2017-04-01, 23:49
Medlem
Forzos avatar
Kul att se dig igen VLCD, bra inlägg som vanligt!

Jag har inte varit särskilt aktiv här i tråden på senaste tiden men jag har kommit fram till att daytrading, även om det har väldigt stor potential, inte är något för mig. Har helt gått över till swingtrading med aktier nu istället. Skönt att inte behöva sitta vid datorn dygnet runt... Får se om jag någon gång i framtiden gör ett nytt försök med daytrading men det dröjer nog ett tag.
Citera
2017-04-02, 00:10
Medlem
Jo det blir mycket brus på twtr. Jag följer ganska få o de flesta är inriktade på teknisk analys.

Nu har det säkert redan nämnts i tråden men för de som är nya inom trading rekommenderar jag.

makro
Kortsikt.com (så bra makroanalyser, GRATIS, att man nästan får tårar i ögonen. Världsklass!)
economist.com

Värdeinvestering
lundaluppen.blogspot.se
gottodix.blogspot.se (otroligt djuplodande analyser)
arnetavling.se (kavastu) (Narsissist men bra trendföljande analyser)
40procent20ar.blogspot.se (driver Börsdata där man får statistik på allt. Väldigt bra)

dagligt nyhetsbrev
IG:s morgonbrev

Teknisk analys
Tobbe Roséns veckoanalys
Tradingdirekt

Börsnyheter
efn.se
cnbc

Podcasts
Fillorkill (väldigt bra daytraders där särskilt handelsson är erkänt duktig)
Börspodden
Ekonomiekot lördag
Ekonomiska klubben
Prata Pengar
Macrovoices (en liten varning för Eric Townsend, intressant men ofta för säker o sen fel)
Chatt with traders (flera av gästerna är väldigt väldigt bra, ex futurestrader71)

Tradingsetup
Avanza för möjlighet att handla skattefritt
IG.com för möjlighet att korta,långa index, aktier på alla marknader smidigt

Programvara
Genom IG får man ProRealTime som är den enda programvara men behöver + tillgång till Pro Screener och automatiserad handel (robothandel). Missa inte Bollingertraders utbildningsfilmer i automatiserad handel som finns genom IG.
Nackdel: skatt och se upp för råvaror o bitcoin som ger ännu sämre skatteffekt (förlusterna kan bara avräknas med 70 procent mot vinsterna varför kapitalvinsten vid råvaruhandel blir större än verklig)

Twitter
top 6 av de som handlar tekniskt som jag kommer på nu @baronen150, @flowtrading2012, @civekonom, @mikrit, @martinhallstrom, @futurestrader71

Även @ekkalundin, @livetsomtrader, @fksthlm, @ekonerden, @traderutanbyxor kan vara värda att följa och sprutar inte ur sig inlägg.

undvik @zerohedge (typ nyhetssajt som är alldeles för baissig till marknaden vilket gör att man lätt påverkas själv) och om du vill ha lugnare i flödet - även om de är roliga och duktiga traders- @laserloeken @thesharkweek @spacecowboy. Undvik även att titta på TheBigShort eller liknande filmer om du inte ska vila ett tag från handeln. Man blir påverkad o ser spöken överallt.
Senast redigerad av VLCD 2017-04-02 kl. 01:07.
Citera
2017-04-02, 00:32
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
.
Citat:
Ursprungligen postat av VLCD
.
Håller med VLCD om det som skrivits om användbara indikatorer i de senaste inläggen. Vad det handlar om är ju i slutändan sannolikhet, och ju fler ändamålsenligt utformade indikatorer man kan ha på sin sida desto bättre. Personligen tycker jag att Tobbe Rosén har många bra tips att komma med som var och en enkelt kan använda hemma i sin privattrading, till exempel:
- Handla med trenden.
- Handla när trendkanalens botten/tak, för att ha utrymme för utväxling.
- Använd macd som signal när du handlar nåt som är i trend.
- Köp eller sälj inte nåt som avvikit för mycket från längre medelvärdena åt fel håll (tror han brukar säga 30%, har inte i huvudet exakt hur han räknar).

Han gör faktiskt en mindre genomgång av sina utgångspunkter i senaste trading direkt.
https://www.youtube.com/watch?v=lcL9ZMQseSU

Sen bygger man ju givetvis själv upp diverse mer eller mindre bra "indikatorer" man har svårt att inte ta intryck av...om det sen är bra eller dåligt kan ju variera, men själv har jag tex svårt att undvika att alltid associera ökad volatilitet med nedgångar - ökar vollan så blir jag mer avvaktande, vilket inte alltid är bra. Har även svårt att frigöra mig från snacket i media, och är snacket dåligt underbyggt vill jag gärna agera contrarian, och det blir inte alltid så bra på kort sikt eftersom man får flödena mot sig.
Citera
2017-04-02, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
.
Håller med om allt! Bra inlägg!
Citera
2017-04-02, 00:45
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VLCD
TEXT

Bra inlägg. Funderar på att testa daytrading med IG, gjort ett testkonto. Såg denna videon och funderar på om det är en bra taktik han kör?

https://www.youtube.com/watch?v=pBQVVVvOOJo
Citera
2017-04-02, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Bra inlägg. Funderar på att testa daytrading med IG, gjort ett testkonto. Såg denna videon och funderar på om det är en bra taktik han kör?

https://www.youtube.com/watch?v=pBQVVVvOOJo
Tittade inte mer än att jag såg att det var Bubo och han är duktig på att förklara TA så av honom kan man lära sig grunderna bra i ta. Han har några timslånga avsnitt om grunderna i TA. Bubos aktieanalys.
Citera
2017-04-02, 03:54
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeMysteriis
Nyheterna dyker såklart upp hos bland annat Avanza också, om du kan leva med att det kan finnas en viss oregelbunden fördröjning från sekunder upp till minuter. Annars så finns olika typer av nyhetstjänster att köpa som tillägg bland annat till handelsplattformar som Infront, som Avanza erbjuder. Twitter är väldigt bra faktiskt.
Coolt, jag har kollat upp lite nu.

Angående Infront, vilka funktioner måste man ha? (för maximal edge)
Det finns 2 val
1. Online Trader - Advanced som kostar 169kr mån
2. Online Trader - mTrader som kostar 299kr mån

*Jag undrar även om man ska lägga till några andra funktioner för daytrading? Tänkte mest lära mig small cap runt 5-50kr ish i Sverige till att börja med

Sen hittade jag denna
http://finviz.com/news.ashx
Som verkar kunna ge alla nyheter man lägger in i programmet för 220kr/månaden.

Jag tänkte mig kanske mest ekonomiskt använda sig utav finviz för nyheter och Infront för köp sälj oneclick funktionen.
Men ingen aning så säg gärna till mig vad som är effektivast
Något mer jag bör veta?
Berätta gärna mer hur man använder twitter feed för aktier för det förstår jag inte heller.
Tacksam för svar!
Senast redigerad av MaxDL 2017-04-02 kl. 03:56.
Citera
2017-04-02, 04:22
Bannlyst
Någon som testat suretrader ?
Syftar på deras DAS.
Citera
2017-04-02, 08:35
Medlem
JustZlatans avatar
Professor varnar för börskrasch.

CAPE-ration är på 30, den brukar ligga runt 15. Bara 1929 och vid it-bubblan har den legat högre.

http://www.di.se/nyheter/professorn-...-usa-borserna/
Citera
2017-04-02, 09:23
Medlem
julepumlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Professor varnar för börskrasch.

CAPE-ration är på 30, den brukar ligga runt 15. Bara 1929 och vid it-bubblan har den legat högre.

http://www.di.se/nyheter/professorn-...-usa-borserna/
Gå all in short!

Personligen brukar jag åsidosätta artiklar från usa översatta till svenska då dessa tenderar att ha varit ute ett par timmar/Dagar innan vi får läsa dom på svenska.

Sen kan man inte avgöra hur börsen skall gå på endast en indikator, men gör du en annan bedömning så kör! Bättre att förlora pengar på egna ideer än andras.
Citera
2017-04-02, 09:28
Medlem
DeMysteriiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Coolt, jag har kollat upp lite nu.

Angående Infront, vilka funktioner måste man ha? (för maximal edge)
Det finns 2 val
1. Online Trader - Advanced som kostar 169kr mån
2. Online Trader - mTrader som kostar 299kr mån

*Jag undrar även om man ska lägga till några andra funktioner för daytrading? Tänkte mest lära mig small cap runt 5-50kr ish i Sverige till att börja med

Sen hittade jag denna
http://finviz.com/news.ashx
Som verkar kunna ge alla nyheter man lägger in i programmet för 220kr/månaden.

Jag tänkte mig kanske mest ekonomiskt använda sig utav finviz för nyheter och Infront för köp sälj oneclick funktionen.
Men ingen aning så säg gärna till mig vad som är effektivast
Något mer jag bör veta?
Berätta gärna mer hur man använder twitter feed för aktier för det förstår jag inte heller.
Tacksam för svar!

Jag hade börjat i enklaste och billigaste ände för att själv upptäcka vilka funktioner jag är i behov av. I mina ögon är det svåraste i början att skydda sitt kapital under tiden man lär sig, och då är passiva utgifter ganska stressande, men det är såklart individuellt hur kännbara dessa är. Infront kostar nära 1000 spänn i månaden i sitt grundutförande.
Jag har till exempel själv inget behov alls av snabbare nyhetsflöde än vad vanlig media kan bidra med. Jag har därför också ganska dålig koll på vad folk använder sig av på den fronten.

Med Twitter menar jag helt enkelt att följa nyhetsbyråer, finansiell media och liknande. Man får nys om det mesta ganska snabbt där.

Som sagt, jag skulle börja utan utgifter, lära känna marknaden och efter hand upptäcka vad jag är i behov av.
Citera
2017-04-02, 10:17
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
Gå all in short!

Personligen brukar jag åsidosätta artiklar från usa översatta till svenska då dessa tenderar att ha varit ute ett par timmar/Dagar innan vi får läsa dom på svenska.

Sen kan man inte avgöra hur börsen skall gå på endast en indikator, men gör du en annan bedömning så kör! Bättre att förlora pengar på egna ideer än andras.

Ja, men då måste även omx och dax följa med sp500 ned i veckan, men det verkar dom inte göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in