2017-04-02, 16:10
Medlem
När får man veta vad som fick olyckan att ske? dvs chafförens körning.
Citera
2017-04-02, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Och varför skulle det vara troligare?

Skulle väl snarare säga att det inte är det.

Du säger det ja. Men jag å andra sidan säger att är väsentligt troligare att det är föraren som medvetet omedvetet, mobiltelefon, och därmed bristande uppmärksamhet orsakat detta än ngn s.k. microsömn. Som nog får anses vara tämligen osäkert som förklaringsmodell till denna typ av olyckor.
Citera
2017-04-02, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Hal vägbana? - Nej. Det har räddningstjänsten avfärdat.
Väjat för vilt? - Nej. Det hade föraren sannolikt uppgett för polisen vid det här laget.
Väjat för mötande trafik? - Nej. Bussen ska ha varit helt ensam vid olyckstillfället.
Plötsligt olycksfall hos föraren? - Nej. Det skulle räddningspersonal ha upptäckt. Hade han drabbats av en hjärtinfarkt eller dylikt hade han troligtvis inte överlevt.
Blivit störd av någon annan i bussen? - Kanske. Men det känns som om han borde ha uppgett det för polisen vid det här laget.
Tekniskt fel på bussen? - Inte speciellt troligt. Den var relativt nyligen besiktigad och godkänd, och föraren borde ha kunnat uppge för polisen om bussen betedde sig märkligt i samband med olyckan.

Då återstår ju den mest troliga förklaringen av alla: mikrosömn. Att han helt enkelt nickat till ett par sekunder eller så, tillräckligt länge för att tappa kontrollen över bussen. Någon skrev tidigare i tråden att det inte alltid är så att personer minns eller förstår att de somnat till. Kan ju vara så att ett sådant scenario tillsammans med det chocktillstånd han säkerligen befann sig i gör att han helt enkelt inte förstår eller minns att han nickat till.

Det behöver ju heller inte betyda att föraren slarvat med sömnrutiner eller brutit mot regler. Han kan ju faktiskt ha blivit trött ändå, det är fullt mänskligt. Han hade ju trots allt kört i alla fall 7-8 timmar.

Vägsträckan är obehaglig med stort/högt fordon, relativt smal väg med mycket skador och ojämnheter. Lastbilar svajar och gungar som fan när man kör där, samma borde gälla en stor turistbuss. Jäkligt lätt att kränga ut i kanten då, och med vårmjuka vägkanter skär det direkt.

Givetvis förarfel i det fallet också, men bara för att understryka att det inte är en lättkörd sträcka. Kör ogärna över 70 egentligen hela vägen mellan Emådalen och Sveg. Hade vägen varit i skick hade det utan problem gått att ligga på mer, på den nivån alltså. Många kör dock betydligt fortare än mig där, men så har jag tillgodo att ligga i diket eller köra bort backspegeln än.
Citera
2017-04-02, 16:17
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Näe. Då återstår den mest troliga förklaringen mobiltelefon. Och ännu troligare SMS, en liten morgonhälsning till frun kl. 07.00 på morgonen.
Kan ju faktiskt gått ett däck eller annat teknisk fel om än jag ej tror det
Citera
2017-04-02, 16:19
Medlem
Citat:
Bussolyckan utreds av polisen och trafikverket

Polisen har startat en utredning av bussolyckan på E45.
Även Trafikverket utreder dikeskörningen som krävt flera dödsoffer.
Man kommer att undersöka bussen, användningen av bälten, förarens körjournal med mera.
Busschauffören körde själv hela natten från Skene mot Härjedalen.
– Han har följt reglerna och tagit pauser, säger bussbolagets presstalesperson.

Citat:
På bussbolaget, ett av de större i landet, säger man att chauffören är chockad men inte allvarligt skadad rent fysiskt.
Mannen var ensam förare på resan och enligt bussbolaget har han följt de reglerna för kör- och vilotider.
– Det som gäller är att han får köra i 4,5 timme, sedan ska han ta 45 minusters paus innan han får köra 4,5 timmar till. Föraren har naturligtvis hållit sig till dessa regler, uppger presstalespersonen på bussbolaget.
Vad som orsakat olyckan har man ännu ingen uppfattning om på bussbolaget. Föraren har inte kunnat ge en förklaring.

http://www.expressen.se/nyheter/bussolyckan-utreds-av-polisen-och-trafikverket/
Citera
2017-04-02, 16:19
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Nej,
de har tagit över ansvaret för barnen och hade till uppgift inte bara att själva vara föredömen utan också kontinuerligt se till att alla var bältade under färden.
Det innebär att de får gå bältesrond kontinuerligt.
Det är högst osäkert om bälte hjälpt här, eftersom dom döda troligen klämdes ihjäl.
En buss väger ju en hel del
Citera
2017-04-02, 16:21
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kcabhsalfflashback
"Pappan berättar att de flesta ungdomarna i bussen sov vid olyckstillfället.

– Hon hade väldig tur. Stina vaknade till tidigt på morgonen och tyckte att det krängde så mycket i bussen att hon satte på sig bältet."
Låter som en sovande chaufför, alternativt full vilket borde ha gett rubriker. Jag vet inte hur många gånger när jag pendlat som jag har kommit på i efterhand att jag inte minns ett dugg av färden, då har det varit en slags sömn av tristess, man sitter i andra tankar och går på autopilot, därifrån är det inte långt till mikrosömn i perioder, till slut sover man med ögonen öppna, utan minne efteråt. Min gissning är att det kan vara orsaken till olyckan. Hade det varit halt och bussen krängde därför hade väl chauffören saktat in.
Citera
2017-04-02, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmalloSmisk
När får man veta vad som fick olyckan att ske? dvs chafförens körning.
Två offentliga kanaler är möjliga: Polisundersökningen och HavKoms undersökning. Polisen och åklagarens undersökning blir bara offentlig om händelsen leder till åtal.

HavKoms utredning kommer tidigast efter ett år skulle jag tro.
Citera
2017-04-02, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Låter som en sovande chaufför, alternativt full vilket borde ha gett rubriker. Jag vet inte hur många gånger när jag pendlat som jag har kommit på i efterhand att jag inte minns ett dugg av färden, då har det varit en slags sömn av tristess, man sitter i andra tankar och går på autopilot, därifrån är det inte långt till mikrosömn i perioder, till slut sover man med ögonen öppna, utan minne efteråt. Min gissning är att det kan vara orsaken till olyckan. Hade det varit halt och bussen krängde därför hade väl chauffören saktat in.

Låter som E45 i tjällossningstider. Det kränger och gungar riktigt illa med större fordon.
Citera
2017-04-02, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Du säger det ja. Men jag å andra sidan säger att är väsentligt troligare att det är föraren som medvetet omedvetet, mobiltelefon, och därmed bristande uppmärksamhet orsakat detta än ngn s.k. microsömn. Som nog får anses vara tämligen osäkert som förklaringsmodell till denna typ av olyckor.
Osäkert? Inte alls:
http://www.vibilagare.se/reportage/livsfarlig-trotthet-bakom-ratten-36483
Citera
2017-04-02, 16:29
Medlem
NirvanAs avatar
Någon som vet/eller gissar vart de döda befann sig i bussen, är det vid samma plats eller random? Övervåning/bottenvåning? förarsida/andra sidan? Vad är troligast?
Citera
2017-04-02, 16:30
Medlem
Turrluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heir
En förälder berättar hur det stod till med säkerhetsbälten:

"Hon berättade att hon vaknat strax innan olyckan och satt på sig bältet. Det måste ha räddat henne. Flera av hennes kompisar och lärare har skadat sig just för att de inte hade bälte, säger Fredrik." Källa.

Makalöst att inte ens en del lärare hade bälte på sig. En annan relevant fråga är om bältena på bussen var av tvåpunkts-eller trepunktstyp?

Förstår inte varför folk beter sig som att det är ren idioti att inte använda säkerhetsbältena och att det nästan inte går att förstå varför de inte används.

Bälten på bussar är väldigt obekväma. Det går knappt att röra sig med dem på och de förhindrar passageraren att inta sköna positioner som hade varit möjliga i tex en bil. Dessutom saknar passagerarna möjligheten att ställa in positionen på bältena vilket gör att de antingen skär in i halsen eller att de totalt kommer att misslyckas med sitt jobb om bussen krockar.

Vill bussbolagen vill att folk skall ha bilbälten på sig måste de ha väldesignade bälten som passagerarna kan ha på sig i mer än 20 minuter utan att det blir extremt obekvämt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in