2017-04-05, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Ursäkta och jag kanske får ta på mig dumstruten men varför stämmer Kommunal och inte Transport företaget?
Chaufförerna är väl inte Kommunalanslutna?

Bergkvara kör till största delen samhälls upphandlad trafik, på flera platser i landet.
Lokal och linjetrafik. Då blir det komunal som blir inblandat.
Citera
2017-04-05, 15:30
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Han hade troligtvis inte brutit mot detta när olyckan skedde. Enligt Google en total restid på under tio timmar, olyckan skedde innan nio timmars körtid hade nåtts. Chauffören hade haft 45 minuters rast (efter knappt 4,5h, i Lesjöfors norr om Filipstad). Jag ser inte att några regler brutits när olyckan skedde!

Det beror på om han klarat att resa Skene-Lesjöfors på under 4,5 timmar, men det kommer ju att visa sig i utredningen.
Sedan måste han ju visa att det var inplanerat en 45 min rast till innan resans slut
Citera
2017-04-05, 15:32
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Som synes hade jag ju rätt här...
Jag gissar att personen somnat helt enkelt, alternativt varit berusad.

Citat:
Ursprungligen postat av TubbyTommy
Har det framkommit vad för etnicitet busschaffören hade ?
Om svensk, kan han ha varit full eller knaprat piller vid tillfället ?

Blommvattnare bröt mot sina egna regler och tog bort ämnet från Aktuella brott & Kriminalfall även om polisen har delgivit misstanke om brott. Tyckte att det skulle diskuteras här.

Så?

Hade chauffören vart påverkad hade han ju även vart misstänkt för rattfylleri.
Citera
2017-04-05, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Har grunnat en del på vad som kunnat orsaka olyckan. Tids nog lär vi få svar på det, men fram tills dess kan man åtminstone spekulera.

Att chaffisen somnat såg jag först som den troligaste orsaken. Vad jag fattat har de startat resan på eftermiddagen/kvällen, vilket betyder att chaffisen redan varit vaken en hel dag. Frågan är om han arbetat ett pass fram till avresan?

Problemet med teorin om att han somnat och sedan tvär-bromsat i panik när han vaknat verkar inte stämma med bromsspåren då bussen sannolikt är utrustad med ABS-bromsar? En buss kanske lämnar bromsspår även om ABS aktiveras?

Jag har inte sett bilder från olycksplatsen som visar om båda hjulen på endera axeln låsts och lämnat bromsspår eller om det bara är ena hjulet som låsts.

Jag har bara sett svarta spår från ett hjul. En bil lämnar spår även om ABS aktiverats, de ser ut så här:
https://us.123rf.com/450wm/payphoto/payphoto1108/payphoto110800043/10383223-abs-emergency-braking-tracks.jpg?ver=6

Bussens spår ser ut så här:
https://w.cdn-expressen.se/images/fb/dd/fbddfc7e9e1040509707f7a424b5670f/16x9/680@80.jpg

Jag tycker inte att bussens spår ser ut som en kontrollerad ABS-inbromssning precis.

Notera också att spåren först går rakt fram, sedan börjar de svänga av, detta kan i så fall bero på att framhjulen i det läget redan gått ned i diket och att bromsspåren kom från bakhjulet. Men vad vet jag, jag analyserar bara den information jag har tillgång till.
Citera
2017-04-05, 15:34
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tunagubben
Bergkvara kör till största delen samhälls upphandlad trafik, på flera platser i landet.
Lokal och linjetrafik. Då blir det komunal som blir inblandat.
Jag förstår det utifrån det perspektivet men citatet
Citat:
[...]Och vi förbereder nu en ganska omfattande stämning mot företaget i Arbetsdomstolen som gäller utlandsresor och beställningstrafik av det här slaget.
fick mig att tänka att det borde gälla Transport om det var just den trafiken man menade.
Citera
2017-04-05, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Det beror på om han klarat att resa Skene-Lesjöfors på under 4,5 timmar, men det kommer ju att visa sig i utredningen.
Sedan måste han ju visa att det var inplanerat en 45 min rast till innan resans slut

Jag gissar att de skulle äta frukost i Sveg. Så hade jag lagt upp resan.
Citera
2017-04-05, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
Hade chauffören vart påverkad hade han ju även vart misstänkt för rattfylleri.
Jag tänkte att det gick under vårdslöshet i trafik, men rattfylla kanske är en brottsrubricering?
Jag har dålig koll på den lagen, men visst låter det logiskt som du säger...
Citera
2017-04-05, 15:43
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Jag tänkte att det gick under vårdslöshet i trafik, men rattfylla kanske är en brottsrubricering?
Jag har dålig koll på den lagen, men visst låter det logiskt som du säger...

Det är en brottsrubricering och vid det här laget lär polisen uteslutit rattfylla.
Citera
2017-04-05, 15:44
Medlem
Såg att någon skrev att chauffören tog en 45 minuters paus vid Lesjöfors. I så fall tror jag faktiskt inte att föraren bröt några regler eller hade avsikt för att göra det.

Från Skene (startstation) till Lövsjöfors - 4 1/2 timme
Från Lövsjöfors till Klövsjö (ändstation) - 4 1/2 timme
De hade åkt i drygt 3 timmar från Lesjöfors när olyckan inträffade vid Siksjön.

Han skulle klara sig precis vid gränsen när det gäller reglerna. Självklart kan han ändå ha råkat ut för en mikrosömn eller liknande, tror dock inte att de formella reglerna bröts.
Citera
2017-04-05, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
En bil lämnar spår även om ABS aktiverats, de ser ut så här:

Vad fan sullar du om? Har du någonsin gjort en tvärnit på asfalt? ABS står för Antiblockiersystem, vilket i sin tur betyder att hjulen INTE KAN låsa sig, det är hela meningen med systemet. Däremot om ABS-modulen är trasig eller någon sensor på något av hjulen är paj, DÅ kan det låsa sig vid inbromsning. Ett fordon reggat med ABS går inte igenom besiktning om den är defekt.
Citera
2017-04-05, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pedalas
Vad fan sullar du om? Har du någonsin gjort en tvärnit på asfalt? ABS står för Antiblockiersystem, vilket i sin tur betyder att hjulen INTE KAN låsa sig, det är hela meningen med systemet. Däremot om ABS-modulen är trasig eller någon sensor på något av hjulen är paj, DÅ kan det låsa sig vid inbromsning. Ett fordon reggat med ABS går inte igenom besiktning om den är defekt.

Till en början bryts spåren av ungefär som på denna bilden:
https://www.colourbox.com/preview/4657053-abs-emergency-braking-tracks-on-the-pedestrian-crossing.jpg

När sedan gummit blir mjukt runt om så ser de ut som på min första bild.

ABS låser visst hjulen helt, det är bara det att den släpper en kort stund för att låsa igen och sedan släppa igen och låsa igen. Därav det karakteristiska mönstret på bilden i detta inlägget.

Orsaken till att man gör så är för att gummit inte skall värmas upp på enbart en del av däcket då däcket då får sämre friktion, samt för att man skall få möjlighet att styra undan också, vilket bara kan ske då hjulet rullar.

Frågan är vem som har koll egentligen...
Citera
2017-04-05, 15:59
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Äntligen någon som kan visa fakta! Tack för det, det stärker mycket teorin om att föraren pressats att köra för långt själv och nickat till.
Vadå äntligen? Flera andra i tråden har beskrivit vägen som en berg och dalbana.
Deras uppgifter går tvärtemot Huldas uppgifter och det är inte hål i vägbanan utan gupp orsakade av tjällossningen som är intressant.

På bild 2 och 4 ser gropen ut att vara koncentrerad till mitt i vägen och bussen är bred.
Hur mycket en buss skulle kränga i den farten kan jag bara föreställa mig efter ett sånt gupp.
Funderar på hur en buss beter sig om bara dom vänstra hjulen åker ner i guppet och det inte finns något gupp där dom högra hjulen går.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5ax3e/brandmannen-i-tarar-efter-det-svaraste-uppdraget
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
har du åkt på vägen någon gång? Det har jag, senast för några dagar sedan och det var djäkligt mycket gupp vilket skapats av tjällossningen, för när jag åkte därför några veckor sedan var vägen jämn. Så visst kan det vara sant det han säger. Sedan har jag ingen aning om hur en buss reagerar på guppen, men i min bil kändes det definitivt i, fast då har jag sportfjädring och körde i så där 110-120
Citat:
Ursprungligen postat av azzzelito
Har åkt den där sträckan många gånger och när tjälen släpper i marken bildas det stora tjälskott. Det blir inte hål i vägen utan istället stora vägbulor som är flera dm djupa. Känns nästan som att åka en berg-och dalbana.
Är man inte medveten om detta och kommer med en buss i relativt hög hastighet så förstår jag att olyckor som denna sker.
En polare förstörde dessutom underredet på bilen där för något år sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
fick ett pm från en ny användare som hade samma upplevelse som mig på den sträckan, det var som berg och dalbana på somliga ställen, så detta kan absolut vara en orsak tillolyckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in