Citat:
Ursprungligen postat av
GreffueAnthonius
Att Sverige tiger, när FN, Frankrike och Belgien lämnar officiella uttalanden, väljer jag att tolka som att man för förhandlingar i bakgrunden som man inte vill störa genom att glappa käft.
Antingen den svenska regeringen eller familjen.
Alternativt saknar Sverige en utrikesminister. I och för sig en rimlig slutsats det också.
Om kidnapparna har hört av sig så är det min övertygelse att man sköter kommunikationerna mycket diskret.
Det är bara att hålla tummarna!
Stora delar av Afrika är en mosaik av stammar, klaner och familjer. Det kan ju vara så att myndigheter, FN, någon inflytelserik ambassad eller liknande har gjort bruk av lokala kontakter (med stort inflytande) för att via någon "hövding" få kontakt med kidnapparna.
Hur Afrikanska stater KAN fungera: Då ministrarna utses så gäller det att "fördela" makten mellan de olika "klanerna". Och skulle en förhållandevis stark klan bli utan en inflytelserik post så kan klanen t.o.m. ta strid mot den sittande regeringen.
För Svenskar så kan det te sig märkligt att en milis, som slaktat och våldtagit, efter förhandlingar integreras med regeringsstyrkorna. Men i Afrika så är detta ett sätt att skapa fred och att "fördela" inflytandet "rättvist".
Klanernas stridigheter gäller kontrollen över bl.a.:
https://en.wikipedia.org/wiki/Copper_mining_in_the_Democratic_Republic_of_the_Co ngo
Och det är ju inte särskilt förvånande att Kineser säljer Afrikansk koppar:
https://www.alibaba.com/showroom/copper-cathodes-from-congo.html
Och mitt i det här eländet så kommer Svenskarna och predikar Demokrati och Genusvetenskap, man blir ju mer än förtvivlad över den Svenska naiviteten - och det jävla gigantiska slöseriet med Svenska skattemedel.
Västerländsk demokrati och Afrikanska klantraditioner går helt enkelt inte ihop. I Afrika blev en "krigsherre" vald till president och valet erhöll stort "ok" av det internationella samfundet (inkluderat Jimmy Carters organisation). Samma president dömdes senare av FN-tribunal.
Efter den förklaringen så skall jag försöka att knyta ihop det hela med Zaida.
Det kan t.o.m. vara så att t.ex. någon ambassad har direkt förhandlingar med en regeringsrepresentant som i sin tur har mycket stort inflytande i regionen där Zaidas kidnappare huserar? Om det sedan handlar om en grupp som är underordnad någon stam eller en mindre grupp som ställs inför hotet att en större klan kommer att ta till våld om gisslan inte släpps, tja, allt är möjligt i den "Afrikanska mosaiken".
I tråden så har det kommenterats runt ryktet att "regeringssoldater" har kidnappat Zaida. Visst, det är ju fullt möjligt. Men med ovanstående kommentar i minnet så kan det innebära nästan vad som helst.
Jag håller tummarna för att förhandlingar pågår. Men man skall ha mycket klart för sig att mycket stora ekonomiska intressen kan ligga bakom det hela.