Citat:
Ursprungligen postat av
PanPeter
Man kan stypa på 6 timmar ändå då den inkluderar både körning och annat arbete. Annat arbete kan bestå av tex iordningställande av bussen innan avfärd, lastning av bagage och resenärer mm. Kort sagt, det mesta utom rast.
Men det är inte så många som tänker på 6 timmars regeln då den inte kontrolleras av polis utan det är arbetsmiljöverket vill jag minnas som har hand om den biten. Facket kan även ha åsikter i frågan.
Japp men det är oerhört svårt att kontrollera vad som hände i garaget innan avfärd så lagen är lite tandlös där. När jag körde så var man ju ofta i garaget dagen innan en långtur och gjorde allt klart, så var det bara att kliva in och åka dagen efter.
Citat:
Ursprungligen postat av
anjoh66
Nej, det kräver de inte.
Tänk dig följande scenario:
Kl 12:00 börjar färden, 14:00 första stopp för av och påstigning. Långsamma passagerare så det tar en hel timme 15:00 färden fortsätter 16:00 nytt stopp för av och påstigning som tar en halvtimme 16:30 färden fortsätter till 18:00 då chauffören stannar för 45 minuters rast.
Summan av kardemumman är 4,5 timmars effektiv körtid och totalt 1,5 timmars lastning = 6 timmar.
Fullt lagligt.
Det där är ju ett worst case scenario men precis som du säger så är det svårt att misslyckas med att ta vATLs 30min som dessutom får delas upp i 15min perioder innan körtiden tar slut.
Jag har aldrig varit med om att det tar en timme att lasta, snarare så att man sitter och väntar i 30min (rast) och sen lastar i 30min.