Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
Det (av mig) fetade: Naturligtbis är det inte så som du beskriver det. Kan man inte köra fortare än 51 km/h på motorväg, ska man naturligtvis inte ha körkort.
De scenarior som snarare kommer upp är ett exempel från mitt tidigare liv som yrkesförare av tunga fordon. I en tradare sitter man ganska högt vilket gör att man har en bra sikt i vägens omgivning.
Ibland upptäcker man vilt vid sidan av vägen.
Om man då saktar ner på en 90-väg, med självbevarelsedrift och VTK 60§ i åtanke, kan man ge sig fan på att det kommer en personbil med ett s.k. klantarsle bakom ratten och kör om eftersom föraren inte sett ett skit av faran.
Det så kallade klantarslet kan ibland till och med tuta och leva jävlar pga. den uppkomna situationen.
Under mina (sexon) år som yrkesförare, hände det, dessbättre, inte att klantarslena körde in i någon älgskock, av ren tur.
Deras, felaktiga, uppfattning om sig själva som utmärkta bilförare (eftersom de kan köra 140 km/h trots att det är skyltat 90) var även den intakt.
I tråden figurerar en del klantarslen av den typ jag beskriver i mitt inlägg. Huruvida du hamnar i den kategorin, objektivt sett, beror på om du har fattningsförmåga nog att ta till dig det jag förmedlar.
Jag som inte är yrkeschaufför men som ändå tidigare körde en bra bit över 3000 mil per år kan också sakta ner om jag ser älgar och ibland sänker jag farten även om jag inte ser några. Det sker framför allt på landsväg vid dimma, kraftig nederbörd, halt väglag eller om det finns
SKYLTAR SOM VARNAR FÖR ÄLGAR!
Jag är väl medveten om att det finns privatbilister som är klantarslen - faktiskt fler i Sverige idag än tidigare. Det här kanske är en hemlighet du inte känner till, men det finns klantarslen i yrkestrafiken av tunga fordon också - även här fler nu än tidigare. Är du ett sådant klantarsel?
Enligt inlägg i tråden (vad nu det är värt) var det en erfaren och omdömesgill chaufför som alltså körde barn/tonåringar. Det låter inte sannolikt att en sådan skulle dra på och chansa på taskig väg, men vad vet jag det kanske är så ni yrkeschaufförer gör.
Jag tycker att innan man börjar peka finger åt det lättaste målet - chauffören - ska man kanske se om det finns andra förklaringar till olyckan som chauffören inte eller svårligen kunde förutse och undvika. Som yrkeschaufför borde du kanske uppskatta att jag som privatbilist inte genast kastar skulden på chaufförslusken?