2017-04-05, 22:41
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Det är jag ytterst tveksam till och då är jag relativt väl insatt, det kan knappast räknas som körtid enligt eu-reglerna.

T.ex.
Vid blandad körning är det möjligt att förlänga hela körtiden till 6 timmar, du kör eu-linje i 4,5 timmar och avslutar sedan med en undantagen linje(kortare än 50 km) i 1,5 timme, helt lagligt.

Man ska väl ha rast efter 5 timmar?
Citera
2017-04-05, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Nä fel av mig, det räknas som annat arbete. Det ska ändå registreras i förarkortet och om han då har kört 1 timme med tjänstebil och sedan kör han 4,5 timme med bussen så har han arbetat 5,5 timme, och som långst får man arbeta 5 timmar sen måste man ha en rast.
Vägarbetstidslagen, som är ett av två regelverk som styr arbetstid för bla chaufförer, säger att man får arbeta 6 timmar innan man måste ha 30 minuters rast. Till dessa 6 timmar räknas både körning och annat arbete men inte rast.
Citera
Medlem
SvenneMelons avatar
Det ser illa ut för föraren... Åker han inte dit på detta så skickas signaler att det är okej att fuska, okej att köra hur länge som helst, Eller fippla med journalkortet!
Nu har barn dött, dags att sätta ner foten
Citera
Medlem
Blueslave1s avatar
Citat:
Nä fel av mig, det räknas som annat arbete. Det ska ändå registreras i förarkortet och om han då har kört 1 timme med tjänstebil och sedan kör han 4,5 timme med bussen så har han arbetat 5,5 timme, och som långst får man arbeta 5 timmar sen måste man ha en rast.

Sex timmar sen måste man ha en halvtimmes rast och det får han ju ändå eftersom Kov kräver det innan sex timmar har gått.
Citera
2017-04-05, 22:43
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Man ska väl ha rast efter 5 timmar?

Ja, enligt bussbranschavtalet, men det gäller linjetrafik, inte beställningstrafik.
Citera
2017-04-05, 22:44
Medlem
MTDs avatar
Citat:
Det är jag ytterst tveksam till och då är jag relativt väl insatt, det kan knappast räknas som körtid enligt eu-reglerna.

T.ex.
Vid blandad körning är det möjligt att förlänga hela körtiden till 6 timmar, du kör eu-linje i 4,5 timmar och avslutar sedan med en undantagen linje(kortare än 50 km) i 1,5 timme, helt lagligt.

Det du skrev om tex blandad körning är jag lite tveksam till.
Vid ykb timmarna vi gjorde i höstas så pratade vi precis om det här.
Mannen som höll i utbildningen menade på att kör du en EU körning under dagen så måste hela arbetspasset vara inom KoV reglerna.

Men som sagt, människan kan ju även han ha haft fel.
Citera
2017-04-05, 22:44
Medlem
Blueslave1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Det ser illa ut för föraren... Åker han inte dit på detta så skickas signaler att det är okej att fuska, okej att köra hur länge som helst, Eller fippla med journalkortet!
Nu har barn dött, dags att sätta ner foten

Det ser ännu värre ut för åkeriet, dom har varit i blåsväder tidigare för brott mot KoV.
Dom använde till och med avlidna före detta anställdas namn för att kunna köra lite extra när tiden tog slut på fel ställe.
Citera
2017-04-05, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blueslave1
Sex timmar sen måste man ha en halvtimmes rast och det får han ju ändå eftersom Kov kräver det innan sex timmar har gått.
Man kan stypa på 6 timmar ändå då den inkluderar både körning och annat arbete. Annat arbete kan bestå av tex iordningställande av bussen innan avfärd, lastning av bagage och resenärer mm. Kort sagt, det mesta utom rast.

Men det är inte så många som tänker på 6 timmars regeln då den inte kontrolleras av polis utan det är arbetsmiljöverket vill jag minnas som har hand om den biten. Facket kan även ha åsikter i frågan.
Citera
2017-04-05, 22:48
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MTD
Det du skrev om tex blandad körning är jag lite tveksam till.
Vid ykb timmarna vi gjorde i höstas så pratade vi precis om det här.
Mannen som höll i utbildningen menade på att kör du en EU körning under dagen så måste hela arbetspasset vara inom KoV reglerna.

Men som sagt, människan kan ju även han ha haft fel.

Ja, då hade han fel, jag är arbetstidsombud för kommunal på ett bussgarage med blandad körning så jag vet vad jag talar om.

Du måste redovisa hela dagen om du kör en snutt av en eu-linje.

Så fort du kör en undantagen linje börjar vägarbetstidslagen och eventuella kollektivavtal att gälla istället.
Citera
2017-04-05, 22:57
Medlem
MTDs avatar
Citat:
Ja, då hade han fel, jag är arbetstidsombud för kommunal på ett bussgarage med blandad körning så jag vet vad jag talar om.

Du måste redovisa hela dagen om du kör en snutt av en eu-linje.

Så fort du kör en undantagen linje börjar vägarbetstidslagen och eventuella kollektivavtal att gälla istället.

Du har nog rätt.
Men jag är ganska så övertygad om att det räknas som körtid när han åker från garaget med firmans bil ut till skolan. Men rätta mig gärna om jag har fel.

Edit: jag kom på att det beror nog på om fordonet han kör med dit omfattas av KoV reglerna. Annars räknas det som annat arbete, helt rätt.
Senast redigerad av MTD 2017-04-05 kl. 23:00.
Citera
2017-04-05, 22:59
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blueslave1

Nej, det kräver de inte.
Tänk dig följande scenario:
Kl 12:00 börjar färden, 14:00 första stopp för av och påstigning. Långsamma passagerare så det tar en hel timme 15:00 färden fortsätter 16:00 nytt stopp för av och påstigning som tar en halvtimme 16:30 färden fortsätter till 18:00 då chauffören stannar för 45 minuters rast.

Summan av kardemumman är 4,5 timmars effektiv körtid och totalt 1,5 timmars lastning = 6 timmar.

Fullt lagligt.
Citera
2017-04-05, 23:00
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MTD
Du har nog rätt.
Men jag är ganska så övertygad om att det räknas som körtid när han åker från garaget med firmans bil ut till skolan. Men rätta mig gärna om jag har fel.

Annat arbete skulle jag våga påstå, tyvärr är det bara den faktiska körtiden i bussen som räknas som körtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in