2017-03-30, 16:18
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorSex
Zaida var klarsynt nog att kritisera svensk flyktingpolitik, se mitt inlägg på sid 118.
Sluta sprida desinformation! Och vill du att någon ska läsa dina skitinlägg igen så får du citera dig själv!
Citat:
Hon var en svensk medborgare boendes i Sverige.
Lika sant är att hon var en chilensk medborgare utsedd av Chile för ett FN-uppdrag. Kanske bodde hon även i Chile, kanske äger hon en bostad där.
Citera
2017-03-30, 16:19
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Saknar helt och hållet betydelse för Sveriges engagemang i saken. Sverige upphör inte att "beskydda" svenska medborgare utomlands bara för att de avregistrerats eller liknande.

Edit: Inser nu att du menar att Sverige ändå ska hålla på och bry sig. Låt mig klargöra eftersom du verkar fatta dåligt, jag menar att Sverige inte ska hålla på och skicka folk till Kongo och utöva press på kongolesiska myndigheter och FN angående hennes död. Låt Chile anstränga sig. Hon är chilenare och det var Chile som hade utsett henne.
Jag fattar nog jäkligt bra. Det du inte begriper är att det oavsett vad finns ett myndighetsansvar då hon även är en Svensk medborgare.
Så det spelar inte så stor roll vad du, jag eller andra tycker, ett dödsfallsintyg skall utfärdas för skattemyndigheten och för att göra detta så skall hennes kvarlevor identifieras på ett betryggande sätt.
Citera
2017-03-30, 16:21
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag fattar nog jäkligt bra. Det du inte begriper är att det oavsett vad finns ett myndighetsansvar då hon även är en Svensk medborgare.
Så det spelar inte så stor roll vad du, jag eller andra tycker, ett dödsfallsintyg skall utfärdas för skattemyndigheten och för att göra detta så skall hennes kvarlevor identifieras på ett betryggande sätt.
Sveriges myndighetsansvar sträcker sig till att Skatteverket ska registrera henne som avliden. Hur deta sker är inte Sveriges problem. Saken är ingen jättefråga och inget Sverige behöver engagera sig i. De anhöriga har ett intresse av att se till att Skatteverket registrerar henne som avliden.
Citera
2017-03-30, 16:30
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Sveriges myndighetsansvar sträcker sig till att Skatteverket ska registrera henne som avliden. Hur deta sker är inte Sveriges problem. Saken är ingen jättefråga och inget Sverige behöver engagera sig i. De anhöriga har ett intresse av att se till att Skatteverket registrerar henne som avliden.
Nej, det är normalt den Svenska beskickningen som kontaktar den lokala polisen för att ordna med identifieringen.
Anhöriga har att informera den Svenska beskickningen.
Hur detta sköts i och med att hon är en FN-tjänsteman, det tål att fundera på?

Jag skulle tro att FN tar ett övergripande ansvar och att både Chile och Sverige kommer att erhålla bekräftelse på hennes identitet och dödsfallsintyg via FN's försorg?
Citera
2017-03-30, 16:32
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Nej, det är normalt den Svenska beskickningen som kontaktar den lokala polisen för att ordna med identifieringen.
Anhöriga har att informera den Svenska beskickningen.
Hur detta sköts i och med att hon är en FN-tjänsteman, det tål att fundera på?

Jag skulle tro att FN tar ett övergripande ansvar och att både Chile och Sverige kommer att erhålla bekräftelse på hennes identitet och dödsfallsintyg via FN's försorg?
Nu var det inte det här sakerna jag vände mig emot när du började gå off topic. Det jag vänder mig emot är att statliga företrädare säger att man ska utreda hennes död, ev skicka folk till Kongo och lägga ner resurser (som tex att utöva påtryckningar). Hon är inte vårt problem, hon är Chiles problem.
Citera
2017-03-30, 16:34
Medlem
Citat:
Sluta sprida desinformation! Och vill du att någon ska läsa dina skitinlägg igen så får du citera dig själv!

Det är bara att gå tillbaka och klicka på länken. Men, men...

Lika sant är att hon var en chilensk medborgare utsedd av Chile för ett FN-uppdrag. Kanske bodde hon även i Chile, kanske äger hon en bostad där.

Lite för många "kanske" eller hur? Det är naturligt att svensk polis engagerar sig i ett fall som detta.
Citera
2017-03-30, 16:38
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Zaida var klarsynt nog att kritisera svensk flyktingpolitik, se mitt inlägg på sid 118.

Vad mumlar du om, du länkade till ett tweet där hon troligtvis menade att hon skulle vilja se fler kvinnor söka asyl. Hon kritiserade inte flyktingpolitiken.
Citera
2017-03-30, 16:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det kanske finns någon lag som säger att varje Svensk medborgare som dör utomlands skall utredas av Svenska myndigheter.
Jag talar då om att den avlidne medborgaren skall identifieras på ett tillförlitligt sätt för att kunna registreras som avliden av skattemyndigheten.
Med tanke på att det i DRC är lite som det är vad det gäller myndigheter och deras arbetsmetodik så kanske det krävs att Svenska myndigheter i det här fallet är mera aktiva?

Hade en Svensk dött i London så hade den Svenska ambassaden med all säkerhet accepterat den Engelska polisutredningen (oavsett om "dödsfall" eller typ "mord"), identifieringen av den avlidne och skickat detaljerna vidare till Skattemyndigheten.

Men DRC, där vill det nog till att myndigheterna är lite "out of the box thinking" då hennes identitet skall fastställas för skatteverket att acceptera ett dödsfallsintyg.
Fast hon är inte där i egenskap av svensk medborgare -utan chilensk.

Citat:
Som Svensk medborgare så måste hon "avregistreras" av skatteverket med ett dödsfallsintyg.
Nej, är du utflyttad från Sverige så behöver du inte avregistreras.
Citera
2017-03-30, 16:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Vad mumlar du om, du länkade till ett tweet där hon troligtvis menade att hon skulle vilja se fler kvinnor söka asyl. Hon kritiserade inte flyktingpolitiken.
Jo, det var både och -- en kritik mot flyktingpolitiken och en önskan om att fler kvinnor och barn fick möjlighet att söka asyl.
Citera
2017-03-30, 16:46
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Nu var det inte det här sakerna jag vände mig emot när du började gå off topic. Det jag vänder mig emot är att statliga företrädare säger att man ska utreda hennes död, ev skicka folk till Kongo och lägga ner resurser (som tex att utöva påtryckningar). Hon är inte vårt problem, hon är Chiles problem.

Att politiker i Sverige försöker att utnyttja hennes död, det förvånar väl inte någon?

Men som jag berörde tidigare i tråden, som FN-tjänsteman så är det FN som har ansvaret. Allt kommer att betalas av FN, inkluderat transporten av kistan till Sverige eller Chile, begravning, etc.

Men förvåna dig inte om Fridolin reser till Kongo för att vinna lite PR-poäng när han "hämtar hem henne", men för Svenska myndigheter så är det framför allt dödsfallsintyget som gäller.

Och inte fasen kommer polisen att skicka folk till Kongos djupa skogar för att riskera livet i en polisutredning, det kan nog anses uteslutet.
Citera
2017-03-30, 16:52
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast hon är inte där i egenskap av svensk medborgare -utan chilensk.

Nej, är du utflyttad från Sverige så behöver du inte avregistreras.

Utflyttad eller inte, som Svensk medborgare så är du registrerad av den Svenska skattemyndigheten - jag är det utan tvekan, även om jag är registrerad som utflyttad.
Jag är även registrerad som gift av Svenska skattemyndigheten och jag är registrerad i röstlängden för riksdagsval.

Så den "avregistrering" som jag syftade på handlade inte om var jag är skriven utan om ett "dödsfallsintyg" som registrerar en Svensk medborgare som avliden - oavsett i vilket land som den Svenska medborgaren är skriven.

Det är även en standardprocedur att den Svenska beskickningen i landet där den Svenske medborgaren avled, skall omhänderta det Svenska passet.
Citera
2017-03-30, 16:54
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Att politiker i Sverige försöker att utnyttja hennes död, det förvånar väl inte någon?

Men som jag berörde tidigare i tråden, som FN-tjänsteman så är det FN som har ansvaret. Allt kommer att betalas av FN, inkluderat transporten av kistan till Sverige eller Chile, begravning, etc.
Jasså? Källa på att FN står för kostnader och ansvar?
Citat:
Men förvåna dig inte om Fridolin reser till Kongo för att vinna lite PR-poäng när han "hämtar hem henne", men för Svenska myndigheter så är det framför allt dödsfallsintyget som gäller.
Kan du sluta tjata om det där "dödsfallsintyget". Ingen djävel bryr sig och det är inte föremål för diskussionen.
Citat:
Och inte fasen kommer polisen att skicka folk till Kongos djupa skogar för att riskera livet i en polisutredning, det kan nog anses uteslutet.
Givetvis inte. De skickas för att vara sambandsmän med kongolesiska myndigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in