Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
Jag kan inte påminna mig om något bra argument från bostadsbubblarna. Jag kanske missat när det skedde.
Att bara ha ett öppet sinne för ena sidans argument är både farligt och lågintelligent, något som jag utgår från att du inte sysslar med?
När man läser tråden och sorterar bort skräpet som far mellan de mest inbitna i båda lägren finns där två fraktioner som trots allt står relativt nära varann i åsikt, människor som använder sunt förnuft när dom tar till sig och processar information, som viktar in och kan känna av hur samhället ser ut och hur vindarna blåser.
Jag tror att det finns anledning att vara orolig, jag tror att nästa lågkonjunktur kommer bli mycket djup, detta av flera anledningar och inte bara rent ekonomiska utan även av andra samhällsstrukturella skäl, att då ha byggt en väldigt stor kreditmassa som fått upp rejält med fart när det stannar upp kan aldrig vara bättre än om man inte hade byggt till sig så mycket på skuldsidan. En skuld är ju faktisk och ett tillgångsvärde är dynamiskt.
Sedan tror jag att under tiden kommer folk fortsätta bo, samhället kommer fortsätta fungera, livet tuffar på för de flesta med vad det nu må innebära.
När eller vad som markerar starten för den nedåtgående trenden? Ja inte vet jag, hur långt är ett snöre? Ingen vet. Det kan lika gärna rulla på i 20 år till.
Men om man har fått för sig att ett samhälle kan ha högkonjunktur i all evighet kan det bli en dyrköpt läxa.