2017-04-04, 14:33
Medlem
Etrades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oljeapan
Om han somnat skulle det väl knappast vara bromsspår på vägen och bussen borde haft högre fart när den gick av. Nu verkar den ha vält nästan stillastående.
Bussen hade nog viss fart ändå med tanke på alla omkomna och skadade, samt att en björk ligger raklång i bussen.
Citera
2017-04-04, 14:50
Medlem
jimmythegents avatar
I samband med flygkrascher så använder man en modell som kallas "Schweizerost modellen". Enkelt uttryckt så är det så att för varje olycka som händer har man kommit igenom olika skyddsbarriärer som leder till haveriet.

Denna modell går egentligen att överföra till dom flesta olyckor som händer. Helt enkelt en serie av olika enskilda händelser som till slut leder till ett haveri. I det här fallet så kan det vara tex för hög fart,dålig väg,trött chaufför,brister på bussen osv. Hade man kunnat plocka bort en av dom så kanske inte olyckan hade hänt överhuvudtaget eller fått mindre allvarliga konsekvenser.

Värt att tänka på.
Citera
2017-04-04, 14:50
Medlem
Oljeapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etrade
Bussen hade nog viss fart ändå med tanke på alla omkomna och skadade, samt att en björk ligger raklång i bussen.
Bakre delen av bussen har ju slagit i en sten som ligger i diket. Hade bussen haft fart hade hela sidan skalats av. Jag skulle inte bli förvånad om de omkomna satt längst bak.
Citera
2017-04-04, 15:05
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det (av mig) fetade: Naturligtbis är det inte så som du beskriver det. Kan man inte köra fortare än 51 km/h på motorväg, ska man naturligtvis inte ha körkort.

De scenarior som snarare kommer upp är ett exempel från mitt tidigare liv som yrkesförare av tunga fordon. I en tradare sitter man ganska högt vilket gör att man har en bra sikt i vägens omgivning.

Ibland upptäcker man vilt vid sidan av vägen.

Om man då saktar ner på en 90-väg, med självbevarelsedrift och VTK 60§ i åtanke, kan man ge sig fan på att det kommer en personbil med ett s.k. klantarsle bakom ratten och kör om eftersom föraren inte sett ett skit av faran.

Det så kallade klantarslet kan ibland till och med tuta och leva jävlar pga. den uppkomna situationen.

Under mina (sexon) år som yrkesförare, hände det, dessbättre, inte att klantarslena körde in i någon älgskock, av ren tur.

Deras, felaktiga, uppfattning om sig själva som utmärkta bilförare (eftersom de kan köra 140 km/h trots att det är skyltat 90) var även den intakt.

I tråden figurerar en del klantarslen av den typ jag beskriver i mitt inlägg. Huruvida du hamnar i den kategorin, objektivt sett, beror på om du har fattningsförmåga nog att ta till dig det jag förmedlar.

Jag som inte är yrkeschaufför men som ändå tidigare körde en bra bit över 3000 mil per år kan också sakta ner om jag ser älgar och ibland sänker jag farten även om jag inte ser några. Det sker framför allt på landsväg vid dimma, kraftig nederbörd, halt väglag eller om det finns SKYLTAR SOM VARNAR FÖR ÄLGAR!

Jag är väl medveten om att det finns privatbilister som är klantarslen - faktiskt fler i Sverige idag än tidigare. Det här kanske är en hemlighet du inte känner till, men det finns klantarslen i yrkestrafiken av tunga fordon också - även här fler nu än tidigare. Är du ett sådant klantarsel?

Enligt inlägg i tråden (vad nu det är värt) var det en erfaren och omdömesgill chaufför som alltså körde barn/tonåringar. Det låter inte sannolikt att en sådan skulle dra på och chansa på taskig väg, men vad vet jag det kanske är så ni yrkeschaufförer gör.

Jag tycker att innan man börjar peka finger åt det lättaste målet - chauffören - ska man kanske se om det finns andra förklaringar till olyckan som chauffören inte eller svårligen kunde förutse och undvika. Som yrkeschaufför borde du kanske uppskatta att jag som privatbilist inte genast kastar skulden på chaufförslusken?
Citera
2017-04-04, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmythegent
I samband med flygkrascher så använder man en modell som kallas "Schweizerost modellen". Enkelt uttryckt så är det så att för varje olycka som händer har man kommit igenom olika skyddsbarriärer som leder till haveriet.

Denna modell går egentligen att överföra till dom flesta olyckor som händer. Helt enkelt en serie av olika enskilda händelser som till slut leder till ett haveri. I det här fallet så kan det vara tex för hög fart,dålig väg,trött chaufför,brister på bussen osv. Hade man kunnat plocka bort en av dom så kanske inte olyckan hade hänt överhuvudtaget eller fått mindre allvarliga konsekvenser.

Värt att tänka på.

Sannolikt är det just så och det förklarar varför inte fler bussar vält på den aktuella sträckan, dvs tillräckligt många dåliga variabler har tidigare förmodligen inte varit involverade vid de tillfällen som kunnat utvecklas till en karastrof.
Citera
2017-04-04, 15:08
Medlem
jimmythegents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Sannolikt är det just så och det förklarar varför inte fler bussar vält på den aktuella sträckan, dvs tillräckligt många dåliga variabler har tidigare förmodligen inte varit involverade vid de tillfällen som kunnat utvecklas till en karastrof.

Exakt!
Citera
2017-04-04, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Google har 9h16m på samma sträcka (från skolan till Klövsjö) och av min egen erfarenhet så brukar Google räkna med lägre hastighet än den som står på skyltarna.

brukar va ganska väl tilltagen tid hos hitta/Eniro mfl, körde själv en tur med blandat 90/100/110 väg och det skulle ta 1 Tim 56 min enligt eniro men fast jag körde 90 hela vägen enligt gps och lagligt på 50/70 sträckor körde jag på 1 Tim 49 min och kör man efter hastighetsgränserna/gps hela vägen tar det 1:46 så sitta och titta vad de ska ta säger inte mycket.
Senast redigerad av 2an 2017-04-04 kl. 15:26.
Citera
2017-04-04, 15:25
Medlem
_killahs avatar
Citat:

Gissningsvis satt de skadade längst bak på höger och fått krosskador i huvudet av bussens kaross, alternativt inte bältade eller både och.

Att det ligger en björk i har inget med olyckan att göra, som du ser så är det en bra bit till trädgränsen.
Citera
2017-04-04, 15:40
Medlem
Hur kan detta hända. Hoppas dem som är svårt skadade mår bättre så snabbt som möjligt
Citera
2017-04-04, 15:41
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Är det någon som har en aning hur björken kan ha "hamnat" i bussen? (ses på bild 13 av 20 i Aftonbladets galleri).

Vad jag kan se så har inte bussen varit så pass långt ut i diket att ett större träd kan ha tryckts in bland säten och människor? På andra bilder syns ganska tydligt att trädgränsen är en bit längre in, till och med över/förbi diket.

Men det kanske var ett avverkat träd sedan en tid tillbaka i diket som ännu inte någon tagit hand om?

Med tanke på björken så känns det ju än mer rimligt att dom döda och mest allvarligt skadade satt på bussens högra sida.
Var ser du nån björk i bussen? Jag ser bara björkar bakom bussen.
Citera
2017-04-04, 15:54
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordis57
Synnerligen ointelligent inlägg som jag inte ens orkar bemöta.

Jag har jobbat som busschaufför i mer än 20 år. En sak är säker.Somnar man vid ratten gör man allt för att skylla på något annat eftersom det jämnställs med rattfylla och man får vara utan körkort och därmed jobb ganska länge.. Vad som egentligen hände vet nog bara chauffören men jag ser det som ganska orealistiskt att ett tjälskott i sig skulle orsaka en avåkning såvida man inte försöker väja. Jag har kört bussar motsvarande olycksbussen och kan garantera att ett tjälskott knappast märks när man kör över.
Jag känner med chauffören och med de drabbade men tyvärr är jag beredd att satsa en slant på att att det var John Blund som ställde tillkatastroen....

Håller med dig.
Mest troligt att han somnat och sen är det diket.

Det tjälskottet som visades i tidningen är väl fan inget.
Jösses, det är ett långt gupp, inte ett tjälskott.
Citera
2017-04-04, 15:58
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Var ser du nån björk i bussen? Jag ser bara björkar bakom bussen.

Här syns den.

https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/images/07427836-0bc1-408c-a499-d9cde3a48f33?fit=crop&h=533&w=800&1c4851c2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in