2017-03-17, 22:54
Medlem
Droid59s avatar
Drog iväg ett tweet till Erik Bukula som rapporterar i området, han kanske vet något. Nu får man väl SÄPO på sig dock . Hoppas han hör av sig.
Citera
2017-03-17, 23:29
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Droid59
Drog iväg ett tweet till Erik Bukula som rapporterar i området, han kanske vet något. Nu får man väl SÄPO på sig dock . Hoppas han hör av sig.

Sånt tror jag är jättebra. Uppenbarligen kan man inte sitta hemma i käll** ctrl d .. i villan och få reda på så mycket mer.

SÄPO visste allt om oss redan... *justerar foliehatten*.
Citera
2017-03-18, 00:16
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Såväl den franska som den belgiska regeringen har släppt kommunikéer där de kräver att allt skall göras för att hitta de försvunna.

Citat:
Vi uppmanar... Monusco att med stöd av kongolesiska myndigheter snarast ställa erforderliga resurser till förfogande för att finna dem
säger Frankrike.

Och Belgien säger för sin del att de är
Citat:
djupt oroade över försvinnandet
som
Citat:
utgör ett mycket allvarligt slag mot det internationella samfundets ansträngningar för att främja en återkomst av fred och stabilitet i RDC

Enligt samma artikel dementerar den kongolesiska regeringens talesman rykten om att de försvunna redan skulle vara avrättade av sina bödlar (alltså "ligga sönderknullade i ett dike" på Flashbacksvenska).

Citat:
Så länge vi ännu inte sett kropparna, fortsätter vi efterforskningarna för att finna de försvunna personerna

http://www.politico.cd/actualite/2017/03/17/disparition-de-deux-agents-de-lonu-france-belgique-haussent.html
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2017-03-18 kl. 00:28.
Citera
2017-03-18, 00:19
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Augenblick
Frågan är hur lång tid det får ta innan kidnapparna hör av sig, innan man kan överge allt hopp

Skulle vi få höra något redan nu så är vore det det förmodligen dåliga nyheter.
Citera
2017-03-18, 00:22
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Att Sverige tiger, när FN, Frankrike och Belgien lämnar officiella uttalanden, väljer jag att tolka som att man för förhandlingar i bakgrunden som man inte vill störa genom att glappa käft.

Antingen den svenska regeringen eller familjen.

Alternativt saknar Sverige en utrikesminister. I och för sig en rimlig slutsats det också.
Citera
2017-03-18, 00:27
Medlem
Är inte uppdaterad.Finns några livstecken från henne?
Är djupt oroad att hon kommer tillbaka.
Var i Sverige bodde denna människa?
Lite nyfiken på om någon så korkad kan bo utanför Stockholm.
Citera
2017-03-18, 03:57
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyckolandet
Är inte uppdaterad.Finns några livstecken från henne?
Är djupt oroad att hon kommer tillbaka.
Var i Sverige bodde denna människa?
Lite nyfiken på om någon så korkad kan bo utanför Stockholm.

Det står på wiki att hon växte upp i en liten by i Småland.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Zaida_Catal%C3%A1n

Jag tror att det är lättare att bli som hon ju mer Bullerby det är, men vem vet.

Lägg till det att fadern är från Chile och kom hit 1975.

Det har nog inte varit lätt för henne.

Men... kanske hade hon lika gärna kunnat hamnat i Göteborg, eller någon annan universitetsstad?
Citera
2017-03-18, 10:32
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Att Sverige tiger, när FN, Frankrike och Belgien lämnar officiella uttalanden, väljer jag att tolka som att man för förhandlingar i bakgrunden som man inte vill störa genom att glappa käft.

Antingen den svenska regeringen eller familjen.

Alternativt saknar Sverige en utrikesminister. I och för sig en rimlig slutsats det också.

Om kidnapparna har hört av sig så är det min övertygelse att man sköter kommunikationerna mycket diskret.
Det är bara att hålla tummarna!

Stora delar av Afrika är en mosaik av stammar, klaner och familjer. Det kan ju vara så att myndigheter, FN, någon inflytelserik ambassad eller liknande har gjort bruk av lokala kontakter (med stort inflytande) för att via någon "hövding" få kontakt med kidnapparna.

Hur Afrikanska stater KAN fungera: Då ministrarna utses så gäller det att "fördela" makten mellan de olika "klanerna". Och skulle en förhållandevis stark klan bli utan en inflytelserik post så kan klanen t.o.m. ta strid mot den sittande regeringen.
För Svenskar så kan det te sig märkligt att en milis, som slaktat och våldtagit, efter förhandlingar integreras med regeringsstyrkorna. Men i Afrika så är detta ett sätt att skapa fred och att "fördela" inflytandet "rättvist".
Klanernas stridigheter gäller kontrollen över bl.a.:
https://en.wikipedia.org/wiki/Copper_mining_in_the_Democratic_Republic_of_the_Co ngo
Och det är ju inte särskilt förvånande att Kineser säljer Afrikansk koppar:
https://www.alibaba.com/showroom/copper-cathodes-from-congo.html
Och mitt i det här eländet så kommer Svenskarna och predikar Demokrati och Genusvetenskap, man blir ju mer än förtvivlad över den Svenska naiviteten - och det jävla gigantiska slöseriet med Svenska skattemedel.

Västerländsk demokrati och Afrikanska klantraditioner går helt enkelt inte ihop. I Afrika blev en "krigsherre" vald till president och valet erhöll stort "ok" av det internationella samfundet (inkluderat Jimmy Carters organisation). Samma president dömdes senare av FN-tribunal.

Efter den förklaringen så skall jag försöka att knyta ihop det hela med Zaida.

Det kan t.o.m. vara så att t.ex. någon ambassad har direkt förhandlingar med en regeringsrepresentant som i sin tur har mycket stort inflytande i regionen där Zaidas kidnappare huserar? Om det sedan handlar om en grupp som är underordnad någon stam eller en mindre grupp som ställs inför hotet att en större klan kommer att ta till våld om gisslan inte släpps, tja, allt är möjligt i den "Afrikanska mosaiken".

I tråden så har det kommenterats runt ryktet att "regeringssoldater" har kidnappat Zaida. Visst, det är ju fullt möjligt. Men med ovanstående kommentar i minnet så kan det innebära nästan vad som helst.

Jag håller tummarna för att förhandlingar pågår. Men man skall ha mycket klart för sig att mycket stora ekonomiska intressen kan ligga bakom det hela.
Citera
2017-03-18, 13:44
Medlem
Hulls avatar
De håller fortfarande på med henne eftersom vi inte hör något.

Frågan är exakt vad de gör som är mer intressant än pengar?
Citera
2017-03-18, 13:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
De håller fortfarande på med henne eftersom vi inte hör något.

Frågan är exakt vad de gör som är mer intressant än pengar?
Jag tror tvärtom. Det pågår förhandlingar och därför är det tyst i media.

Att hon kan köpa ut för rätt pris reducerar dock på intet sätt att de har kul med henne fram tills dess eller tills förhandlingarna strandar och hon dödas.
Citera
2017-03-18, 13:53
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Att hon kan köpa ut för rätt pris reducerar dock på intet sätt att de har kul med henne fram tills dess eller tills förhandlingarna strandar och hon dödas.

Jag funderar på om hon kan ha några politiska fiender som gärna skulle lägga bud hemligt vid sidan om. Det kanske förhandlas mellan flera parter. Högsta bud gäller.

Jag kan tänka mig många möjliga intressenter.
Citera
2017-03-18, 17:19
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Varför ska det vara "tyst i media" för att det "pågår förhandlingar"? Det är väl för sjutton något att rapportera om, alltså hur förhandlingarna går!

Om hon sedan under tiden straffknullas nice and hard av negerkuk i Kongo -- det är väl möjligen lite svårare att hålla exakt koll på. Kanske ingår det också i den s.k. pressetiken att hålla en låg profil i sådana ärenden!? Till och med här på Flashback är det ju tabu att "hänga ut" BO i sexbrottsmål!!
Senast redigerad av CarolSeaver 2017-03-18 kl. 17:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in