Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2017-03-30, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Var det inte en markägare som öppnade just en anläggning på sin mark där försvaret inte kunde göra någonting alls eftersom mannen ägde fastigheten? En lgc eller liknande?
Kanske var det den där "ak" tog sig in och sedan anordnade "bunkersafari" för hugade individer? Där det inte bara var rgc. Utan även ka-folk, plats för kungen o ÖB, samt för us-navys 60tals-datorer (sub-varianter)?
Citera
2017-03-30, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Skyddslagen vore tämligen uddlös om främmande makt bara kunde gå in och skruva ner skyltarna fotografera bäst dom ville och sedan hänvisa till att skyltarna fattades. Blir du ertappad med en kamera på ett skyddsobjekt, skyltat eller ej, och man misstänker dig för olagligheter så är det främst frågan av vad för bilder som finns på kameran som avgör huruvida det leder till åtal eller inte. Att fotografera ett inslag eller ett skyddsvärn på "behörigt avstånd" är exempelvis inte alls lika illa som att ha kameran fylld med detaljerade fotografier på diverse installationer.

Vad gäller objekt som är plomberade så gäller sekretessen "bakåt" dvs man kan inte lägga ut bilder på hur en anläggning såg ut innan eller under plomberingen om anläggningens dåvarande syfte inte avhemligats.
Det är en väldans skillnad mellan att försvarsmakten själv tagit ner skyltarna och att främmande makt kommer och gör det.
Citera
2017-03-30, 15:48
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Det är en väldans skillnad mellan att försvarsmakten själv tagit ner skyltarna och att främmande makt kommer och gör det.

Har försvarsmakten fortfarande verksamhet på platsen skulle jag tippa att skyddslagen fortfarande gäller vid objektet, även om man dragit in på skalskydd etc. Är det plomberat så gäller det jag skrev tidigare.
Citera
2017-03-30, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Då nu tråden kidnappats av relativt färska upptäckare som försöker göra om den till en skyddsobjektstråd

Speciellt tråkigt blir det när man försöker döda en tråd utan att någonsin bidragit med någon information av historiskt värde till den.

Hrm, ja, den där granaten var kanske kastad åt mitt håll. Det var nog en smula obetänkt att introducera SO-frågan, det finns ju trådar för sådant.

Det där med "utan att någonsin bidragit med någon information av historiskt värde" gjorde ärligt talat ganska ont, för det är tyvärr sant.

Jag är en av dem som läst hela tråden, letat upp alla dokument som refererats och varit på många av de nämnda platserna. Men tyvärr aldrig kunnat komma med något nytt.

Herr Panzers inlägg, och många andras, har under flera år berett mig mycket glädje, spänning och en tillfredsställelse att veta hur det gick till på den kalla tiden.

För det är jag skyldig er alla ett stort tack.
Citera
2017-03-30, 17:32
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blofeldes
Hrm, ja, den där granaten var kanske kastad åt mitt håll. Det var nog en smula obetänkt att introducera SO-frågan, det finns ju trådar för sådant.

Det där med "utan att någonsin bidragit med någon information av historiskt värde" gjorde ärligt talat ganska ont, för det är tyvärr sant.

Jag är en av dem som läst hela tråden, letat upp alla dokument som refererats och varit på många av de nämnda platserna. Men tyvärr aldrig kunnat komma med något nytt.

Herr Panzers inlägg, och många andras, har under flera år berett mig mycket glädje, spänning och en tillfredsställelse att veta hur det gick till på den kalla tiden.

Håller du på och skriver något slags avskedsbrev, eller vad är på gång?
Citera
2017-03-30, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blofeldes

Nej jag avsåg inte dig. Har uppfattat ett stort och ärligt avsett intresse för saken hos dig. Jag avsåg istället dem som försöker lägga munkavle på andra. Jag tycker du skall fortsätta intresserat med samma glädje som tidigare.
Citera
2017-03-30, 18:03
Medlem
Beträffande SO, och frågor kring detta, tycker jag det finns två aspekter:
Juridik - Här finns det uppenbarligen lite oklarheter, kanske då Skyddslagen väl är underordnad grundlagarna Tryckfrihetsförordning och Yttrandefrihetsgrundlagen.
Enligt flera olika uppgifter är det rätt oklart vad som egentligen gäller. DN-fotografer som frikändes, fälldes och till slut frikändes igen för att fotograferat Berga Örlogsbas. Samtidigt har ex vis seglare fått saftiga böter för att förtöjt vid Mälsten, medan östeuropéer verkar kunna spatsera runt i Bålsta utan synbarlig påföljd.

Moral - Här tycker jag man måste ta sitt ansvar som svensk i en orolig tid!
Att möjliga fiender vet var anläggningar ligger får man nog se som självklart. Ex vis öppnade Sovjetiska traktortillverkaren Matreco en serviceverkstad i Storå, i utkanten av Zonen, 1963. Kanske första tecknen på en planerad användning av "små gröna gubbar" i händelse av ofred?
Självklart skriver man dock inte om dagsaktuell status, typ "anläggningen i Snöhyttan har i maj fått fiber dragen och en av antennerna har tagits ner". Detta är av litet intresse egentligen för de som följer en Riksbunker-tråd, däremot är det intressant fakta för ex vis ryssen. Inte vill vi hjälpa Putin i hans krigsförberedelser!
Att skriva att en anläggning plomberats är på gränsen, men kanske inte så allvarligt?
Inte heller finns det anledning att fotografera skarpa anläggningar och än mindre lägga ut bilder på nätet.
Citera
2017-03-30, 18:22
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Var det inte en markägare som öppnade just en anläggning på sin mark där försvaret inte kunde göra någonting alls eftersom mannen ägde fastigheten? En lgc eller liknande?

Jag misstänker att du menar Greger i Munkedal. Där hade försvaret tömt anläggningen ("sådär") och skottat igen ingången, varvid markägaren öppnade upp och gick in. Förfallet (vattenfyllningen) hade väl inte gått så långt, och försvaret ertappades med att ha gjort en tämligen menlös sanering.

När det gäller lagligheten i att öppna förefaller det som att försvaret inte skött skyddsklassningen ordentligt.

Säljer man fastigheten som bergrummet finns på kan man numera göra 3D-fastighetsbildningar (man kan sälja "markytan" och behålla bergrummet) men något sådant hade man inte gjort i Munkedal. Om försvaret däremot skyddsklassar bergrummet (även om det är plomberat) är det skyddat även mot markägarens ingrepp.
Citera
2017-03-30, 18:47
Medlem
Jag pratade med Lars Hansson, www.bunkertours.se, vid ett besök vid 12/70 batteriet på Landsort. Vi stod vid den plomberade stabsplatsen och Hansson var mycket tydlig med att det vore ett lagbrott att gräva fram inslaget och bryta sig in, även om det var plomberat. Han sa att detta generellt gällde alla gamla plomberade militära anläggningar.
Sedan vet jag inte vilken lagtext etc som gäller.
Citera
2017-03-30, 19:10
Medlem
guderis avatar
För att kanske avsluta sidospåret:

"Att öppna ett plomberat bergrum på annans fastighet betraktas som skadegörelse men skulle fastighetsägaren själv öppna bergrummet så krävs bygglov för en sådan handling. Om anläggningen ska få en ny användning och inte längre användas för försvarsändamål så kan bygglov krävas för detta förklarar Per. Han påpekar också att det kan ställas krav på återställande om en öppning sker utan godkännande, om sådant krävs."

http://www.fortifikationvast.se/portfolio/avvecklade-anlaggningar-vad-galler/
Citera
2017-03-30, 21:18
Medlem
Bergfasts avatar
Citat:
Hur många personer skulle kunna bott därinne. Har letat lite efter bemanning av basc 90 men ej funnit svaret. Talar vi om 20 man eller 50-100?

Bemanning för en BasC låg runt 20-25 gubbar, men en BasC va utöver logement ganska tekniskt avancerade med mycket apparatur och bekvämligheter så även om ytan i sig va stor så va ju inte antalet FF vid dessa baser jättemånga till antalet då de skulle vara utspridda ganska vidsträckt över landet.

Vänligen,
Citera
2017-03-30, 23:05
Medlem
MosterAugustas avatar
Citat:
Ang RB80 vid Stensjön så anges marken i fastighetsregistret ägas av FortV och inköptes av Uddeholmsbolaget som ägde markerna. Försvarsministern själv, bördig från Lesjöfors, har undertecknat papperen som också anger att marken köpts in för "försvarsändamål".
Så hemligt var det!

Lars de Geer? Det var som tusan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in