSEK.

Med 7% ränta blir det en utgift på ca 7 KSEK/månad.
Säg att det var en BR med en månadsavgift på 3 KSEK.

Denne person får ut ca 21.5/månad.
Efter boendeutgift är betald har denna person kvar ca 11.5 KSEK/månad. Jag ser inte riktigt problemet.

Hur såg din beräkning ut som visade att en ränta på 2.5% skulle vara ett problem?

(Sedan får man ha i minnet att en ränta på 7% innebär att lönerna stiger ca 7% också. Så skulden i relation till lön minskar ganska snabbt. Och den likviditetsmässiga belastningen minskar ganska snabbt för låntagaren).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in