2017-03-06, 10:52
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scraper
Resterande vax är väl inte värda att belyssna?
Plågsamt tydligt att Alan Wilder och i viss mån även Vince Clarke saknas
Å andra sidan är Wilder inte så kul på egen hand, så Wilder behöver Gore och Gore behöver Wilder

På Sounds of the Universe och Delta Machine sjunger Dave Gahan fortfarande mycket bra speciellt med alla hans gamla problem och faktumet att han inte är 25 år längre. Att bandet helt plötsligt blivit dåligt tycker jag är fel, men musiken känns väldigt smal. Bristen på catchiga eller mer tydliga melodier är just det, tydliga. Jag minns att jag var skeptisk när jag skulle lyssna på Delta Machine, men blev positivt överraskad. Dock nu när tid passerat kan jag inte nynna eller återberätta något om en enda låt. Att band utvecklas förstår jag, men vet inte riktigt vem (vilka lyssnare?) dom gör musik åt längre. Ett steg tillbaka mot deras 80-tal skulle nog uppskattas av många.

Med det sagt. Missa inte live-skivan "Live in Berlin" ifrån 2014 ifall du inte hört den. Bra mix ifrån hela karriären.
Citera
2017-03-11, 10:35
Medlem
arakas avatar
Spirit är ta mig fan det bästa som de släppt sedan Violator, man kunde nästan tro att Alan Wilder var tillbaka. Precis som David Bowie har de hittat en väg tillbaka till de gröna fälten, underbart.
Citera
2017-03-11, 14:26
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Spirit är ta mig fan det bästa som de släppt sedan Violator, man kunde nästan tro att Alan Wilder var tillbaka. Precis som David Bowie har de hittat en väg tillbaka till de gröna fälten, underbart.

Hur, vart, när hörde du denna (ej utgivna) skiva?
Citera
2017-03-11, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av araka

Nja, det vet jag inte. Tycker förra skivan var minst lika bra. Den nya plattan är jämnare än föregångaren men inga toppar, Where Is the Revolution tycker jag är en riktigt svag singel.
Citera
2017-03-11, 17:43
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Hur, vart, när hörde du denna (ej utgivna) skiva?
Valfri tracker.
Citera
2017-03-16, 09:58
Medlem
Geomeisters avatar
Visst smäller det imorgon? Nya Spirit kommer ut!

Skivomslaget känns sådär. Tycker inte det grå stuket på varken Playing the Angel, Sounds of the Universe eller Live in Berlin är så spännande. Depeche Modes skivomslag har det visserligen varit stora kvalitetsskillnader på genom åren, men lite färg skadar aldrig. Tycker nog "A Broken Frame" och "Construction Time Again" är omslagen som jag gillar bäst. Speak & Spell och Violators är inte så dumma heller!
Citera
2017-03-16, 12:40
Medlem
Citat:
Visst smäller det imorgon? Nya Spirit kommer ut!

Skivomslaget känns sådär. Tycker inte det grå stuket på varken Playing the Angel, Sounds of the Universe eller Live in Berlin är så spännande. Depeche Modes skivomslag har det visserligen varit stora kvalitetsskillnader på genom åren, men lite färg skadar aldrig. Tycker nog "A Broken Frame" och "Construction Time Again" är omslagen som jag gillar bäst. Speak & Spell och Violators är inte så dumma heller!

Det är ju självaste Anton Corbijn (Control) som ligger bakom skivomslaget.
Citera
2017-03-16, 15:45
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
Det är ju självaste Anton Corbijn (Control) som ligger bakom skivomslaget.

Har inget större emot själva skivomslaget som så. Väl grått bara! Hade det varit svart-rött eller något istället hade det varit ganska fränt!

Dagens Depeche Mode - More Than a Party
Citera
2017-03-31, 23:22
Medlem
adolfbubblas avatar
Depeche Mode var med och spelade på Skavlan i kvälll. Ser vanligtvis aldrig på skiten men kunde inte låta bli när de skulle vara med. Han Yuval Noah Harari som har skrivit Sapiens var också med och är spännande att lyssna på. Kan rekommenderas.

Låten de framförde från nya albumet Spirit hette "Where´s the revolution" och hadde rätt skönt sound faktiskt. Lät omedelbart bättre än det mesta från förra skivan.
Citera
2017-04-01, 11:41
Medlem
Geomeisters avatar
Jag såg också på Skavlan. Då Ricky Gervais var med som tidigare gäst blev det inte mycket matnyttigt sagt med Depeche Mode, men det var lite kul. Som skrivet var det Where's the Revolution som framfördes i slutet av programmet. Låten gillar jag, men personligen tycker jag detta framförande var ganska blekt. Det hade behövt mer energi och kraft.

Är det någon som hunnit lyssna på Spirit ?
Citera
2017-04-01, 14:44
Medlem
drfreudsteins avatar
Citat:
Är det någon som hunnit lyssna på Spirit ?

Jag har lyssnat igenom plattan en 6 gånger nu och måste tyvärr säga att det är en besvikelse.
Många spår låter som de blev över från inspelningen av "Delta Machine" och fick ej vara med för de var för tråkiga. Det lyfter inte riktigt förrän de två sista spåren och då känns det lite för sent.
Det känns som om Martin Gore inte anstränger sig utan går på rutin och gör sina elektroniska-delta-blues-låtar om och om igen. Trots byte av producent till James Ford låter soundet mycket som de tre föregående albumen.

Men visst finns det ljusglimtar: "No More" och "Fail" är de två bästa spåren men även "Cover Me" & "You Move" är bra. "Going Backwards" och "Scum" är väl också helt ok. Det hade kunnat bli en riktigt bra e.p. men som skiva lite för tråkig, långsam och jämntjock.
Citera
2017-04-17, 19:53
Medlem
MajorTomsAJunkies avatar
Tycker Spirit är en riktigt bra platta!

Senaste intervjun med Dave:

https://www.youtube.com/watch?v=7Z_zUu5MIu0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto