2017-04-04, 18:39
Medlem
Absolut inget tyder på att det är Assad som ligger bakom detta. Mer sannolikt att det är barnmördaren netanyahu själv.

Vi har ju sett flera gånger vad sionistterroristen är kapabel till när det kommer till palestinska barn.
Citera
2017-04-04, 18:51
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Absolut inget tyder på att det är Assad som ligger bakom detta. Mer sannolikt att det är barnmördaren netanyahu själv.

Vi har ju sett flera gånger vad sionistterroristen är kapabel till när det kommer till palestinska barn.
Om det ens har hänt, ja. Det har hänt förr att såna här scener har spelats in med skådespelare, i propagandasyfte.
Citera
2017-04-04, 18:59
Avslutad
Vem ligger bakom dagens gasattack? Vem skulle det gynna?

Är det någon speciell grupp som är utsatt, sunni eller alawiter som Assad är?

Har ni sett bilderna på barnen?
Citera
2017-04-04, 19:09
Avslutad
Enligt Ekot så misstänks det vara Sarin, en nervgas. Det är inte Ryssland!

Sarin är den enklaste nervgasen att tillverka. Ryssland har mycket värre kemvapen än Sarin.

EDIT 1: Assad har förmodligen kapacitet att framställa de enklare nervgaserna, det har ju skett gas-attacker tidigare, men oftast har det varit klorgas. Inte så farlig som nervgas, men hemskt ändå.

EDIT 2: IS förtjänar nervgas! Tyvärr använder de ju mänskliga sköldar, så det är nog en dålig ide... Eller ännu hellre mycket senapsgas, det drar ut på lidandet mot döden...
Senast redigerad av Mulla Krekar 2017-04-04 kl. 20:01.
Citera
2017-04-04, 19:22
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Okey, jag köper ditt resonemang. Kan du nu förklara det taktiska i att göra detta då Assad de facto redan har vunnit kriget? På en sådan liten grupp människor då. Speciellt med tanke på priset han får betala vad gäller världsopinionen.
Först och främst, världsopinionen om Assad är redan på bottennivå. Han har inget att förlora på den fronten. Det är inget taktiskt i detta, utan snarare strategiskt. Det ingår i ett led av attacker, i form av oprecisa vapen och kemvapen, för att bryta den rebellernas stridsmoral och befolkningens moral. Låt oss inte heller glömma att bestraffa rebellerna för sin stora offensiv i Hama.

Min fråga är denna: ponera att Assadregimen faktiskt attackerade ett förråd med kemvapen tillhörande rebellerna, vilket i sig utgör ett krigsbrott om det medför alltför stora civila förluster. Varför bomba sjukhusen i området efter en sådan attack, även om låt oss säga rebellerna ligger bakom attacken? Har regimen inte någon form av empati för de civila som drabbas av de kemiska substanserna och att de efter en sådan attack behöver tillgång till sjukvård?

Om jag kan förstå varför vissa ansluter sig till IS och blir radikaliserade trots IS grymhet så förstår jag också varför vissa stödjer Assadregimen. Båda grupper är förvirrande och fyllda med hat. Det finns inget att säga om det.
Citera
2017-04-04, 19:25
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
USA kallar alla som slåss mot Assad utom IS för moderat opposition/moderata rebeller och det har de gjort i flera år. I den gruppen dominerar terrorstämplade Nusra, vilket USA har varit medvetet om hela tiden.

Som väl är har Ryssland lyckats åstadkomma vapenvila med många av dessa grupper och de kallas nu moderat opposition, av Ryssland, nota bene. Mig veterligen har inte USA ändrat sin benämning på det som de kallar moderata rebeller och där Nusra fortfarande ingår.

Förstår du nu?

Jag har uttryckt mig klart och tydligt om detta hela tiden.
Varför underskattar du folks intelligens? Hänger du enbart i sånna kretsar att du kan känna dig bekväm med att lura folk på FB med?
Det här är ditt ursprungliga påstående.
Citat:
USA kallade alla som inte tillhörde IS "moderata rebeller", eller "moderat opposition".
(FB) Konflikten i Syrien

Nu ändrade du dig till
Citat:
USA kallar alla som slåss mot Assad utom IS för moderat
Jag skäms för din skull.

Även din förändrade ställning innebär att du borde lägga fram belägg, vilket du inte har gjort. Endast långsökta härledningar och inga faktiska citat från USA.
Citera
2017-04-04, 19:27
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Först och främst, världsopinionen om Assad är redan på bottennivå. Han har inget att förlora på den fronten. Det är inget taktiskt i detta, utan snarare strategiskt. Det ingår i ett led av attacker, i form av oprecisa vapen och kemvapen, för att bryta den rebellernas stridsmoral och befolkningens moral. Låt oss inte heller glömma att bestraffa rebellerna för sin stora offensiv i Hama.

Min fråga är denna: ponera att Assadregimen faktiskt attackerade ett förråd med kemvapen tillhörande rebellerna, vilket i sig utgör ett krigsbrott om det medför alltför stora civila förluster. Varför bomba sjukhusen i området efter en sådan attack, även om låt oss säga rebellerna ligger bakom attacken? Har regimen inte någon form av empati för de civila som drabbas av de kemiska substanserna och att de efter en sådan attack behöver tillgång till sjukvård?

Om jag kan förstå varför vissa ansluter sig till IS och blir radikaliserade trots IS grymhet så förstår jag också varför vissa stödjer Assadregimen. Båda grupper är förvirrande och fyllda med hat. Det finns inget att säga om det.
Varför bomba ihjäl 200 civila i Mosul som USA-alliansen gjorde? Ingen spydig fråga utan mer en reflektion över krigets djävligheter.
Citera
2017-04-04, 19:32
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Varför bomba ihjäl 200 civila i Mosul som USA-alliansen gjorde? Ingen spydig fråga utan mer en reflektion över krigets djävligheter.
Nu har ju USA-alliansen tagit ansvar för dådet, vilket Assad inte gör för sina brott. Därutöver pågår en utredning från USA:s sida, men deras initiala bedömning var att det var ett misstag och att de inte hade uppgifter om civilas närvaro. Även om det var ett misstag borde det ge upphov till förändrade "rule of law" för USA:s del.

Vill du påstå att Assad egentligen bara ämnade att använda kemvapen mot de stridande (vilket är också olagligt)?
Citera
2017-04-04, 19:35
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Inte ens Wikipedia är helt ense med dig:

https://en.wikipedia.org/wiki/Syrian_Observatory_for_Human_Rights
Jag har en allvarlig fråga till dig. Tror du verkligen att Wikipedia har en självständig åsikt kring sådana här frågor, eller förstår du att informationen som finns på Wikipedia är personer som lagt till? Det går att utläsa från den delen att kritiken kommer från nyhetssidor såsom bl.a. AsiaNews.
Citera
2017-04-04, 19:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Nu har ju USA-alliansen tagit ansvar för dådet, vilket Assad inte gör för sina brott. Därutöver pågår en utredning från USA:s sida, men deras initiala bedömning var att det var ett misstag och att de inte hade uppgifter om civilas närvaro. Även om det var ett misstag borde det ge upphov till förändrade "rule of law" för USA:s del.

Vill du påstå att Assad egentligen bara ämnade att använda kemvapen mot de stridande (vilket är också olagligt)?
Och du lever alltså i villfarelsen att detta var en enstaka händelse, eller? Jag rekommenderar dig att följa Magda Gad på FB:

https://www.facebook.com/magdajournalist/

Men hon är väl ett rysstroll i dina ögon.
Citera
2017-04-04, 19:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jag har en allvarlig fråga till dig. Tror du verkligen att Wikipedia har en självständig åsikt kring sådana här frågor, eller förstår du att informationen som finns på Wikipedia är personer som lagt till? Det går att utläsa från den delen att kritiken kommer från nyhetssidor såsom bl.a. AsiaNews.
Den absoluta majoriteten av editörer på Wikipedia är vänstervridna libertarianer.
Citera
2017-04-04, 19:40
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Den absoluta majoriteten av editörer på Wikipedia är vänstervridna libertarianer.
Exakt, så tillskriv inte Wikipedia åsikterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in