2017-04-04, 16:05
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deagle66
Här syns den.

https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/images/07427836-0bc1-408c-a499-d9cde3a48f33?fit=crop&h=533&w=800&1c4851c2
Bildlänkarna till AB funkar inte för mig (i nån webbläsare). Om det är bild 13 av 20 i denna artikel: http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5ax3e/brandmannen-i-tarar-efter-det-svaraste-uppdraget
menar ni då den björk som sticker upp nästan rakt ovanför dörren?
Senast redigerad av kermassa 2017-04-04 kl. 16:09.
Citera
2017-04-04, 16:10
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Vid första anblick är det natuligtvis så att föraren av ett fordon ska framföra det på ett trafiksäkert vis och anpassa farten efter rådande förhållanden. Detta är natuligtvis individuellt efter körförmåga, fordon, yttre förhållanden osv.

Menar du att man då kan framföra sitt fordon i 51 km/h på motorväg och i övrigt 15-20 km/h eftersom man inte behärskar högre hastigheter och man avser tillse att i varje tänkbart tillfälle under alla omständigheter undvika olycka oavsett orsak?

Jag tror att du lär få en del böter av polisen för störande av trafikrytmen och vid upprepade tillfällen indraget körkort.

Ja, man ska framföra sitt fordon så det inte orsakar olyckor - och ja, är det skyltat 100 km/h så förutsätter jag att vägen framöver är i sådant skicka att jag under normala omständigheter kan hålla den hastigheten.

Är vägen i för dåligt skick för uppgiven hastighet så får man sänka högsta tillåtna hastighet eller reparera vägen. Är det ett olycksdrabbade avsnitt så är det väl lämpligt att hastigheten sänks och varningar utgår - "olycksdrabbat avsnitt"?

Du verkar ju helt urspårad. Att du kör 51km/h på normal motorväg är sinnessjukt! Däremot finns det många snöstormar där jag tvingats klra under 50km. Tror du jag skulle få böter för det?!

Du slår in öppna dörrar...

Nurse ratched citerade VTK

Läs och lär. Du kan inte snacka dig runt den.

VTK:
Citat:
Hastighet

60 § Fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande körbanan eller vägrenen som han kan överblicka och framför varje förutsebart hinder. Förordning (1985:380).

Kom nu inte och säg att då skall det skyltas om buhu
Senast redigerad av Njursaltare 2017-04-04 kl. 16:26.
Citera
2017-04-04, 16:18
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Att en 14åring har koll på vilka typer av krängningar en buss har klockan 7 på morgonen när hon nyss vaknat talar för att det är tidningsblask bara. Hon kan mycket väl ha vaknat och uppfattat att det var "lite skumpigt" av tex tjälskott. Vi vet inte heller vart hon exakt satt i bussen.

Fast så gick det ju inte riktigt till, bussen har i ytterst låg hastighet troligen vält ner i diket.

Har du kört större fordon än personbil? Om inte bör du nog inte uttala dig om saker du ej har koll på.

Jag har svårt att tro att någon förare någonsin kollar om skatt är betald på ett fordon de tar ut.
Att fordonet är försäkrat är ännu omöjligare att kolla upp

Säkerhetskontroll i all ära, men nu vare snack om hjullager, dvs omöjligt att märka när bussen står stilla på depån.

Fetstil 1
Vem har sagt att flickan bedömde VILKA krängningar det var...spelar det stor roll? Det krängde-hon blev rädd och bältade. Vad är det du inte fattar

Fetstil 2
Å hur vet du att det var YTTERST låg hastighet?
Herregud...din hjärna tror alltså att 25 personer skadas och 3 dör av det du beskriver...fy fan vilket skämt.
Citera
2017-04-04, 16:24
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njursaltare
Fetstil 1
Vem har sagt att flickan bedömde VILKA krängningar det var...spelar det stor roll? Det krängde-hon blev rädd och bältade. Vad är det du inte fattar

Fetstil 2
Å hur vet du att det var YTTERST låg hastighet?
Herregud...din hjärna tror alltså att 25 personer skadas och 3 dör av det du beskriver...fy fan vilket skämt.

Du måste ta till personangrepp för att du har slut på argument?
Hur kan bussen ha fått så pass lite skador, om den "BRAKAT" ut och kraschat ut i terrängen. Kan du förklara det?
Citera
2017-04-04, 16:31
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Hur kan bussen ha fått så pass lite skador, om den "BRAKAT" ut och kraschat ut i terrängen. Kan du förklara det?

Var chauffören östeuropé eller något annat icke-svenskt? Det skulle förklara svenska chaufförers hätska ton och att så skyndsamt oreserverat lägga skulden på chauffören. Jag vet inte, kanske visar det sig vara ett förarfel men det känns lite tidigt att dra den slutsatsen redan nu.
Citera
2017-04-04, 16:32
Medlem
Njursaltares avatar
Citat:

Bussen har inte"brakat ut i terrängen" den har ju under förflyttning (hastighet okänd) bromsat och vält ned i diket. Detta med sådan kraft att 25 pers skadats och 3 avlidit.

Dikeskanten är ju inte något stup och inte många meter långt ned så fart måste i mina ögon läggas till för att det tragiska skall inträffa.
Citera
2017-04-04, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag tror.................

Busschauffören säger det var bulor och vingligt.
Tvåor vid två tillfällen tyder på att bussen tagits till besiktning utan åtgärd.
Tvåan släcks tredje gången på deras EGNA verkstad (!)
Ryckte går om att bussen varit vinglig i fredags, vem körde då och till vem rapporterades det?
Vilka åkte med bussen i fredags? Vilka var passagerare då? Är dom tillfrågade?
Vissa tidningar säger att det var bulor o gropar andra säger det inte var det.
Ett foto visar kraftig inbromsning med något som skrapat i asfalten bredvid bromsspåret.
Något har släppt!
Något har släpat i backen!
Han har trott han kört på bula när det i själva verket är en släckt tvåa som släckts felaktigt som.....
Hoppas det inte var chaufförens fel,,så hoppas!!
Samma verkstad där rumänska gästarbetare jobbar?

http://www.sydsvenskan.se/2017-03-18/arbetsmiljoverket-hotar-med-tillslag-mot-bergkvarabuss-kan-bryta-mot-lagen
Citera
2017-04-04, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .pimm.
Samma verkstad där rumänska gästarbetare jobbar?

http://www.sydsvenskan.se/2017-03-18/arbetsmiljoverket-hotar-med-tillslag-mot-bergkvarabuss-kan-bryta-mot-lagen

Antar det då det heter Mecca nånting och Mecca äger både bussarna och verkstaden och har rättighet att laga och släcka tvåor.

Tänk om det var så bra att jag får en tvåa och min partner som har verkstad kan släcka den...........
Citera
2017-04-04, 17:12
Medlem
Vad är det bussbolaget gör med att låta trasiga bussar åka runt på landsvägarna? Är detta ett vanligt problem inom bussbranschen?
Senast redigerad av G99G99G 2017-04-04 kl. 18:05.
Citera
2017-04-04, 17:18
Bannlyst
Den 14-åriga tjejen det var livshotande för har nu stabiliserats! Tack gode gud!

Finns det kameror på såna dubbelbussar? Sitter det en vid föraren och 2-4 stycken längs gången som på vanliga storstadsbussar?
Senast redigerad av SlowScarecrow 2017-04-04 kl. 17:26.
Citera
2017-04-04, 17:25
Medlem
Hur allvarligt skadade är de skadade?
Citera
2017-04-04, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Njursaltare
Du verkar ju helt urspårad. Att du kör 51km/h på normal motorväg är sinnessjukt! Däremot finns det många snöstormar där jag tvingats klra under 50km. Tror du jag skulle få böter för det?!

Du slår in öppna dörrar...

Nurse ratched citerade VTK

Läs och lär. Du kan inte snacka dig runt den.

VTK:
Citat:
Hastighet

60 § Fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande körbanan eller vägrenen som han kan överblicka och framför varje förutsebart hinder. Förordning (1985:380).

Kom nu inte och säg att då skall det skyltas om buhu
du tolkar lagtexten bokstavligt, vilket är vanligt bland de som inte behärskar juridiken. Naturligtvis kan du inte förutsätta att bara för att det sker en olycka så har föraren automatiskt brutit mot gällande förordning. Med ditt resonemang skulle du inte kunna framföra ett fordon snabbare än 50 km/h ute på landsbygden eftersom du alltid riskerar att vilt springer ut på vägen i stan kan det hoppa ut en fotgängare från trottoaren eller en buske. Finns alltid en risk för oförutsedda händelser när du framför ett fordon, med ditt resonemang skulle alla per automatik bli dömda vid en trafikolycka eftersom dessa uppenbarligen inte anpassat hastigheten enligt förutsättningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in