2017-04-05, 14:54
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Jag är betydligt yngre än chauffören och jag skulle aldrig komma på tanken att köra så långt nattetid med så lite rast. Reglerna borde ändras.

Det är inget fel på reglerna, problemet är ju att chauffören har brutit mot dessa...
Citera
2017-04-05, 14:57
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermuppen1
Det räcker med 1 45minuters rast på ett 10 timmars pass.Färdskrivaren räknar inte när du står still med bussen tex vid ett rödljus.

I call bullshit!
Det där får du gärna ge en källa till.

Enligt

http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/yrkestrafik/kor_vilotider_utg12_20150303.pdf

så räknas körperiod när du utför nåt slags arbete, det blir inte rast bara för du står vid ett rödljus..
Dessutom så får ju en körperiod inte vara längre än 4h30, och det har han ju brutit mot, det kommer att framgå av utredningen!
Citera
2017-04-05, 15:00
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Övertygad att han nickat till, vinglat, vaknat, styrt för kraftigt, kommit på vingel ordentligt, tvärbromsat och hamnat i diket och vält pga lutning!

Har du ett bättre och troligare scenario?

Jag tänkte att han kan han fibblat med sin mobil på den långa raksträckan. Räcker med ett ögonblicks bristande uppmärksamhet på vägen och katastrofet är ett faktum.
Eller så har han nickat till.
Citera
2017-04-05, 15:06
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toolman
De flesta har nog svårt att förstå hur allvarligt det är utan säkerhetsbälte i en buss. Bara fallhöjden med att sitta 3m upp är tillräckligt för att bli skadad allvarligt. Sedan när bussen glider på sidan är det stor risk för att malas in under fönsterstolparna när de stora fönstren försvunnit. Själv har jag alltid valt att sitta på vänster sida då sannolikheten är störst att falla åt höger. Givetvis med bälte.

Jag sitter alltid på vänster sida ungefär i mitten av bussen och inte vid fönsterplats. Även i stadsbussar mitt på dagen eftersom vissa busschaufförer beter sig som galningar bakom ratten.
Citera
2017-04-05, 15:12
Medlem
_killahs avatar
Kommunal stämmer Bergkvara buss.

Tydligen varit under luppen länge.

http://www.aftonbladet.se/a/WPwpa

https://unvis.it/aftonbladet.se/a/WPwpa
Citera
2017-04-05, 15:13
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Det är inget fel på reglerna, problemet är ju att chauffören har brutit mot dessa...

Det ena utesluter inte det andra. Man borde inte få köra ett så långt nattpass ensam.
Citera
2017-04-05, 15:14
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Kommunal stämmer.

http://www.sydsvenskan.se/2017-04-05/bussolycka-kommunal-stammer-bussbolaget

Citat:
Fackförbundet Kommunal förbereder en omfattande stämning mot Bergkvara Buss, det bolag som äger bussen som åkte av vägen i Härjedalen där tre personer omkom.

Citat:
Bergkvara Buss är ett företag som vi under en längre tid haft under lupp. Många av våra medlemmar vittnar om pressade scheman, stress och en allmänt dålig arbetsmiljö. Och vi förbereder nu en ganska omfattande stämning mot företaget i Arbetsdomstolen som gäller utlandsresor och beställningstrafik av det här slaget.
Citera
2017-04-05, 15:17
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Har grunnat en del på vad som kunnat orsaka olyckan. Tids nog lär vi få svar på det, men fram tills dess kan man åtminstone spekulera.

Att chaffisen somnat såg jag först som den troligaste orsaken. Vad jag fattat har de startat resan på eftermiddagen/kvällen, vilket betyder att chaffisen redan varit vaken en hel dag. Frågan är om han arbetat ett pass fram till avresan?

Problemet med teorin om att han somnat och sedan tvär-bromsat i panik när han vaknat verkar inte stämma med bromsspåren då bussen sannolikt är utrustad med ABS-bromsar? En buss kanske lämnar bromsspår även om ABS aktiveras?

Jag har inte sett bilder från olycksplatsen som visar om båda hjulen på endera axeln låsts och lämnat bromsspår eller om det bara är ena hjulet som låsts.
Citera
2017-04-05, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
I call bullshit!
Det där får du gärna ge en källa till.

Enligt

http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/vag/yrkestrafik/kor_vilotider_utg12_20150303.pdf

så räknas körperiod när du utför nåt slags arbete, det blir inte rast bara för du står vid ett rödljus..
Dessutom så får ju en körperiod inte vara längre än 4h30, och det har han ju brutit mot, det kommer att framgå av utredningen!

Han hade troligtvis inte brutit mot detta när olyckan skedde. Enligt Google en total restid på under tio timmar, olyckan skedde innan nio timmars körtid hade nåtts. Chauffören hade haft 45 minuters rast (efter knappt 4,5h, i Lesjöfors norr om Filipstad). Jag ser inte att några regler brutits när olyckan skedde!
Citera
2017-04-05, 15:21
Medlem
Bjurras avatar
Den här bussen hade några år på nacken men har nya bussar några aktiva säkerhetssystem, typ trötthetsvarnare eller filbytesvarnare?
Citera
2017-04-05, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Vet inte om jag är sist på bollen nu, men polisen misstänker brott iaf.

"Vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada och dödsfall." står det i expressen.

Är det chauffören som har somnat?
För han lär väl knappast ha varit berusad?

Eller är det vägverket som som är ansvariga pga hålen i vägbanan?

Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
Det finns ingen konkret misstanke. Att utreda vårdslöshet i trafik etc. är praxis vid olyckor som denna.

Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Mja, jag är medveten om att det är praxis att utreda. Jag tror dock visst att det finns konkreta misstankar.

Som synes hade jag ju rätt här...
Jag gissar att personen somnat helt enkelt, alternativt varit berusad.
Citera
2017-04-05, 15:22
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Kommunal stämmer.

http://www.sydsvenskan.se/2017-04-05/bussolycka-kommunal-stammer-bussbolaget
Ursäkta och jag kanske får ta på mig dumstruten men varför stämmer Kommunal och inte Transport företaget?
Chaufförerna är väl inte Kommunalanslutna?
Citat:
Bergkvara Buss är ett företag som vi under en längre tid haft under lupp. Många av våra medlemmar vittnar om pressade scheman, stress och en allmänt dålig arbetsmiljö. Och vi förbereder nu en ganska omfattande stämning mot företaget i Arbetsdomstolen som gäller utlandsresor och beställningstrafik av det här slaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in