Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
Nej mitt inlägg var kanske något affekterat. Ber om ursäkt för detta. Jag vill absolut inte peka finger åt chauffören. Tvärtom lider jag med honom. MEN: Lagstiftningen ser ut som den gör och trafikkulturen i det här landet är inget vidare. Jag drömmer om ett tillstånd motsvarande det man har i USA (men bara vad gäller trafik) där man håller sina 55 mph om det nu står det på skyltarna. Det finns flera fördelar med detta. Bland annat flyter trafiken om alla håller sig till, maximalt, lagstadgad hastighet. Vid lägre hastigheter blir dessutom traumaenergin påtagligt mindre vid blygsamt sänkt hastighet, när en olycka väl är ett faktum, då rörelse energin ökar med kvadraten på fördubblad hastighet.
Jag är inte yrkeschaufför längre. Jag är sjuksköterska och har tidigare i mitt arbete sett resultaten av olyckor i hög hastighet. Det är inga lustiga syner. . .
Alla länder har sina trafikkulturer. Jag har bott och kört bil i många år i flera länder bland annat i USA. Där är det som du skriver 55 i de flesta stater och majoriteten håller hastigheten men där kör man å andra sidan berusad/drogpåverkad i mycket stor utsträckning.
Nu är ju jag svensk och är uppväxt med svensk trafikkultur så jag jämför alla andra länder med min egen. Visst ser jag en del idiotiska beteenden i trafiken när jag kör, men bland de som är ute lite mer på vägarna tycker jag överlag att vi har en fin trafikkultur och ett bra samspel i trafiken.
Jag håller absolut med dig i att låg fart räddar liv. I nästan alla bilar klarar A-balken en krock med älg i 70 km/h har jag läst.
Som Timeout länkar till nedan, på bild 2 och 4 ser vägen inte särskilt rolig ut om man skulle komma i bil och vad jag antar ännu värre i en hög buss.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hulda på Höjda
Jag åkte den aktuella sträckan idag och stannade även till och tände ljus på platsen. Det finns INGA tjälskott öht. så den teorin kan man lägga ner!
Åkte samma sträcka i torsdagskväll och även då fanns inga tjälskott att prata om.
Platsen där bussen vält är riktigt fin om man jämför med sträckan nedanför Mora ( Mora-Mellerud ), där kan man snacka om rediga gupp och gropar. Jag fattar inte hur i helvete chauffören kan påstå att det är tjälskott som orsakat olyckan. Nä,min teori är att han somnat till och sedan åkt slalom på vägen innan den lade sig i diket.
Oavsett om det är tekniskt fel på bussen eller om chauffören somnat så är det hela så tragiskt att det finns inte ord att beskriva det.
Jag är också nyfiken på vad du ser på bild 2 och 4. Det ser ut som rätt rejäla gupp för att vara en 90 eller 100 väg.
Du har rätt i att det är tragiskt för alla inblandade.
Citat:
Ursprungligen postat av
Timeout
Det beror på vad du menar med tjälskott. Det behöver inte vara hål i asfalten, det kan lika gärna vara att vägen är som en berg och dalbana när tjälen släpper.
Kan du tala om vad du ser på bild 2 och 4 i mitten av vägen i den här artikeln med 20 bilder?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5ax3e/brandmannen-i-tarar-efter-det-svaraste-uppdraget
Jag har inte sett dessa tidigare. Tack för länken.