2017-04-04, 22:43
Medlem
desammlass avatar
tragiskt detta alla tankar går till dom anhöriga som förlorat sitt barn och till alla andra inblandande
Citera
2017-04-04, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag som inte är yrkeschaufför men som ändå tidigare körde en bra bit över 3000 mil per år kan också sakta ner om jag ser älgar och ibland sänker jag farten även om jag inte ser några. Det sker framför allt på landsväg vid dimma, kraftig nederbörd, halt väglag eller om det finns SKYLTAR SOM VARNAR FÖR ÄLGAR!

Jag är väl medveten om att det finns privatbilister som är klantarslen - faktiskt fler i Sverige idag än tidigare. Det här kanske är en hemlighet du inte känner till, men det finns klantarslen i yrkestrafiken av tunga fordon också - även här fler nu än tidigare. Är du ett sådant klantarsel?

Enligt inlägg i tråden (vad nu det är värt) var det en erfaren och omdömesgill chaufför som alltså körde barn/tonåringar. Det låter inte sannolikt att en sådan skulle dra på och chansa på taskig väg, men vad vet jag det kanske är så ni yrkeschaufförer gör.

Jag tycker att innan man börjar peka finger åt det lättaste målet - chauffören - ska man kanske se om det finns andra förklaringar till olyckan som chauffören inte eller svårligen kunde förutse och undvika. Som yrkeschaufför borde du kanske uppskatta att jag som privatbilist inte genast kastar skulden på chaufförslusken?
Nej mitt inlägg var kanske något affekterat. Ber om ursäkt för detta. Jag vill absolut inte peka finger åt chauffören. Tvärtom lider jag med honom. MEN: Lagstiftningen ser ut som den gör och trafikkulturen i det här landet är inget vidare. Jag drömmer om ett tillstånd motsvarande det man har i USA (men bara vad gäller trafik) där man håller sina 55 mph om det nu står det på skyltarna. Det finns flera fördelar med detta. Bland annat flyter trafiken om alla håller sig till, maximalt, lagstadgad hastighet. Vid lägre hastigheter blir dessutom traumaenergin påtagligt mindre vid blygsamt sänkt hastighet, när en olycka väl är ett faktum, då rörelse energin ökar med kvadraten på fördubblad hastighet.

Jag är inte yrkeschaufför längre. Jag är sjuksköterska och har tidigare i mitt arbete sett resultaten av olyckor i hög hastighet. Det är inga lustiga syner. . .
Citera
2017-04-04, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalen
Nej det gör man inte och definitivt inte på en buss.
Så ett dåligt lager går inte varmt, menar du?
Citera
2017-04-04, 22:48
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Oj, där måste man ha trampat på någon sorts öm tå, herrn Trevlig attityd du har för övrigt, måste ha gått långt här i livet.

Känns bara lite onödigt att sitta och spekulera i en massa direkta tekniska orsaker, när det är så mycket troligare att det bara är ett simpelt misstag orsakat av trötthet. Du förnekar väl inte att hjulen rullar fint på bussen när den bogseras iväg?
Mina tår ömmar varken för busschaufförer eller bussteknik. Jag lämnar flera möjligheter öppna och påtalar bara det idiotiska i att som du gjorde utesluta andra möjligheter och fastslå en orsak som du inte har fakta nog för att veta.

Det rullande hjulet kommenterade jag nyss, det utesluter inte att hjullagret låste sig vid olyckan.
Citera
Medlem
behöver inte vara ngt fel på hjul/broms/ utan esp-felet kommer sporadiskt med motorn igång
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maackannn
Kan alla namn på offren osv, men en utav offrens vänner skriver: "Två av mina närmsta vänner dog idag, en av dem mitt framför ansiktet då jag försökte hjälpa dig loss när ditt huvud satt fast under bussen"

Hamnade en under bussen? Låter ju som om den personen krossades

Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ja men vi är inga gamar och låter offren vara ifred.

Döda: 2 pojkar, 1 flicka.
Livshotande skador: 1 flicka.
Allvarliga skador: 4 flickor, 1 pojke. 2 okända

Flickan som hade livshotande skador har stabiliserats.
Citera
2017-04-04, 22:49
Medlem
sumss avatar
Citat:
Känns bara lite onödigt att sitta och spekulera i en massa direkta tekniska orsaker, när det är så mycket troligare att det bara är ett simpelt misstag orsakat av trötthet. Du förnekar väl inte att hjulen rullar fint på bussen när den bogseras iväg?

Det är väl inget fel med att spekulera i vad som kan ha orsakat detta. Tråden handlar ju om olyckan. Visst svaret kommer säkert inom kort. Personligen hade jag inget annat för mig ikväll än att fundera på dessa bromsspår. Vissa vill veta namn på de omkomna etc. och även det är väl helt OK enligt trådens regler, men det intresserar inte mig. Folk har olika intressen, men vi håller oss till trådens ämne.
Jag tycker att vi alla skall ha en juste attityd mot varandra.
Citera
2017-04-04, 23:03
Medlem
Citat:
Ja, där ser man ju tydligt att den rullar fint på alla hjulen, sitter till och med en person och styr. De kör inte heller helt långsamt. Så man kan nog utesluta alla former av tekniskt fel på styrning eller hjul (som problem med hjullager eller punktering).

Usch, man ser även stora blodfläckar längs bussen..
Citera
2017-04-04, 23:38
Medlem
Hulda på Höjdas avatar
Jag åkte den aktuella sträckan idag och stannade även till och tände ljus på platsen. Det finns INGA tjälskott öht. så den teorin kan man lägga ner!
Åkte samma sträcka i torsdagskväll och även då fanns inga tjälskott att prata om.

Platsen där bussen vält är riktigt fin om man jämför med sträckan nedanför Mora ( Mora-Mellerud ), där kan man snacka om rediga gupp och gropar. Jag fattar inte hur i helvete chauffören kan påstå att det är tjälskott som orsakat olyckan. Nä,min teori är att han somnat till och sedan åkt slalom på vägen innan den lade sig i diket.

Oavsett om det är tekniskt fel på bussen eller om chauffören somnat så är det hela så tragiskt att det finns inte ord att beskriva det.
Citera
2017-04-04, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hulda på Höjda
Jag åkte den aktuella sträckan idag och stannade även till och tände ljus på platsen. Det finns INGA tjälskott öht. så den teorin kan man lägga ner!
Åkte samma sträcka i torsdagskväll och även då fanns inga tjälskott att prata om.

Platsen där bussen vält är riktigt fin om man jämför med sträckan nedanför Mora ( Mora-Mellerud ), där kan man snacka om rediga gupp och gropar. Jag fattar inte hur i helvete chauffören kan påstå att det är tjälskott som orsakat olyckan. Nä,min teori är att han somnat till och sedan åkt slalom på vägen innan den lade sig i diket.

Oavsett om det är tekniskt fel på bussen eller om chauffören somnat så är det hela så tragiskt att det finns inte ord att beskriva det.

Chauffören har inte påstått att tjälskott orsakade olyckan, chauffören påstås ha sagt att det inte var några bekymmer att köra förutom att det var en del tjälskott på vägen. Alla spekulationer om tjälskott som orsak kommer från detta, även jag är skyldig till denna spekulation då vi från början inte hade något annat att gå på...
Citera
2017-04-04, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blueslave1
Utan ABS så är det inga problem att låsa hjulen på en modern buss med skivbromsar, innan elektronisk broms kontroll kom så var det lägre tryck till boggieaxelns bromsar annars ville dom låsa sig vid hård inbromsning eftersom bussen neg och trycket minskade på sista axeln.
Parkeringsbromsen tar normalt bara på drivaxeln, vissa bussar har hållplatsbroms som på setra fungerar så att ett lågt tryck läggs på alla bromsklockor. Det systemet ska normalt inte gå att använda om bussen rullar.

Jag tänker att för att få en buss att välta behövs någon form av sidokraft och gärna en kraftig inbromsning i kombination. Då ABS funkar ganska segt på en buss. Bussen sjutsar fram om det är halt och låser hjulen stötvis. Sh sh sh låter det då den glider på halt underlag.

Nu är det kruttorr asfalt så det krävs nog ganska mycket för att helt låsa hjulen med ESP EBS+ABS, you name it inkopplat samtidigt. Dessutom kan retarden vara ställd så den går in och ger mjuka ekonomisk inbromsningar.

Höger framhjul verkar inte ha blivit överhettat eller låst sig vid olyckan. Föraren har ju bromsat fordonet kraftigt då han förmodligen tappat herraväldet över bussen. Då har Bussen tippat ner i diket.
Citera
2017-04-04, 23:56
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hulda på Höjda

Det beror på vad du menar med tjälskott. Det behöver inte vara hål i asfalten, det kan lika gärna vara att vägen är som en berg och dalbana när tjälen släpper.

Kan du tala om vad du ser på bild 2 och 4 i mitten av vägen i den här artikeln med 20 bilder?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5ax3e/brandmannen-i-tarar-efter-det-svaraste-uppdraget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in