Citat:
Ursprungligen postat av
Marie-Antoinette
Märkligt att inte arkeologerna som ju tydligen jobbar i närheten inte såg att marken var störd efter avtorvning.
Här i U.K hittar vi ibland döda kor som bonden grävt ner.....och det syns ju liksom att något grävts ner......det området är mörkare......
Det här undrar jag också över, och att det inte verkar ha synts spår av nedgrävning, tyder ju på att kroppen legat där längre tid – dvs. tiotals eller hundratals år. Men det resonemanget förutsätter förstås att kroppen grävts ned på öppen mark, där variationen i ytlagret syns tydligt.
Jag har försökt lokalisera den exakta fyndplatsen via fotona i Sydsvenskans artikel, då tidningens markering alldeles intill en förskola verkar vara felaktig (baserat bl a på vinkeln mot kyrkan) men kommer inte riktigt fram. Vad jag kan se ligger den egentliga fyndplatsen en bit österut från markeringen och kanske t o m på andra sidan å i den koves denna bildar. Där i räjongerna finns/fanns det enligt Googles bilder träd och mindre dungar som alltså kroppen kan ha grävts ned i för att förändringar i ytlagret inte skulle synas. Att gräva ned en kropp på en öppen odlingsmark alldeles intill bebyggelse, verkar i mina ögon inte särskilt smart, eftersom risken för upptäckt är påtagen både in flagrante och efter förrättad gärning. Det finns ju ändå i närheten (i det för en uppsvensk besvärande öppna landskapet) skogar som lämpar sig mer för disposition av lik än en potatisåker.
Kan någon som bor i närheten kanske ange fyndplatsen mer exakt än vad Sydsvenskan gör, så att vi med lite för mycket ledig tid kan spekulera vidare om hur och när liket grävts ned?