2017-03-30, 22:32
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Instämmer -- dock förklarar det fortfarande inte varför Sverige skall ta ansvar för att utreda en utflyttad som i egenskap av annat medborgarskap går i tjänst för främmande makt ..

Det borde vara Chiles - inte Sveriges - ansvar.

Vad jag försöker att få fram är att det är FN's ansvar.
Att sedan Svenska myndigheter samarbetar med FN, det ser jag som en självklarhet. FN behöver information från Sverige och Sverige erhåller från FN.
Som det sig bör.
Citera
2017-03-30, 22:33
Medlem
Måste säga att jag verkligen avskyr alla dessa personer som kommer fram i media och berättar vilken jävla hjälte Zaida var. "Hon kunde bota aids med sina argument" "Hon gjorde lera till mat" "Hon lärde barnen att man visst är en katt om man känner sig som en katt".

Finns det en himmel så ligger nog Zaida där och har konstant orgasm av allt som skrivs om Hennes dåd. Fast hon kan kanske inte läsa eller höra med ett avhugget huvud.

Trodde detta kunde vara en varning till folk men tyvärr blir hon nog mer en martyr och inspiration åt naiva Svenskar. Tragiskt.
Citera
2017-03-30, 22:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Vad jag försöker att få fram är att det är FN's ansvar.
Att sedan Svenska myndigheter samarbetar med FN, det ser jag som en självklarhet. FN behöver information från Sverige och Sverige erhåller från FN.
Som det sig bör.
Varför skulle FN behöva information från Sverige om ett uppdrag som Chile står för och där Chile skickat en av sina medborgare som representant ..

Dags att släppa ner TV:n för Sverige ....
Citera
2017-03-30, 22:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomuser
Måste säga att jag verkligen avskyr alla dessa personer som kommer fram i media och berättar vilken jävla hjälte Zaida var. "Hon kunde bota aids med sina argument" "Hon gjorde lera till mat" "Hon lärde barnen att man visst kan vara katt om man känner sig som en katt".

Finns det en himmel så ligger nog Zaida där och har konstant orgasm av allt som skrivs om Hennes dåd. Fast hon kan kanske inte läsa eller höra med ett avhugget huvud.

Trodde detta kunde vara en varning till folk men tyvärr blir hon nog mer en martyr och inspiration åt naiva Svenskar. Tragiskt.
Självklart -- och nu när Sverige " visar musklerna " och utreder Chiles och FN:s angelägenhet så kan man ju lura i fler att det "minsann är säkert att åka -- för det svenska medborgarskapet ger så mycket tyngd" .

*Suck*
Citera
2017-03-30, 22:36
Medlem
Citat:
Nej, verkligen inte ..

Läs på och kom igen.

Edit:
Förstår dock inte relevansen i inlägget - ingen har sagt att hon brutit mot någon lag.
Därför att du inte kan skilja på att lyda under stat och att lyda under en organisation. Hon löd under FN oavsett vilket land hon var medborgare i. Precis på samma sätt som de flesta ansätllda inom EU inte lyder under en stat - de är opolitiska tjänstemän - utan under EU.
Citera
2017-03-30, 22:38
Medlem
Citat:
Fast det är ju i sig fel att hon är det - eftersom hon inte bott i Sverige på flera år och är anställd av främmande makt -- alltså inte i §14 undantag.
Inte bott i Sverige på flera år, vad du för underlag för att påstå detta?
Citera
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Jo, de gör faktiskt det i ibland.

Snacka skit och önska nyår .. Jag har flera bekanta som bor utomlands - det är inga problem att få skriva ut sig, däremot har det uppstått problem när de vill "flytta hem" för att få svensk sjukvård.

Det går inte att skriva ut sig om man behåller sitt hus, sin lägenhet eller sitt företag i Sverige så då är det lika bra att inte börja tjata med skatteverket.

Citat:
Jaha .. att man kan ljuga och utnyttja systemet är ju knappast något nytt...

Det handlar inte om att ljuga. Man åker någonstans och blir kvar ganska många år utan att man egentligen har planerat det från början.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Därför att du inte kan skilja på att lyda under stat och att lyda under en organisation. Hon löd under FN oavsett vilket land hon var medborgare i. Precis på samma sätt som de flesta ansätllda inom EU inte lyder under en stat - de är opolitiska tjänstemän - utan under EU.
Alltså är vi överens om att Sverige inte skall lägga resurser på fallet.. bra ..

Och du bör läsa på det där med FN uppdrag och representation ..
Citera
2017-03-30, 22:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Inte bott i Sverige på flera år, vad du för underlag för att påstå detta?
Hennes meritlista och det andra berättar om henne ..
Citera
2017-03-30, 22:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det går inte att skriva ut sig om man behåller sitt hus, sin lägenhet eller sitt företag i Sverige så då är det lika bra att inte börja tjata med skatteverket.

Det handlar inte om att ljuga. Man åker någonstans och blir kvar ganska många år utan att man egentligen har planerat det från början.
Jo, det går det visst att göra ...

Dummaste jag hört på länge faktiskt.
Citera
2017-03-30, 22:42
Medlem
Citat:
Nej, de kan inte begära det -- och hon är liksom rätt död och kan inte heller be om assistans från Sverige.

Nej, jag anser att det inte är så mycket att diskutera i det här fallet .. om hon hade åkt på svenskt uppdrag så hade det varit självklart att Sverige tog kostnaden .. nu var det inte så ..

Och det är lite jävla tröttsamt att Sverige skall ta ansvar för allt alltid - eftersom det sker på bekostnad av andra grupper som behöver de resurser som läggs ner på ärenden som egentligen borde hanteras av andra nationer.

Fast som vanligt när någon mellanlandat i Sverige på något sätt så skall skattebetalarna betala och resurser tas från andra ärenden i Sverige ..

Det sista polisen behöver -- givet att de inte ens har resurser att utreda grova brott i Sverige - är väl att ta på sig ett ansvar som borde falla på Chile.

Never go full retard..

Självklart kan föräldrarna begära precis vad dom vill, det betyder inte att dom får det.

Det är väl bara du som påstår att Sverige ska ta fullt ansvar, INGEN annan har påstått att det borde gå till så vad jag vet.

Zaida har inte mellanlandat i Sverige, hon är född här.

Är du säker på att det inte finns några försäkringar alls och att Sverige ska betala alla kostnader inklusive bananerna som kongolesisk polis ska äta under utredningen?

Var hittar du uppgifterna om att Sverige ska stå för alla eventuella kostnader fö? Hade varit intressant att läsa mer om det.
Jag trodde att det var ett FN-uppdrag och inte just ett specifikt svenskt eller chilenskt uppdrag?
Citera
2017-03-30, 22:45
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
FN kommer i morgon av allt att döma att minska ner FN-styrkan Monusco i Kongo med ca 7%. USA (Donald Trump) har förordat 33%.

De katolska biskoparna i Kongo som försökt medla och få till nån sorts överenskommelse mellan Kabila och den organiserade oppositionen inför ett nytt presidentval med absolut deadline i december, har gett upp.

Det ser mörkt ut i Afrikas hjärta.

De enda två polisutredningar som räknas är FN:s egna samt den kongolesiska militärpolisens. Ingen bryr sig om vad Sverige (eller Chile) hittar på i alla fall.

Nuvarande FN-styrka i Kongo består av 19 815 militärer, 760 militära observatörer och drygt 1400 poliser.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2017-03-30 kl. 22:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in