2017-04-02, 21:15
Medlem
goofers avatar
Nickar till, bussen går ut i diket och när föraren vaknar till vrider han instinktivt på ratten för att komma upp igen. Det leder oftast till vältning.

Konstigt dock med plogpinnar som stod kvar och att det ser ut som alla hjulen ligger upp på vägbanan och karossen i diket.

Färdskrivaren kan tyvärr inte visa att föraren vinglat eller väjt. Den visar bara hastighet/tidpunkt.
Citera
2017-04-02, 21:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Så han körde med halva bussen i diket ett bra tag innan allt gick åt helvete? Tack då vet jag.

inget ovanligt alls vid dessa olyckor, så länge bussen har fart går den rakt. det är när farten går ner det ballar ur. föraren har kontrollerat henne ett tag,men när du känner att hon vill välta, vill du automatiskt svänga upp henne på vägen --> centripetalkraften tar dig --> diket på sidan.
Citera
2017-04-02, 21:16
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kcabhsalfflashback
kanske har föraren läst här och kom på kommentaren om tjälskott

Eller så har juridisk ansvarig på Bergkvara varit i kontakt med föraren.
Citera
2017-04-02, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
inget ovanligt alls vid dessa olyckor, så länge bussen har fart går den rakt. det är när farten går ner det ballar ur. föraren har kontrollerat henne ett tag,men när du känner att hon vill välta, vill du automatiskt svänga upp henne på vägen --> centripetalkraften tar dig --> diket på sidan.
Hur förklarar du då att snöpinnarna bakom bussen fortfarande är hela?
Citera
2017-04-02, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
-Hur är det med bussbolaget, har det varit/är aktuella sparprogram där ?

-Likaså, caffisen är 62.., kanske liite i riskzonen med att bli "bortsparad" innan pension och känt press med att ställa upp ?

(bara spekulationer)
Det finns inte ett bussbolag av det här slaget som inte har ett sparprogram . . .

En Svensk 62-årig förare är nog guld värd i den här branschen med den erfarenhet denne har.
Citera
2017-04-02, 21:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det jag menar slutar ungefär där släpvagnen ligger men på andra sidan vägen, alltså.

ser inget. av bussens placering/skador finns inget som tyder på att den varit på andra sidan. finns inget som tyder på sidorotationer, hade det hänt i högre fart, då hade den voltat framåt och kasat med större chassiskador som följd.. nu ligger den parallelt med vägen ganska intakt
Citera
2017-04-02, 21:19
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmox
Busschaufförens egen berättelse.

http://www.expressen.se/nyheter/bussolyckan-utreds-av-polisen-och-trafikverket/
Det här med Bergkvara blir bara märkligare och märkligare. Här släpper man alltså fram sin marknadschef till att kommunicera med pressen...
Citera
2017-04-02, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
folk ramlar handlöst när den välter med huvudet före. skallskador med blödningar. kliv upp två meter och dyk med huvudet före i golvet. vi ses i himmlen.

Intressant exempel, men om vi tänker oss att mellan mig och golvet så är det fullt med stolar, människor och lite handbagage? Hur förklarar du inbuktningen i taket på höger sida, bak, med en nästan stillastående buss som lägger sig på sidan?

Nä, vi ses inte i efterlivet. Jag tänker sova då.
Citera
2017-04-02, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Hur förklarar du då att snöpinnarna bakom bussen fortfarande är hela?

seer inga pinnar
Citera
Medlem
C.Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Nickar till, bussen går ut i diket och när föraren vaknar till vrider han instinktivt på ratten för att komma upp igen. Det leder oftast till vältning.

Konstigt dock med plogpinnar som stod kvar och att det ser ut som alla hjulen ligger upp på vägbanan och karossen i diket.

Färdskrivaren kan tyvärr inte visa att föraren vinglat eller väjt. Den visar bara hastighet/tidpunkt.

Förutom röven på bussen, den ligger mkt djupare ner i diket och är mer skadad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Tjälskott?

Ja va fan ska han säga? Han kan ju inte säga att han somnade, det va inte halt, inga påkörda djur
eller punktering.

Tjälskott blev det som bortförklaring.

Jag hade nog agerat likadant och skyllt på allt annat än att jag somnade, vem vill bli av med jobb, körkort och bli åtalad för vållande.

Somnar du bakom ratten är det god natt!
har du åkt på vägen någon gång? Det har jag, senast för några dagar sedan och det var djäkligt mycket gupp vilket skapats av tjällossningen, för när jag åkte därför några veckor sedan var vägen jämn. Så visst kan det vara sant det han säger. Sedan har jag ingen aning om hur en buss reagerar på guppen, men i min bil kändes det definitivt i, fast då har jag sportfjädring och körde i så där 110-120
Citera
2017-04-02, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
nvm
Allt det där har ju hänt? En tjej som var förälder eller om det var lärare sa att det började skaka mycket innan kraschen och föraren menar att tjälskott är boven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in