2017-04-05, 23:03
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Det ser illa ut för föraren... Åker han inte dit på detta så skickas signaler att det är okej att fuska, okej att köra hur länge som helst, Eller fippla med journalkortet!
Nu har barn dött, dags att sätta ner foten

Vad ska han åka dit på?
Vilket fusk insinuerar du att han gjort sig skyldig till?
Citera
2017-04-05, 23:06
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MTD
Du har nog rätt.
Men jag är ganska så övertygad om att det räknas som körtid när han åker från garaget med firmans bil ut till skolan. Men rätta mig gärna om jag har fel.

Edit: jag kom på att det beror nog på om fordonet han kör med dit omfattas av KoV reglerna. Annars räknas det som annat arbete, helt rätt.

Din edit:
Ja, precis så är det.
Citera
2017-04-05, 23:09
Medlem
meas19s avatar
Jag kan nästan svära på att han somnade till, om han kanske vaknade vid 8.00 på fredagen och sedan inte sover något på dagen. Så är risken stor att han nickar till av sömnbrist efter nästan 24 timmar utan sömn. Därav att några kände svängningar i bussen...
Citera
2017-04-05, 23:10
Medlem
Blueslave1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PanPeter
Man kan stypa på 6 timmar ändå då den inkluderar både körning och annat arbete. Annat arbete kan bestå av tex iordningställande av bussen innan avfärd, lastning av bagage och resenärer mm. Kort sagt, det mesta utom rast.

Men det är inte så många som tänker på 6 timmars regeln då den inte kontrolleras av polis utan det är arbetsmiljöverket vill jag minnas som har hand om den biten. Facket kan även ha åsikter i frågan.

Japp men det är oerhört svårt att kontrollera vad som hände i garaget innan avfärd så lagen är lite tandlös där. När jag körde så var man ju ofta i garaget dagen innan en långtur och gjorde allt klart, så var det bara att kliva in och åka dagen efter.

Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Nej, det kräver de inte.
Tänk dig följande scenario:
Kl 12:00 börjar färden, 14:00 första stopp för av och påstigning. Långsamma passagerare så det tar en hel timme 15:00 färden fortsätter 16:00 nytt stopp för av och påstigning som tar en halvtimme 16:30 färden fortsätter till 18:00 då chauffören stannar för 45 minuters rast.

Summan av kardemumman är 4,5 timmars effektiv körtid och totalt 1,5 timmars lastning = 6 timmar.

Fullt lagligt.

Det där är ju ett worst case scenario men precis som du säger så är det svårt att misslyckas med att ta vATLs 30min som dessutom får delas upp i 15min perioder innan körtiden tar slut.

Jag har aldrig varit med om att det tar en timme att lasta, snarare så att man sitter och väntar i 30min (rast) och sen lastar i 30min.
Citera
2017-04-05, 23:10
Medlem
Ursäkta om det finns i tråden men jag undrar om det är passiv styrning på löpaxeln i boggin på den här, nu aktuella, modellen?
Citera
2017-04-05, 23:14
Medlem
MTDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ursäkta om det finns i tråden men jag undrar om det är passiv styrning på löpaxeln i boggin på den här, nu aktuella, modellen?

Jadu, bra fråga. Men är inte Setra kända för att ha aktiv styrning?

VDL kör mycket med passiv styrning. Billigare?
Senast redigerad av MTD 2017-04-05 kl. 23:17.
Citera
2017-04-05, 23:16
Medlem
Blueslave1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

Aktiv styrning på den modellen, börjar styra när du har mer än fem graders vinkel på framhjulen och farten är under 40km/h om jag minns rätt.
Citera
2017-04-05, 23:16
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blueslave1
Japp men det är oerhört svårt att kontrollera vad som hände i garaget innan avfärd så lagen är lite tandlös där. När jag körde så var man ju ofta i garaget dagen innan en långtur och gjorde allt klart, så var det bara att kliva in och åka dagen efter.

Det där är ju ett worst case scenario men precis som du säger så är det svårt att misslyckas med att ta vATLs 30min som dessutom får delas upp i 15min perioder innan körtiden tar slut.

Jag har aldrig varit med om att det tar en timme att lasta, snarare så att man sitter och väntar i 30min (rast) och sen lastar i 30min.

Jag tog det som ett exempel, du kan lasta i totalt 1,5 h,sen kanske varje lastning tar 10 minuter, oväsentligt, det väsentliga är att du kan arbeta totalt 6 timmar innan du måste ta 45 minuters rast och den kan endast delas på 15+30, inget annat.

15 minuters perioderna gäller inte vid eu-körning då EU:s regler står över arbetstidslagen.
Citera
2017-04-05, 23:27
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Uppgifterna om att chaufförerna pressas till att köra fram till byten, t.ex. 2 timmars färd innan, visar på att trötthet garanterat spelat in här.

Chauffören kommer åka dit. Förhoppningsvis åker även någon från kontoret med, men risken finns väl att dessa klarar sig undan.
Citera
2017-04-05, 23:28
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Uppgifterna om att chaufförerna pressas till att köra fram till byten, t.ex. 2 timmars färd innan, visar på att trötthet garanterat spelat in här.

Chauffören kommer åka dit. Förhoppningsvis åker även någon från kontoret med, men risken finns väl att dessa klarar sig undan.

Fast, hur ska chauffören kunna åka dit?
Vad har han gjort för fel enligt dig?
Citera
2017-04-05, 23:30
Medlem
Blueslave1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Jag tog det som ett exempel, du kan lasta i totalt 1,5 h,sen kanske varje lastning tar 10 minuter, oväsentligt, det väsentliga är att du kan arbeta totalt 6 timmar innan du måste ta 45 minuters rast och den kan endast delas på 15+30, inget annat.

15 minuters perioderna gäller inte vid eu-körning då EU:s regler står över arbetstidslagen.

Jag tror vi pratar runt varandra, jag förstår hur reglerna fungerar och det gör uppenbarligen du också.
KoV 15+30min senast efter 4,5h
vATL 15+15min eller 30min senast efter 6h.

vATL ställde inte till några direkta problem för mig så länge jag körde buss. Antingen körde man eller så satt man någonstans och slappade medan gästerna besökte det dom hade åkt till.
Citera
2017-04-05, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MTD
Hemifrån till arbetet (garaget) = räknas inte som körtid

Garaget - skolan ( där bussen redan stod) = räknas som körtid eftersom han redan påbörjat sitt arbete.

Edit: vad jag inte förstår är varför han inte körde direkt till skolan? Kollegan som var på plats skulle kunna ta hans bil tillbaka till gareget.
Det känns som en teknikalitet om han kör med egen bil eller firmans. Men regler är regler och gränser måste sättas någonstans.
Kan kanske vara så att B-buss är så snåla att han inte får betalt för att köra dit med egen bil. Vet inte hur långt det var, men det kan kanske bli en 4-500 i bil-bruttokostnad för 2 timmars ToR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in