Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Okey, jag köper ditt resonemang. Kan du nu förklara det taktiska i att göra detta då Assad de facto redan har vunnit kriget? På en sådan liten grupp människor då. Speciellt med tanke på priset han får betala vad gäller världsopinionen.
Först och främst, världsopinionen om Assad är redan på bottennivå. Han har inget att förlora på den fronten. Det är inget taktiskt i detta, utan snarare strategiskt. Det ingår i ett led av attacker, i form av oprecisa vapen och kemvapen, för att bryta den rebellernas stridsmoral och befolkningens moral. Låt oss inte heller glömma att bestraffa rebellerna för sin stora offensiv i Hama.
Min fråga är denna: ponera att Assadregimen faktiskt attackerade ett förråd med kemvapen tillhörande rebellerna, vilket i sig utgör ett krigsbrott om det medför alltför stora civila förluster. Varför bomba sjukhusen i området efter en sådan attack, även om låt oss säga rebellerna ligger bakom attacken? Har regimen inte någon form av empati för de civila som drabbas av de kemiska substanserna och att de efter en sådan attack behöver tillgång till sjukvård?
Om jag kan förstå varför vissa ansluter sig till IS och blir radikaliserade trots IS grymhet så förstår jag också varför vissa stödjer Assadregimen. Båda grupper är förvirrande och fyllda med hat. Det finns inget att säga om det.