Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-02, 12:31
  #1705
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...hon-utan-skydd

Antingen handlar det om att vara diskret och bygga förtroende för att på så sätt få folk att tala - eller hade hon bråttom att bli en hjälte och orkade inte vänta på eskorten.
Citera
2017-04-02, 12:33
  #1706
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Läs var jag skriver!

Jag har stor erfarenhet vad det gäller arbete i Afrika (under inbördeskrig). Jag har lite att komma med då jag debatterar i den här frågan.

Vad du skriver är nys. Oavsett vad Zaida utreder eller vem som är hennes uppdragsgivare, då hon befinner sig i Kongo för FN's räkning så är det FN's väl implementerade säkerhetsreglerna i Kongo som gäller för Zaida.
Det var hennes förbannade skyldighet att följa dessa regler. Skulle reglerna försvåra hennes arbeta så blir det att ställa in det, eller att hos FN-ansvarig i DRC att begära tillstånd att frångå reglerna.
Men då jävlar, då sitter någon annans huvud löst om något händer så du kan vara övertygad om att så inte har skett.

Zaida reste på generalsekreteraren uppdrag och FN-ansvariga i DRC skall beskydda henne. Det deras skyldighet och de skall utredas varför så inte skett. Om risker fanns så står det tydligen 19.000 FN -soldater till förfogande.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...hon-utan-skydd

"Hon påpekar dock att Zaida Cataláns grupp inte var utsänd av Monusco, utan av FN:s generalsekreterare och att det därför inte är självklart att personal från Monusco agerar ledsagare."

Det här är artikelns dummaste komentar. Hon skulle inte ha ledsagare utan väpnad eskort.

Finns ingen riskanalys för hennes uppdrag och säkerhetsansvarig för henne inom FN DRC så kommer det att bli utredning uppåt i befälskedjan. Var så säker.

Vad arbetade du i Afrikar med eftersom du framhåller detta som ett slags bevis på trovärdighet?
Citera
2017-04-02, 12:46
  #1707
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Zaida reste på generalsekreteraren uppdrag och FN-ansvariga i DRC skall beskydda henne. Det deras skyldighet och de skall utredas varför så inte skett. Om risker fanns så står det tydligen 19.000 FN -soldater till förfogande.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...hon-utan-skydd

"Hon påpekar dock att Zaida Cataláns grupp inte var utsänd av Monusco, utan av FN:s generalsekreterare och att det därför inte är självklart att personal från Monusco agerar ledsagare."

Det här är artikelns dummaste komentar. Hon skulle inte ha ledsagare utan väpnad eskort.

Finns ingen riskanalys för hennes uppdrag och säkerhetsansvarig för henne inom FN DRC så kommer det att bli utredning uppåt i befälskedjan. Var så säker.

Vad arbetade du i Afrikar med eftersom du framhåller detta som ett slags bevis på trovärdighet?


Ett : man kan inte garantera skyddet för folk som bryter mot regler uppsatta just för att garantera säkerheten. Då återstår att boja fast henne vid en vakt och det strider mot FNs regler.

Två: Det är precis det vi inte vet. Det kan mycket väl finnas en fantastiskt välgjord riskanalys och plan för uppdraget - men om man väljer att ta egna initiativ utan att meddela sin arbetsgivare, chef eller dylikt så är den planen inte värd ett skit.

Lägg ner skitsnacket om chefens ansvar. Det är inte oandligt och gäller bara så länge BÅDA följer reglerna. Om en anställd medvetet väljer att bryta mot dem så kommer denna inte längre att omfattas och får personligen ta konsekvenserna. Detta är väldigt tydligt i precis alla utlandskontrakt.
__________________
Senast redigerad av martinator 2017-04-02 kl. 12:53.
Citera
2017-04-02, 12:51
  #1708
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Oavsett vilket var FN's befälhavare i området skyldig att beskydda Zaida Catalan och skall utredas.

FN's befälhavare kan inte veta vilka instruktioner Zaida har och skall uppriktigt sagt inte lägga sig i det.

Ansvariga inom FN I DRC utreds för sexuella övergrepp. Det är kanske om detta det hela handlar.

UN sexual misconduct investigation in DR Congo finds violations and cases of abuse
http://www.un.org/apps/news/story.as...9#.WODOVP-5mf3

Ytterligare en kommentar:

Du måste ha klart för dig hur en FN-operation kan vara uppbyggd.

FN etablerar en representation, den fyller FN med sina egna FN-tjänstemän. Om operationen är tillräckligt omfattande/stor/viktig så leds operationen av en s.k. "FN-diplomat".

Sedan så bidrar givarländer med fredsbevarande styrkor. Dessa styrkor står under respektive hemlands militär.
Zaida var anställd av FN. De Svenska FN-soldaterna är anställda av det Svenska försvaret.
I Afrika finns ECOWAS: http://www.ecowas.int/member-states/ med sitt ECOMOG: https://en.wikipedia.org/wiki/Econom...nitoring_Group
ECOMOG's operationer har ofta finansierats av USA efter FN mandat.

Jag kan säga så mycket att för den lokala administrativa FN-representationen så har man inte så mycket att säga vad det gäller vilka nationers bidrag av trupper som man kan acceptera eller neka. Det finns riktigt bra fredsbevarande trupper från Afrika och det finns de som uppträder som svin.

De säkerhetsregler som FN's administrativa representation implementerar gäller FN-tjänstemän och de som ingår i dess operation (t.ex. Rädda Barnen som kan ha ett avtal med UNICEF att utföra ett visst projekt i området). De fredsbevarande styrkorna omfattas inte av dessa säkerhetsregler.

Ett komplicerat system som andra säkert kan förklara bättre och mer detaljerat.

Vad jag försöker att klargöra är att det är skillnad på FN och FN när det kommer till FN-tjänstemän och fredsbevarande styrkor.
Citera
2017-04-02, 12:53
  #1709
Medlem
bradgardsindianens avatar
Enligt denna artikeln är det första gången någon FN personal försvinner

https://www.google.se/amp/www.standa...741.html%3Famp
Citera
2017-04-02, 12:56
  #1710
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Enligt denna artikeln är det första gången någon FN personal försvinner

https://www.google.se/amp/www.standa...741.html%3Famp
Det har försvunnit massor med FN-personla genom åren. Om du inte är mer precis angående plats och tid så har du direkt fel...
Det som däremot står är att det är första gången som experter utsända av FN försvinner i demokratiska republiken kongo.
Försvann två svenska FN-sodater i kongo på 60-talet.
Citera
2017-04-02, 12:58
  #1711
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Ytterligare en kommentar:

Du måste ha klart för dig hur en FN-operation kan vara uppbyggd.

FN etablerar en representation, den fyller FN med sina egna FN-tjänstemän. Om operationen är tillräckligt omfattande/stor/viktig så leds operationen av en s.k. "FN-diplomat".

Sedan så bidrar givarländer med fredsbevarande styrkor. Dessa styrkor står under respektive hemlands militär.
Zaida var anställd av FN. De Svenska FN-soldaterna är anställda av det Svenska försvaret.
I Afrika finns ECOWAS: http://www.ecowas.int/member-states/ med sitt ECOMOG: https://en.wikipedia.org/wiki/Econom...nitoring_Group
ECOMOG's operationer har ofta finansierats av USA efter FN mandat.

Jag kan säga så mycket att för den lokala administrativa FN-representationen så har man inte så mycket att säga vad det gäller vilka nationers bidrag av trupper som man kan acceptera eller neka. Det finns riktigt bra fredsbevarande trupper från Afrika och det finns de som uppträder som svin.

De säkerhetsregler som FN's administrativa representation implementerar gäller FN-tjänstemän och de som ingår i dess operation (t.ex. Rädda Barnen som kan ha ett avtal med UNICEF att utföra ett visst projekt i området). De fredsbevarande styrkorna omfattas inte av dessa säkerhetsregler.

Ett komplicerat system som andra säkert kan förklara bättre och mer detaljerat.

Vad jag försöker att klargöra är att det är skillnad på FN och FN när det kommer till FN-tjänstemän och fredsbevarande styrkor.

Zaida var utsänd av FN's generalsekreterare på uppdrag och med instruktioner som vare sig du och eller jag känner tillfullo. Däremot vet jag en sak att som befälhavare för ett FN-förband omedelbart skulle avdela livvakt till en sådan utsänd. Jag hade definitivt gjort det inom mitt uppdrag som ansvarig för säkerhet och ordning som chef för ett förband. Så fungerar det på fältet.
Citera
2017-04-02, 13:01
  #1712
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Zaida reste på generalsekreteraren uppdrag och FN-ansvariga i DRC skall beskydda henne. Det deras skyldighet och de skall utredas varför så inte skett. Om risker fanns så står det tydligen 19.000 FN -soldater till förfogande.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...hon-utan-skydd

"Hon påpekar dock att Zaida Cataláns grupp inte var utsänd av Monusco, utan av FN:s generalsekreterare och att det därför inte är självklart att personal från Monusco agerar ledsagare."

Det här är artikelns dummaste komentar. Hon skulle inte ha ledsagare utan väpnad eskort.

Finns ingen riskanalys för hennes uppdrag och säkerhetsansvarig för henne inom FN DRC så kommer det att bli utredning uppåt i befälskedjan. Var så säker.

Vad arbetade du i Afrikar med eftersom du framhåller detta som ett slags bevis på trovärdighet?

jag tänker inte outa mig för dig eller någon annan.

Det är ointressant om Zaida var "utsänd" av säkerhetsrådet, MUNOSCO eller UNICEF eller sekonderad av Svenska UD till FN, då hon befinner sig i DRC så är hon skyldig att följa de säkerhetsregler som är väl implementerade av FN.

Det är inte någon liten trollgök som sitter på ett kontor och rafsar ihop en kul säkerhetsplan. FN har anställda lysande säkerhetsexperter som utför riskanalyser som ligger till grund för säkerhetsplaner som alltid inkluderar evakueringsplaner.
Jag har haft den stora förmånen att möta två sådana säkerhetsexperter, en med bakgrund från Brittiska SAS och en annan med bakgrund från Tyska GSG9.

Det är den typen av expertis som FN vilar på då det handlar om säkerhet för personal.

Bara en idiot ger fan i att följa deras slutsatser.
Citera
2017-04-02, 13:02
  #1713
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Ett : man kan inte garantera skyddet för folk som bryter mot regler uppsatta just för att garantera säkerheten. Då återstår att boja fast henne vid en vakt och det strider mot FNs regler.

Två: Det är precis det vi inte vet. Det kan mycket väl finnas en fantastiskt välgjord riskanalys och plan för uppdraget - men om man väljer att ta egna initiativ utan att meddela sin arbetsgivare, chef eller dylikt så är den planen inte värd ett skit.

Lägg ner skitsnacket om chefens ansvar. Det är inte oandligt och gäller bara så länge BÅDA följer reglerna. Om en anställd medvetet väljer att bryta mot dem så kommer denna inte längre att omfattas och får personligen ta konsekvenserna. Detta är väldigt tydligt i precis alla utlandskontrakt.

Hur kan du veta vad Zaida gjort eller inte gjort. Var du där?

Zaida var inte där på kontrakt utan utsänd av FN's generalsekreterare och det är lokal chefs ansvar att skydda henne. Det är inte någon förhandlingsfråga.
Citera
2017-04-02, 13:02
  #1714
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det har försvunnit massor med FN-personla genom åren. Om du inte är mer precis angående plats och tid så har du direkt fel...
Det som däremot står är att det är första gången som experter utsända av FN försvinner i demokratiska republiken kongo.
Försvann två svenska FN-sodater i kongo på 60-talet.

Självfallet talar jag om Kongo när jag explicit hänvisar till uppgift i artikeln vilken jag länkar till som handlar specifikt omZC och Kongo som för övrigt är trådens ämne. Men du kanske trodde ämnet gällde något annat land eftersom du var så snar att påpeka att jag har fel?
Citera
2017-04-02, 13:02
  #1715
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Zaida var utsänd av FN's generalsekreterare på uppdrag och med instruktioner som vare sig du och eller jag känner tillfullo. Däremot vet jag en sak att som befälhavare för ett FN-förband omedelbart skulle avdela livvakt till en sådan utsänd. Jag hade definitivt gjort det inom mitt uppdrag som ansvarig för säkerhet och ordning som chef för ett förband. Så fungerar det på fältet.
Vad du inte fattar är att INGEN här just nu vet hur uppdraget såg ut och därför kan det mycket väl ha stått 5.000 man på framsidan av hotellet och väntat på Catalan och Sharp medan de smög ut bakvägen och tog en mopedtaxi för att inte väcka uppmärksamhet.
DÄR brister du i förståelse för hur det kan ha förhålla sig. Du är så otroligt säker på att de inte tilldelats någon personal att du inte kan föreställa dig att de själva kan ha valt att avstå - mot rådande regler. Du vill så otroligt gärna att FN ska vara ansvariga att du helt bortser från att de själva kan vara de som bär ansvaret.

Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Hur kan du veta vad Zaida gjort eller inte gjort. Var du där?

Zaida var inte där på kontrakt utan utsänd av FN's generalsekreterare och det är lokal chefs ansvar att skydda henne. Det är inte någon förhandlingsfråga.

var du där? hur vet du att hon inte bröt mot reglerna? Vad menar du med int förhandlingsbart - att bryta mot något inenbär per automatik att man valt att inte ens förhandla utan bara göra...
__________________
Senast redigerad av martinator 2017-04-02 kl. 13:06.
Citera
2017-04-02, 13:09
  #1716
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
jag tänker inte outa mig för dig eller någon annan.

Det är ointressant om Zaida var "utsänd" av säkerhetsrådet, MUNOSCO eller UNICEF eller sekonderad av Svenska UD till FN, då hon befinner sig i DRC så är hon skyldig att följa de säkerhetsregler som är väl implementerade av FN.

Det är inte någon liten trollgök som sitter på ett kontor och rafsar ihop en kul säkerhetsplan. FN har anställda lysande säkerhetsexperter som utför riskanalyser som ligger till grund för säkerhetsplaner som alltid inkluderar evakueringsplaner.
Jag har haft den stora förmånen att möta två sådana säkerhetsexperter, en med bakgrund från Brittiska SAS och en annan med bakgrund från Tyska GSG9.

Det är den typen av expertis som FN vilar på då det handlar om säkerhet för personal.

Bara en idiot ger fan i att följa deras slutsatser.

Jag förstår inte varför du hänvisar till höger och vänster för att backa upp dina påstående. Skall dina säkerhetsexperter också börja kommentera här i tråden?

Personsäkerhet i högriskområde eller stridszon är dynamisk och det är befälhavaren på fältet som har ansvaret. Jag tror inte för ett ögonblick att Zaida skulle åka utan eskort i ett farligt område.

Så frågan kvarstår. Varför hade Zaida ingen eskort eller var det eskorten som svek sitt uppdrag?
__________________
Senast redigerad av Utredaren 2017-04-02 kl. 13:12.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback