Citat:
Ursprungligen postat av
RudyardKipling
Vid första anblick är det natuligtvis så att föraren av ett fordon ska framföra det på ett trafiksäkert vis och anpassa farten efter rådande förhållanden. Detta är natuligtvis individuellt efter körförmåga, fordon, yttre förhållanden osv.
Menar du att man då kan framföra sitt fordon i 51 km/h på motorväg och i övrigt 15-20 km/h eftersom man inte behärskar högre hastigheter och man avser tillse att i varje tänkbart tillfälle under alla omständigheter undvika olycka oavsett orsak?
Jag tror att du lär få en del böter av polisen för störande av trafikrytmen och vid upprepade tillfällen indraget körkort.
Ja, man ska framföra sitt fordon så det inte orsakar olyckor - och ja, är det skyltat 100 km/h så förutsätter jag att vägen framöver är i sådant skicka att jag under normala omständigheter kan hålla den hastigheten.
Är vägen i för dåligt skick för uppgiven hastighet så får man sänka högsta tillåtna hastighet eller reparera vägen. Är det ett olycksdrabbade avsnitt så är det väl lämpligt att hastigheten sänks och varningar utgår - "olycksdrabbat avsnitt"?
Du verkar ju helt urspårad. Att du kör 51km/h på normal motorväg är sinnessjukt! Däremot finns det många snöstormar där jag tvingats klra under 50km. Tror du jag skulle få böter för det?!
Du slår in öppna dörrar...
Nurse ratched citerade VTK
Läs och lär. Du kan inte snacka dig runt den.
VTK:
Citat:
Hastighet
60 § Fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande körbanan eller vägrenen som han kan överblicka och framför varje förutsebart hinder. Förordning (1985:380).
Kom nu inte och säg att
då skall det skyltas om buhu