2017-04-04, 23:59
Medlem
De däckspår/ska märken som syns i asfalten verkar inte komma från någon bromsar med ABS i alla fall. Om det är bromsspår så har däcket stått helt still. Abs-bromsar ger fina svarta mönster i parallella rader, ibland kan man också se luckor i ränderna där bromsen har släppt (framförallt i början av inbromsning innan gummit blivit varmt).

Möjligen att det spår som inte är inzoomat kan komma från AB, men mönstret är inte tillräckligt symmetriskt för att det skall kännas rimligt.

Mönster av dessa slag påminner mer in sladdmönster, men det får jag inte ihop med hur bussen låg i diket...
Citera
2017-04-05, 00:31
Medlem
Blueslave1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag tänker att för att få en buss att välta behövs någon form av sidokraft och gärna en kraftig inbromsning i kombination. Då ABS funkar ganska segt på en buss. Bussen sjutsar fram om det är halt och låser hjulen stötvis. Sh sh sh låter det då den glider på halt underlag.

Nu är det kruttorr asfalt så det krävs nog ganska mycket för att helt låsa hjulen med ESP EBS+ABS, you name it inkopplat samtidigt. Dessutom kan retarden vara ställd så den går in och ger mjuka ekonomisk inbromsningar.

Höger framhjul verkar inte ha blivit överhettat eller låst sig vid olyckan. Föraren har ju bromsat fordonet kraftigt då han förmodligen tappat herraväldet över bussen. Då har Bussen tippat ner i diket.

Ja om alla system fungerar så ska det ju inte gå att göra streck som ser ut som på bilderna.
Det räcker att man bromsar och styr upp kraftigt ur diket för att lägga bussen på sidan, har farten dessutom sjunkit under 40km/h så är boggiestyrningen aktiv och hjälper till att styra ner bakänden i diket, det är nog därför bakänden har tagit den värsta smällen.
Citera
2017-04-05, 01:02
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej mitt inlägg var kanske något affekterat. Ber om ursäkt för detta. Jag vill absolut inte peka finger åt chauffören. Tvärtom lider jag med honom. MEN: Lagstiftningen ser ut som den gör och trafikkulturen i det här landet är inget vidare. Jag drömmer om ett tillstånd motsvarande det man har i USA (men bara vad gäller trafik) där man håller sina 55 mph om det nu står det på skyltarna. Det finns flera fördelar med detta. Bland annat flyter trafiken om alla håller sig till, maximalt, lagstadgad hastighet. Vid lägre hastigheter blir dessutom traumaenergin påtagligt mindre vid blygsamt sänkt hastighet, när en olycka väl är ett faktum, då rörelse energin ökar med kvadraten på fördubblad hastighet.

Jag är inte yrkeschaufför längre. Jag är sjuksköterska och har tidigare i mitt arbete sett resultaten av olyckor i hög hastighet. Det är inga lustiga syner. . .

Alla länder har sina trafikkulturer. Jag har bott och kört bil i många år i flera länder bland annat i USA. Där är det som du skriver 55 i de flesta stater och majoriteten håller hastigheten men där kör man å andra sidan berusad/drogpåverkad i mycket stor utsträckning.

Nu är ju jag svensk och är uppväxt med svensk trafikkultur så jag jämför alla andra länder med min egen. Visst ser jag en del idiotiska beteenden i trafiken när jag kör, men bland de som är ute lite mer på vägarna tycker jag överlag att vi har en fin trafikkultur och ett bra samspel i trafiken.

Jag håller absolut med dig i att låg fart räddar liv. I nästan alla bilar klarar A-balken en krock med älg i 70 km/h har jag läst.

Som Timeout länkar till nedan, på bild 2 och 4 ser vägen inte särskilt rolig ut om man skulle komma i bil och vad jag antar ännu värre i en hög buss.

Citat:
Ursprungligen postat av Hulda på Höjda
Jag åkte den aktuella sträckan idag och stannade även till och tände ljus på platsen. Det finns INGA tjälskott öht. så den teorin kan man lägga ner!
Åkte samma sträcka i torsdagskväll och även då fanns inga tjälskott att prata om.

Platsen där bussen vält är riktigt fin om man jämför med sträckan nedanför Mora ( Mora-Mellerud ), där kan man snacka om rediga gupp och gropar. Jag fattar inte hur i helvete chauffören kan påstå att det är tjälskott som orsakat olyckan. Nä,min teori är att han somnat till och sedan åkt slalom på vägen innan den lade sig i diket.

Oavsett om det är tekniskt fel på bussen eller om chauffören somnat så är det hela så tragiskt att det finns inte ord att beskriva det.

Jag är också nyfiken på vad du ser på bild 2 och 4. Det ser ut som rätt rejäla gupp för att vara en 90 eller 100 väg.

Du har rätt i att det är tragiskt för alla inblandade.

Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det beror på vad du menar med tjälskott. Det behöver inte vara hål i asfalten, det kan lika gärna vara att vägen är som en berg och dalbana när tjälen släpper.

Kan du tala om vad du ser på bild 2 och 4 i mitten av vägen i den här artikeln med 20 bilder?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5ax3e/brandmannen-i-tarar-efter-det-svaraste-uppdraget

Jag har inte sett dessa tidigare. Tack för länken.
Citera
2017-04-05, 01:20
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hulda på Höjda
Jag åkte den aktuella sträckan idag och stannade även till och tände ljus på platsen. Det finns INGA tjälskott öht.

Jag fattar inte hur i helvete chauffören kan påstå att det är tjälskott som orsakat olyckan.

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Chauffören har inte påstått att tjälskott orsakade olyckan, chauffören påstås ha sagt att det inte var några bekymmer att köra förutom att det var en del tjälskott på vägen. Alla spekulationer om tjälskott som orsak kommer från detta, även jag är skyldig till denna spekulation då vi från början inte hade något annat att gå på...

Bergkvara fortsätter sin damage control:

"I krishanteringen har Bergkvarabuss varit mycket aktivt. De allra första åtgärderna var att bolaget på sin hemsida lade ut ett beklagande från bolagets vd Göran Mellström. Samtidigt tog bolaget bort sin långa kommentar till de artiklar som HD och Sydsvenskan för tre veckor sedan skrev om den bristfälliga säkerhetskulturen inom Bergkvarabuss.
Bolaget såg också till att hämta hem chauffören från Härjedalen. Samtidigt kontaktade Göran Mellström Aftonbladet och Expressen för att vidarebefordra den olycksorsak som chauffören själv uppges ha angett: att han tappat kontroll över fordonet till följd av tjälskott längs vägen.
Den teorin granskas av både polisen och Statens haverikommission. Men enligt flera personer som studerat vägbanan vid och några hundra meter före olycksplatsen fanns det inga håligheter i vägen längs det avsnittet."

Observera! Detta är inte en förstahandsuppgift från chauffören. Detta kommer i andra hand från bolagets vd. Denna version är vad Bergkvara försöker prångla ut som damage control.

http://www.sydsvenskan.se/2017-04-04/olycksbussen-godkandes-pa-mekka-traffics-verkstader-i-malmo
Citera
2017-04-05, 01:25
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machinaryinsect
Håller inte med alls. Håller med LordBrettSinclair. Varför är det sjukt att köpa siffran tre döda och inte vilja luska ut namn och bilder? Jag har ingen önskan att luska fram bilder och namn. Jag köper siffran tre döda, för den är antagligen korrekt.

"Förslagsvis genom att använda asterisk för att dölja namnen för att framtida Googlesökningar inte ska leda hit." Det är bara trams med asterisker. Folk vet om det här forumet.

Tids nog kommer namnen publiceras för allmänheten. Ofta här på fb kommer rätt namn fram, men ibland blir det fel. Det där om att namn och ansikten fungerar folkbildande och får folk att använda bilbälten. Tror du på det själv? Det är önskedrömmar. Jag tror traktan efter namn och bilder är just att gotta sig och stilla sin egoistiska nyfikenhet.

Edit: skriver om oskyldiga offer för olyckor här. Det behöver inte gälla brottsmisstänkta eller vissa brottsoffer.

Det sjuka består i luskandet...Sökandet av bilder på offren efter olyckan...Acceptanten av siffran tre...

Jag är övertygad om att om vi levde i ett samhälle med sunda normala värderingar så skulle anhöriga utan tvekan kunna publicera bilder och namn av sina döda anhöriga då de fortfarande var i livet. Så var det exempelvis efter Linatekatastrofen år 2001 för femton år sedan.

Men nu lever vi i ett sjukt samhälle där anhöriga inte kan ta respekt för givet på grund av idioter på nätet.

Om normala människor såg bilder av tre sockersöta leende fjortonåringar som inte längre är med oss så skulle normala människor tänka till mer än om de ser siffran tre. De som frågar efter bilder och namn är inte nödvändigtvis sjuka i huvudet var min poäng. Reaktionen vem har dött kanske är mer normal än hur många som har dött som vi redan vet? Men jag förstår att poängen går över huvudet på många...
Senast redigerad av Blundetto 2017-04-05 kl. 01:34.
Citera
2017-04-05, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalterNeff
Bergkvara fortsätter sin damage control:

"I krishanteringen har Bergkvarabuss varit mycket aktivt. De allra första åtgärderna var att bolaget på sin hemsida lade ut ett beklagande från bolagets vd Göran Mellström. Samtidigt tog bolaget bort sin långa kommentar till de artiklar som HD och Sydsvenskan för tre veckor sedan skrev om den bristfälliga säkerhetskulturen inom Bergkvarabuss
Om personer från Bergkvarabuss döms som medansvariga till olyckan så anser jag att de ansvariga ska döms till mycket stränga straff och böter för att minimera risken att verkstäder och bussbolag ska kunna fuska och negligera fel som kan leda till liknande olyckor igen!
Citera
2017-04-05, 01:46
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Som Timeout länkar till nedan, på bild 2 och 4 ser vägen inte särskilt rolig ut om man skulle komma i bil och vad jag antar ännu värre i en hög buss.

Jag är också nyfiken på vad du ser på bild 2 och 4. Det ser ut som rätt rejäla gupp för att vara en 90 eller 100 väg.
Citat:
Det beror på vad du menar med tjälskott. Det behöver inte vara hål i asfalten, det kan lika gärna vara att vägen är som en berg och dalbana när tjälen släpper.

Kan du tala om vad du ser på bild 2 och 4 i mitten av vägen i den här artikeln med 20 bilder?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5ax3e/brandmannen-i-tarar-efter-det-svaraste-uppdraget

Jag har inte sett dessa tidigare. Tack för länken.
När jag ser dom där bilderna så vet jag att dom inte gör rättvisa till hur illa dom guppen verkligen är. Dom är troligen mycket värre i verkligheten. Det är väldigt svårt att fotografera ett sånt här gupp så man får en uppfattning om hur djupa och långa dom är.
Skulle jag komma körandes där i 90 km/tim och inte hann sakta in så skulle jag studsa rätt bra då jag kör en lite större bil och troligen skulle jag slå i underredet med.
Det luriga med en väg som har såna gupp vid tjällossning är att den kan vara fin längre sträckor men så kommer det områden som är just som en berg och dalbana.
Jag har ca 100.000 mil bakom ratten så jag vet mycket väl av erfarenhet vad jag pratar om och jag är dessutom van att köra på vägar i Norrland, dock har jag inte kört just där men mycket både söder och norr om. Tjällossningen där uppe kan vara för jäklig.

Hur mycket en buss skulle kränga i den farten kan jag bara föreställa mig efter ett sånt gupp.
Funderar på hur en buss beter sig om bara dom vänstra hjulen åker ner i guppet och det inte finns något gupp där dom högra hjulen går. På bild 2 ser gropen ut att vara koncentrerad till mitt i vägen och bussen är bred.

Flera har skrivit i tråden att vägen är som en berg och dalbana.
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
har du åkt på vägen någon gång? Det har jag, senast för några dagar sedan och det var djäkligt mycket gupp vilket skapats av tjällossningen, för när jag åkte därför några veckor sedan var vägen jämn. Så visst kan det vara sant det han säger. Sedan har jag ingen aning om hur en buss reagerar på guppen, men i min bil kändes det definitivt i, fast då har jag sportfjädring och körde i så där 110-120
Citat:
Ursprungligen postat av azzzelito
Har åkt den där sträckan många gånger och när tjälen släpper i marken bildas det stora tjälskott. Det blir inte hål i vägen utan istället stora vägbulor som är flera dm djupa. Känns nästan som att åka en berg-och dalbana.
Är man inte medveten om detta och kommer med en buss i relativt hög hastighet så förstår jag att olyckor som denna sker.
En polare förstörde dessutom underredet på bilen där för något år sedan.
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
fick ett pm från en ny användare som hade samma upplevelse som mig på den sträckan, det var som berg och dalbana på somliga ställen, så detta kan absolut vara en orsak tillolyckan.
Senast redigerad av Timeout 2017-04-05 kl. 02:07.
Citera
2017-04-05, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blueslave1
Skojar du eller, Setra brukar räknas till toppskiktet när det gäller långfärdsbussar.
Säkerhetsutrustningen brukar dessutom vara standardutrustning på Setra bussar.

Vingelvarning är ett jävla gissel på smal väg då den varnar hela tiden så den kan mycket väl ha varit avslagen för att ingen orkar sitta med vibrationer i höger skinka timme efter timme. Det vibrerar nämligen i stolen när man närmar sig kantlinjen.

Stämmer bra det! Går att stänga av även på denna. På dessa bussar blinkar det i instrumentpanelen vilket kan uppfattas som störande och piper även.
ÄVEN PÅ DENNA BUSS!!!!
Citera
2017-04-05, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Så ett dåligt lager går inte varmt, menar du?
Har jag påstått det?
Alltid intressant när självutnämnda experter ger sig in på sådant som de egentligen inte har en aning om och ändå ska de börja käfta.
Citera
2017-04-05, 03:01
Medlem
Har man kört nån mätbil på sträckan?
Det finns ju fordon som scannar av hela vägbanan. Då får man veta exakt om det fanns tjälskott där eller inte.
Citera
2017-04-05, 03:01
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, där ser man ju tydligt att den rullar fint på alla hjulen, sitter till och med en person och styr. De kör inte heller helt långsamt. Så man kan nog utesluta alla former av tekniskt fel på styrning eller hjul (som problem med hjullager eller punktering).

Självklart. Media mörkar att hela olyckan beror på att chauffören somnade vid ratten. Hela scenariot tyder på att han åtminstone lämnat uppmäksamheten från vägen. Kanske flippat med navigatorDISPLAYEN där även mobisamtal och internet kan skötas med fingrarna - om man tittar på DISPLAYEN.

Brottsrubricering: Grov Vårdslöshet i trafik och vållande till annans död.
Citera
2017-04-05, 03:05
Medlem
Citat:
Det finns en bild med bättre förstoring och björken ligger lös inne i bussen. Jag ser inga spännband alls, och den ligger inte så att den stabiliserar något vad jag kan se.
Klicka en gång på den bilden så blir den ännu mer förstorad.
https://s17.postimg.org/ayar5q3xr/bjork.jpg

Såg du inte att jag skrev träbit med ett frågetecken? Träbit?
Jag kan inte avgöra vad det är och i förstoring ser den väldigt underlig ut.
Jo jag såg att du hade frågetecken på det men jag har fortfarande svårt att ens tänka att det skulle vara en träbit, möjligen har jag högre upplösning i min skärm.
Nu har jag dock konstaterat att vi båda hade fel när jag gick igenom aftonbladets bilder på en bild tagen framifrån så tycks det vara en kromlist förmodligen från taket eller möjligen inifrån bussen blänker som krom/aluminium gör den i vartfall.

Det är ju egentligen onödigt att spekulera kring björken eftersom inga andra än de som har sågat av den vet, men det kan ju också vara så att den kilar fast något längre in som inte syns, eller så har brandmännen fått improvisera när de har räddat någon ur bussen typ haft den som en stolpe för att de var rädda att väggen ovanför skulle ge vika eller kanske för att bända bort något säte, kanske räckte inte deras egna verktyg till eller var upptagna av någon annan, även om det är långsökt.
Jag tror dock inte på att den har trängt sig in i bussen under olyckan på det sättet även om ingenting är omöjligt.
Btw tack för bildlänken där ser man också att om någon satt längst bak i sätet i hörnet så lär den personen ha fått livshotande skador även med bältet på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in