2017-04-03, 23:11
Medlem
P-stavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torpedulla
Sveriges största privata bussbolag har sina rumänska gästarbetande mekaniker boendes i ett stall vid verkstaden. Tidspress och långa dagar under extrem stress och utskällningar. Man slarvar och fuskar systematiskt med reparationer och bryter mot arbetsmiljöregler. Dessutom släcker man 2r från Bilprovningen eftersom man har en ackrediterad verkstad. Pratar rumänerna med Arbetsmiljöverket blir de hemskickade och deras familjer får svälta. Tack igen Alliansen!
Ja, här har vi ett antal familjer som får öppna sina hjärtan så att de blöder. Hade olyckan gått att undvika med mer rätt prioriteringar? Tjälskotten. Dåliga hjullager. Fusk med underhåll. Billig arbetskraft. Ja, absolut. Kopplingen till de vansinniga politiska beslut som präglat senaste decenniet och i synnerhet de tre sista åren är pinsamt uppenbar. Föraren kommer att få skulden för att dölja statens och politikernas SVEK. Media och myndigheter gör gemensam sak. Alla spår sopas bort.

Vad prioriteras i det här landet? Fråga er det!
Citera
2017-04-03, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rabash
Inga fler namn på de döda?

Jo. Pojke: *icke *yfike* (*=n)

Ursäkta, men jag tror de som behöver veta, vid det här laget har fått veta.
Citera
2017-04-03, 23:12
Medlem
Kan bara intyga flera andra läsares kommentarer.

Vägen fram till Sveg är usel när det gäller tjälskott och ojämnheter.

Åkte den vägen vecka 7 och redan då var den riktigt illa. Flera gånger som fjädringen slog i botten på vår fullastade bil både påväg till Vemdalen som från Vemdalen, allt pga vägens ojämnheter.
Gick inte alls att hålla den skyltade hastigheten och tänk då hur en buss reagerar vid dessa gropar och toppar som helt plötsligt dyker upp på vägen om en bils fjädring slår i botten....

Ska nog vara försiktiga med att lägga skulden på chauffören så här tidigt, min teori är helt klart att det beror på vägens förskaffenhet. (ja man ska anpassa sin hastighet efter vägen men det är praktiskt taget omöjligt att hålla den hastighet man bör pga vägens skick, inte om man vill komma fram innan midsommar)
Citera
2017-04-03, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Kör folk verkligen så illa? Inte jag i alla fall.
De flesta gör misstag. Jag har själv åkt av vägen utan att jag vet hur det gick till. Den gången var det inte trötthet i alla fall. Enligt en bekant inom vården är det inte ovanligt med microblackouter utan att man nickat till dessutom.

Idag höll jag på att bli påkörd av samma taxi tre gånger,han skulle ändå försöka vara yrkeschaufför. Han hade fullt upp med att leta efter vart han skulle...
Citera
2017-04-03, 23:14
Medlem
Tungt för chauffören att läsa att han uppfattats köra fort som en galning. Jag hoppas det inte stämmer, för då känns detta än mer svårsmält. Men han hade kanske bråttom fram sista biten, så otroligt onödigt i så fall.
Citera
2017-04-03, 23:15
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Maximera vinsten och tumma på säkerheten för att sedan gå i konkurs när ingen vill anlita dem längre..
Ingen bra PR

Förvisso ingen bra PR, men så verkar många bolag resonera nu för tiden. Man pratar om kvartalskapitalism, men undrar om inte kvartal till och med är en orimligt lång planeringshorisont verkar en del företag tycka.
Maximera här och nu, skit i vad som händer om några år för då har ändå jag gått vidare.
Citera
2017-04-03, 23:16
Medlem
dreamstorms avatar
Bussen ska under färd i hög fart (minst 90 km/h) plötsligt ha girat kraftigt till höger för att sedan börja kränga fram och tillbaka (om det beror dålig vägbana, sömn, oaktsamhet från chauffören eller tekniska problem återstår att se). Busschauffören försöker att återfå kontroll över bussen men misslyckas och panikbromsar. I väldigt låg fart glider bussen sedan ner en bit i diket. Chauffören försöker då styra upp bussen på vägen igen, men lutningen gör istället så att bussen välter. Det är dem uppgifterna jag har fått från en person som jobbar på Bergkvarabuss huvudkontor i Kalmar.

Det här är för övrigt en av få dubbeldäckare i Bergkvarakuss flotta som inte är utrustad med vingelvarnare.
Citera
2017-04-03, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Tungt för chauffören att läsa att han uppfattats köra fort som en galning. Jag hoppas det inte stämmer, för då känns detta än mer svårsmält. Men han hade kanske bråttom fram sista biten, så otroligt onödigt i så fall.

tror att tjejen har uppfattat det som att det gick fort bara för att bussen krängde och hoppade pga ojämnheterna. Sitter man högt upp blir ju känslan ännu mer påtaglig.
Citera
2017-04-03, 23:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av P-stav

Vad prioriteras i det här landet? Fråga er det!

Rumänerna, kanske?

Har folk i den här tråden sett vad som skrevs om bergkvara buss för ca 2 veckor sen?

http://www.sydsvenskan.se/2017-03-16/har-bor-de-rumanska-gastarbetarna-i-ombyggt-stall-inne-pa-bergkvarabuss
Citera
2017-04-03, 23:19
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinksteel
Ni upprepar samma sak gång på gång på gång. Tjälskott, krängningar i bussen, hög fart, dåligt skick på bussen, tjejen sa, pappan sa ..

Ni tycker inte vi ska vänta på mer info och fakta innan vi fortsätter spekulera samma saker i ytterligare 24 timmar?

Inte ett uns fokus har lagts på de anhöriga, skadade och avlidna. Och inte minst busschauffören för oavsett så är det en tragedi utan dess like och familjer kommer aldrig bli desamma. Skänk dem en tanke, prata bra saker och fokusera på vad som faktiskt skedde.

Mycket kärlek till de inblandade!
Tråden handlar om själva olyckan
Om du vill så kan du ju starta en tråd om hur man ska tänka på anhöriga vid olika sorters olyckor
Citat:
BiggestSnoozer Låt säga att du har rätt och att chauffören eller bolaget eller någon annan kommer att hållas ansvariga för olyckan - hur kommer åtalspunkten att lyda? Dråp? Grovt vållande till annans död? Grov oaktsamhet? Eller vad blir det?

Och vad blir påföljden? Vad borde påföljden bli?

Jag tror det kan bli ganska hårda påföljder. Vilket troligen vore rätt, men samtidigt fel om man jämför med hur rättsväsendet ständigt och jämt låter våldsbrottslingar som uppsåtligt och avsiktligt begår grova brott slippa undan påföljder. Detta var trots allt en olycka utan uppsåt.
Om bussen inte var besiktad enligt alla konstens regler, dvs att de påpekanden som den fick vid besiktningen och som de sedan åtgärdade på egna verkstaden men att det inte uppfyller kraven på trafiksäkerhet = skulle klara en tredje besiktning, så torde företagen hamna i stor knipa och borde helt klart kunna vara delaktig i grovt vållande till annans död mm
Med det som kommit fram nu så verkar det som om chaffisen omedvetet körde en buss som inte var trafiksäker så då åker ju även han på det.
Har själv frågat tidigare hur det är med försäkringarna för döda och avlidna när de uppenbarligen inte har använt säkerhetsbälte, är det någon som har koll?
Citera
2017-04-03, 23:19
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2

Ännu tyngre för ett antal förändrar som aldrig får tillbaka sitt barn, och för ytterligare ett antal föräldrar som kanske fått sitt barn förvandlat till en grönsak.

Hur man än vänder och vrider på det: Om bussen gick av vägen i en singelolycka så kan det aldrig vara annat än chaufförens ansvar och i förlängningen bussbolagets ansvar som pressat chauffören och gett honom orimliga förutsättningar.
Citera
2017-04-03, 23:22
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pickarn
Var var de sex vuxna som var med från skolan och föräldraföreningen. Kolla säkerhetsbälten. Chauffören kan rimligtvis inte kontrollera att alla har säkerhetsbälten på. Var var de medföljande vuxna.

Bälte eller ej hade troligen inte hjälpt dom nu döda.
Min gissning är att dom satt längst bak där taket trycktes in och klämdes/krossades till döds.

Ingen vet heller om flertalet var bältade eller ej, en tjej tog på sej bältet under färd.
Om hon var den ende som tagit av sej bältet vet åtminstone inte jag.

Focus måste ligga på hur olyckan ens kunde ske.

I en tid med pressande schema för så väl chaufförer och mekaniker måste dom i branschen få ställa frågan : När ska dom åkandes säkerhet gå före div vinster ??
Och när ska rättsväsendet reagera mot fuskandet bland transportföretagare ??

Att man någon gång tar tag i trafiksäkerheten på E45 tar jag för givet. Men när ?
Vägen måste bräddas och ses över, till vissa delar har denna väg samma sträckning som på 40 talet

Om E45 och dess sträckor :
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/E45_(Sverige)
Senast redigerad av locknloll 2017-04-03 kl. 23:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in